ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مسئله طلاق را جدی بگیریم

شهروندان:
امروزه مسئله طلاق در کشور به موضوعی مهم و بغرنج تبدیل شده است که باید این مسئله را جدی ببینیم.

طلاقطلاق به عنوان عملی که ساختار زندگی خانوادگی را فرو می‌ریزد و باعث می‌شود، زندگی زناشوئی به وسیله زن یا مرد به پایان برسد، نه تنها اعتماد اعضا خانواده را نسبت عدم کاهش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود که یکی از زوج‌ها یا هر دو احساس پوچی در زندگی داشته باشند.

این امر می‌تواند بر روی همه جوانب زندگی اثر منفی و باعث کاهش اعتماد به نفس اعضا خانواده شود.

طلاق به عنوان منفورترین حلال خداوند است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است.

یکی از دلایل چشم‌گیر طلاق دخالت‌های بی‌جای خانواده‌های زوج‌هاست

در ادامه معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: طلاق یک پیده اجتماعی و زائیده عوامل متعددی از جمله عدم شناخت زوجین نسبت به هم، عدم تفاهم اخلاقی، از بین رفتن قباحت طلاق و ازدواج‌های اینترنتی و خیابانی در جوامع امروز است.

محمدتقی شاکرمی اظهار داشت: هدف از ازدواج آرامشی روحی و روانی است که زوج‌ها نیز در این امر باید توجه خاصی داشته باشند و سعی کنند، در زندگی مشترک در مقابل مشکلات و سختی‌های زندگی همدیگر را تحمل کنند.

وی افزود: یکی از دلایل چشم‌گیر طلاق دخالت‌های بی‌جای خانواده‌های زوج‌ها است که در این زمینه خانواده‌ها باید مواظب باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان گفت: همه جامعه و مسئولان باید سعی کنند، معیشت‌های زندگی را برای زوج‌ها تامین کنند و نگذارند بیکاری که امروز به یک معضل در لرستان تبدیل شده، رواج پیدا کند، زیرا این‌ها در افزایش رواج طلاق موثر هستند.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم در پیشگیری از وقوع امر طلاق انجام مشاوره‌های تخصصی، تقویت روحیه دینی و… در بین زوج‌های جوان است.

خیانت به همسر یکی از عاملان مهم طلاق است

در ادامه مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این خصوص گفت: متأسفانه منفورترین حلال خداوند (طلاق) منفور دیده نمی‌شود و آمار طلاق در لرستان سیر صعودی را طی می‌کند.

روح‌انگیز جهان‌افروز افزود: طلاق آسیبی است که تمام کشور را تهدید می‌کند و استان لرستان نیز از این امر مستثنی نیست و روند صعودی را طی می‌کند.

جهان‌افروز با اشاره به اینکه خیانت به همسر به عنوان دومین عامل طلاق بعد از اعتیاد از طرف زوج از عواملی است که تلاش برای سازش را مشکل می‌کند، گفت: عدم آگاهی زوجین نسبت به وظایف خودشان، عدم آگاهی از مهارت‌های زندگی، بی‌توجهی برخی از خانواده‌ها، استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای، بی‌توجهی به ارزش‌های دینی و عدم الگوپذیری از پیشوایان دینی و زندگی معصومین از مهم‌ترین عوامل این تهدید بزرگ است.

وی گفت: امروزه جایگاه خانواده‌ها و نقش بزرگتر‌ها در تحکیم خانواده‌ها و عدم احساس نیاز در استفاده از تجربیات بزرگترها توانسته در افزایش آمار طلاق تأثیرگذار باشد.

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان یادآور شد: یکی از اقداماتی که برای جلوگیری از امر طلاق صورت گرفته است، این است که زوج‌هایی که متقاضی امر طلاق هستند، باید قبل از تشکیل هر پرونده‌ای حداقل در سه جلسه مشاوره‌ای شرکت کنند و پس از اینکه در این جلسات به نتیجه قانع‌کننده‌ای نرسیدند از طرف مشاوره‌کننده گواهی عدم سازش برای آنها صادر شود.

آمار کمی از پروندهای طلاق به سازش منجر می‌شود

این مسئول یادآور شد: از چهار هزار و ۴۰۰ پرونده‌ای که به دادگستری ارجاع شده است، تنها ۵۳ پرونده منجر به سازش شده، زیرا دلیل بعضی از زوج‌ها دلایلی همچون خیانت از طرف همسر و زوج خود است که این دلایل برای آنها قابل گذشت نیست.

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی براینکه چه اقداماتی در این زمینه در حوزه بانوان استانداری انجام داده است، گفت: ما سعی کرده‌ایم در چهار شهرستان بروجرد، کوهدشت، دورود و دلفان که آمار طلاق با درصد بیشتری دارند، مراکز مشاوره‌ای قبل از ازدواج و طلاق را راه‌اندازی کنیم، تا زوج‌ها نسبت به هم آگاهی بیشتری پیدا کنند.

جهان‌افروز با اشاره به اینکه این شهرها تا قبل از این از وجود چنین مرکزی محروم بودند، گفت: مقدمات راه‌اندازی مرکز مشاوره‌ای در این شهرستان‌ها انجام شده و در شورای فرهنگ عمومی که با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم‌آباد، استاندار لرستان، معاون سیاسی امنیتی استانداری، رئیس دادگستری و سایر اعضا راه‌اندازی این مرکز به تصویب رسیده است و برای راه‌اندازی این چهار مرکز از جانب ما هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

افزایش آمار ۱۷ درصدی رشد طلاق در شش ماه اول سال ۹۲ در لرستان

در ادامه مدیرکل ثبت احوال لرستان از افزایش آمار ۱۷ درصدی رشد طلاق در شش ماه اول سال ۹۲ در این استان خبر داد.

حسین میر دریکوندی افزود: استان لرستان در حال حاضر رتبه ۱۵ طلاق را در کشور دارد.

وی اظهار داشت: در این مدت یک هزار و ۸۰۶ واقعه طلاق در لرستان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش داشته است.

این مسئول افزود: از این میزان طلاق ثبت شده در استان یک هزار و ۴۶۴ واقعه معادل ۸۱ درصد مربوط به نقاط شهری و ۳۴۲ واقعه معادل ۱۹ درصد مربوط به نقاط روستایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال لرستان اظهار داشت: براین اساس در لرستان به طور متوسط در هر شبانه روز ۱۰ واقعه و هر سه ساعت یک واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: نرخ ثبت طلاق در این مدت در کشور ۱,۸ در هزار و در لرستان نیز ۱,۸ هزار نفر ثبت شده است.

افزایش نگران کننده آمار طلاق در ۹ ماه گذشته در لرستان

مدیرکل ثبت احوال لرستان از افزایش نگران کننده آمار طلاق در ۹ماهه امسال در لرستان خبر داد.

دریکوند افزود: در ۹ ماهه امسال ۲هزار و ۴۳۱ واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷,۲ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در این مدت نسبت ازدواج به طلاق در استان ۷,۶درصد بوده است، اضافه کرد: در برابر هر هشت رویداد ازدواج یک واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده است.

اکرم محمودوند – فارس