ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
اقدامي نادر در صنعت هواپيمايي جهان در ايران رخ مي‌دهد

فروش بلیت هواپیما از تبریز به مقصد کیش؛ پرواز از ارومیه!

شهروندان:
کشور ایران شاید کشوری حادثه‌خیز به لحاظ مسافرت‌های زمینی و هوایی است. برای همین آمار سقوط هواپیما تا تصادفات جاده‌ای عددی را نشان می‌دهد که تا حدودی امیدوار کننده نیست.اما این بار حادثه‌ای رخ نداده است،بلکه در شرف وقوع حادثه‌ای هستیم که هنوز به وقوع نپیوسته است.

فرودگاه تبریزاما به رغم همه این حوادث، اتفاقاتی گاهی می‌افتد که در هیچ جای دنیا نمونه‌اش مشاهده نشده است. مثلا اینکه مسافران از تبریز به مقصد کیش بلیت هواپیما بخرند و بعد به جای اینکه در تبریز سوار هواپیما بشوند با اتوبوس به ارومیه بروند و آنجا سوار هواپیما بشوند و همه این اتفاقات در حالی رخ بدهد که مسافران از قبل اطلاعی از این موضوع نداشته باشند.

قصه مسافرت‌های زمینی مسافران هواپیمایی «آتا» از تبریز به ارومیه و بالعکس قصه‌ای است که بسیاری از مسافران تبریز با آن درگیر بوده‌اند. به گزارش تهران امروز، این روزها لغو متعدد پروازهای فرودگاه بین‌المللی تبریز در روزهای برفی و شرایط بد جوی به یکی از دغدغه‌های مسافران و تاجران تبدیل شده است و مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی کاهش دید و تداوم بارش‌ها در استان را دلیل لغو پروازهای ورودی و خروجی از فرودگاه بین‌المللی تبریز عنوان می‌کند.

علی رستمی نبود امکانات اولیه‌ای چون دستگاه «آر.وی.آر» در فرودگاه بین‌المللی تبریز را موجب کاهش دید خلبان در شرایط هوای مه آلود و برفی می‌داند و می‌گوید:پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه تبریز به علت کمبود دید خلبان لغو می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برای افزایش دید خلبان یک دستگاه «آی. ال. اس» نیز به امکانات فرودگاه تبریز افزوده شده و تدابیر لازم اتخاذ می‌شود تا از تکرار این مشکلات جلوگیری شود.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی هم در این رابطه می گوید: خرید دستگاه «آر.وی.آر» وظیفه هواشناسی نیست، زیرا دستگاه‌های «آر.وی.آر» و «آی.ال.اس» جزو نیازهای اولیه فرودگاهی محسوب می‌شوند.

یکی از افراد آگاه در شرکت هواپیمایی آتا، نیزدر این رابطه  می‌گوید: «فرودگاه تبریز از دو سال پیش تا الان برای ترمیم باند پروازی‌اش تقریبا دچار مشکل شده است. این فرودگاه مجهز به سیستم‌های مجهز ناوبری است که فعلا دی اکتیو شده است. این موضوع باعث می‌شود که خلبان در دید پایین پروازی تا حد ۸۰۰ متر فرود داشته باشد،به واسطه اینکه «آی ال اس» در این سیستم دچار مشکل است.این اتفاق در شرایط بد آب و هوایی حاصل می‌شود.این موضوع به هواپیماها ربط ندارد، بلکه به خاطر سیستم ناوبری فرودگاه به‌دلیل بسته شدن باند c راست فرودگاه تبریز است.نه فقط شرکت آتا بلکه آسمان،ایران ایر،ماهان تاخیرهای سه تا چهار ساعته می‌خورند یا پرواز را کنسل می‌کنند.

یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که شرکت فرودگاه‌های کل کشور،شرکت پیمانکار را تحت فشار نمی‌گذارد تا این مشکل ناوبری فرودگاه حل شود.فرودگاه تبریز به دلیل شرایط کوهستانی و نوع اقلیمش یکی از فرودگاه‌های خطرناک ایران است.اکثر فرودگاه‌های شمال و شمال غرب ایران مانند:کرمانشاه،سنندج،تبریز،اردبیل و ارومیه که چند سال پیش یک هواپیمای ایران ایر در فرودگاه ارومیه دچار سانحه شد،جزو فرودگاه‌های خطرناک به شمار می‌آیند.حال مشکل اصلی اینجاست که در زمستان هوا خراب است،برف و باران می‌بارد و دید پایین می آید و به همین دلیل پرواز را کنسل می‌کنند.

حرکت با اتوبوس به سمت ارومیه با بلیت هواپیما!

البته این موضوع مورد نظر مربوط به شرکت هواپیمایی آتاست.وقتی آب و هوای تبریز خراب باشد،باید در نزدیک‌ترین فرودگاه به تبریز که ارومیه می‌شود، بنشیند.اما این موضوع در چند هفته گذشته بارها اتفاق افتاده است.یعنی مقصد اگر کیش است و هوای تبریز خوب نباشد،با اتوبوس مسافران را به ارومیه می‌برند و آنجا سوار هواپیما می‌شوند و به سمت کیش می‌روند.طی این پروسه هیچ اطلاعی به مسافر داده نمی‌شود تا حق انتخاب داشته باشد از سویی دیگر،چون کادر پروازی تا حدودی تحت فشار کاری است باز این موضوع را می‌پذیرد.مهم این است که مسافری که سوار اتوبوس می‌کنند،به هیچ‌وجه به او بیمه تعلق نمی‌گیرد.

گروه پروازی که چهل مایل از محلی که باید پرواز کند خارج شود،اگر به او حق ماموریت داده شود به عنوان ماموریت، بیمه به او تعلق می‌گیرد،ولی اگر از فاصله چهل مایلی فرودگاه تبریز خارج شود و جزو ماموریت نباشد،دیگه به او بیمه تعلق نمی‌گیرد.مشکلی که الان گریبانگیر شرکت آتاست این است که مجبور است برای درآمدهایش روی کادر پروازی فشار وارد کند تا سوار اتوبوسی بشود که بیمه نیست و پرواز را در ارومیه انجام دهد.تمام این اتفاقات با توجه به حوادث جاده‌ای بی‌شماری است که این روزها زیاد دیده می‌شود.مشکل اصلی به سازمان فرودگاه‌های کشور است که این باند در فرودگاه تبریز را قریب به دو سال است نتوانسته‌اند درستش کنند و حالا وعده داده‌اند که تا تیرماه این مشکل حل می‌شود که بارها این وعده‌ها داده شده است.

شرکت آتا بارها با سازمان فرودگاه‌ها پای قرارداد رفته است تا با کمک هم بتوانند این مشکل عمرانی فرودگاه را حل کنند،اما به دلیل اینکه شرکت فرودگاه‌ها قیمت خیلی بالایی گفته است،شرکت آتا نتوانسته این مبلغ را پرداخت کند.البته شرکت‌های هواپیمایی دیگری هم در این فرودگاه پرواز دارند،اما هواپیمایی آتا که مستقیم در تبریز است از دیگر شرکت‌های هواپیمایی،بیشتر پرواز دارد.شرکت آتا،در طول روز بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ پرواز انجام می‌دهد،که به تهران،مشهد،استانبول،تفلیس و کیش است.به‌طور مثال شرکت آسمان یک الی دو پرواز در طول روز دارد و اگر هوا بد باشد،پرواز را کنسل می‌کند.

کادر پروازی تحت فشار

مورد دیگر این است که ممکن است هوای تبریز بد باشد و هواپیما باید در یک فرودگاه آلترنیت،فرود بیاید،که آلترنیت تبریز معمولا فرودگاه ارومیه است.فرودگاه آلترنیت،یعنی وقتی به کادر پروازی،برنامه پرواز را می‌دهند،مثلا از تهران می‌روید به سمت تبریز،اگر در فرودگاه تبریز مشکلی پیش آمده باشد،باید هواپیما به یک فرودگاه نزدیک یا همان آلترنیت برود و بنشیند.این موضوع به‌طور قانونی است.اما در این قانون درج نشده است که در تبریز به قصد کیش بلیت هواپیما بفروشند،اما چون آب و هوای تبریز خوب نیست،مسافر را سوار اتوبوس کنند و به ارومیه بیاورند تا از تاخیر و کنسلی بکاهند،اما در واقع خطرات این اتفاق هم زیاد است.بحث اصلی خطراتی است که جان گروه پروازی و مسافران را بین تبریز و ارومیه تهدید می‌کند.اگر اتوبوس دچار حادثه بشود و خلبان کشته شود،یک سرمایه ملی از بین رفته است.زیرا هزینه‌های آمادگی یک خلبان در سال در حدود یک میلیارد می‌شود.

هزینه‌های جانبی مانند لباس،کفش،حقوق است که بالاخره بعد از مرگ خلبان هم پرداخت می‌شود.شاید شرکت هواپیمایی آتا، خسارتی را بپردازد ولی بیمه به مسافرانی که داخل اتوبوس هستند تعلق نمی‌گیرد.سازمان هواپیمایی کشوری در این جریان هست،اما همچنان پیگیری نشده است.

 پرواز از تبریز به کیش ظرف ۱۲ ساعت!

یکی از مسافران پرواز تبریز-کیش در هفته گذشته به همراه خانواده‌اش بلیت هواپیما از شرکت هواپیمایی آتا خریداری کرده است،اما این پرواز به جای اینکه سفر تفریحی برایش درست کند،منجر به خستگی‌اش شده است.این مسافر می‌گوید: «ساعت ۱۴ در فرودگاه تبریز قرار پرواز داشته‌اند،اما ساعت ۱۲:۳۰ توسط فرودگاه اعلام شده است که این پرواز به سمت کیش تاخیر دارد،مسافران تا ساعت ۶ به انتظار نشسته‌اند و دوباره اعلام کرده‌اند تاخیر دارند و ساعت ۹:۳۰ شب مسافرین را با اتوبوس به ارومیه برده‌اند و ساعت یک ربع به دو نیمه شب مسافران را به مقصد کیش از فرودگاه ارومیه سوار هواپیما کرده‌اند.»مسافر پرواز تبریز به مقصد کیش می‌گوید: «حتی کسی از آنها عذرخواهی نکرده است و هیچ کس راجع به این موضوع اقدام به پاسخگویی نکرده است.همچین مسافران با اتوبوس اسکانیا از تبریز به ارومیه رفته‌اند و تا به حال هم کسی اعلام جبران خسارت در این زمینه نکرده است.» این مسافر درباره علت عدم شکایت به هواپیمایی کل کشور می‌گوید:«این اتفاق در هفته‌های اخیر چندین بار رخ داده است و فکر می‌کنم کسی پیگیری نخواهد کرد،زیرا فرودگاه تبریز در حدود دو سال است که دچار مشکل است!»

مشکلات ساده فرودگاه تبریز

چندی پیش یکی از نمایندگان تبریز در این باره گفته بود: مشکلات ساده فرودگاه تبریز هرچه سریع‌تر باید حل شود.دکتر علیرضا منادی‌سفیدان  اظهار داشت: فرودگاه بین‌المللی تبریز مشکلات ساده‌ای دارد که هرچه سریع‌تر باید این مشکلات با همت مسئولان استانی حل شود. وی ادامه داد: یکی از این مشکلات نبود دستگاه «آر وی آر» است که با توجه به اینکه قیمت این دستگاه چندان زیاد نیست باید هرچه سریع‌تر مسئولان فرودگاه تبریز نسبت به خرید این دستگاه که جزو نیازهای اولیه فرودگاهی است، اقدام کنند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: فرودگاه بین‌المللی تبریز امروز علاوه بر اینکه یک فرودگاه بین‌المللی است به‌عنوان مرکز فرود و نگهداری یک شرکت هواپیمایی خصوصی نیز محسوب می‌شود و این دلیل بزرگی است تا موانع و مشکلات این فرودگاه بزرگ حل شود تا بتوانیم در عرصه رقابت با دیگر استان‌ها حرفی برای گفتن داشته باشیم.

دکتر منادی با اشاره به اینکه فرودگاه بین‌المللی تبریز با داشتن حدود ۲۰۰ پرواز داخلی و ۲۰ پرواز خارجی ورودی و خروجی در هفته یکی از فرودگاه‌های مهم کشور به شمار می‌رود، افزود: با وجود این تعداد پرواز در این فرودگاه هر هفته چیزی حدود ۴۰ هزار مسافر از این فرودگاه استفاده می‌کنند که باید موجبات رضایت مسافران عزیز فراهم شود.

وی ادامه داد: لغو یک یا چند پرواز در روز به علت نبود تجهیزات اولیه فرودگاهی قطعا باعث نارضایتی مسافران می‌شود که باید با برنامه‌ریزی و همت مسئولان به این امر مهم توجه ویژه‌ای شود. نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه تا به حال مشکلات تجهیزات فرودگاه بین‌المللی تبریز به نمایندگان حوزه انتخابیه اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: نمایندگان استان برای خرید و انتقال دستگاه «آر وی آر» قطعا همت خواهند کرد و در صورت نیاز با وزیر راه و شهرسازی مکاتبه می‌کنیم تا این مشکل ساده حل شود.

 سارا غضنفری

 تهران امروز