ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وزير راه و شهرسازي:

تغییر شهرسازی دولت‌محور به شهروندمحور مد نظر طراحان قرار گیرد

شهروندان:
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: باید وضعیت کنونی شهرسازی از کالبدمحوری به شهروندمحوری تغییر کند و تغییر شهرسازی دولت محور به شهرسازی شهروند محور مد نظر طراحان شهرها قرار گیرد.

عباس آخوندیبه گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی که در کارگاه تخصصی مشترک ایران و آلمان با موضوع «شهرهای جوان – بهینه‌سازی مصرف انرژی، مطالعه موردی: شهرجدید هشتگرد» سخن می‌گفت، به نظر می‌رسد باید به مولفه‌ای به نام توسعه اجتماع محور در راستای افزایش کارایی طرح‌های توسعه شهری توجه کرد و به مفهوم توسعه یکپارچه دست یافت و در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته اصول طراحی شهرها را با در نظر گرفتن مفهوم توسعه یکپارچه پایدار مد نظر قرار داده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از عمده‌ترین وظایف وزارت راه وشهرسازی دست‌یابی به مفهوم یکپارچه توسعه شهری است که بی شک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باید بطور جدی به این موضوع بپردازد و باید وضعیت کنونی شهرسازی از کالبدمحوری به شهروندمحوری تغییر کند.

وی که در جمع اساتید دانشکده فنی برلین آلمان در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه موضوع برگزاری این کارگاه که با رویکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی و همچنین توجه به محیط‌زیست در طراحی شهرها در نظر گرفته شده است، از نیازها و معضلات طراحی شهرها در کشور است، بیان داشت: در قرن حاضر، به دلیل پیچیدگی و تحولات روز افزون جامعه جهانی، انرژی، نقش اساسی در اقتصاد و سیاست کشورها ایفا می‌کند و پیش‌بینی دقیق چشم‌انداز بخش انرژی و اتخاذ استراتژی مناسب از ارکان اصلی حفظ ثبات و قدرت سیاسی و اقتصادی هر کشور است.

آخوندی ادامه داد: بر اساس آمارهای ارائه شده به طور متوسط سالانه ۶/۱ درصد به میزان مصرف انرژی کشور اضافه شده است. اگر میزان مصرف انرژی در کشور با این روند ادامه یابد، ایران تا افق سند چشم انداز بیست‌ساله یکی از واردکنندگان انرژی در دنیا می‌شود.

وی گفت: امروزه، شرط لازم برای حضور قدرتمند در عرصه‌های جهانی، ضرورت وجود یک طرح بهینه‌سازی در مصرف منابع مختلف انرژی در کشور است و می‌تواند تحول اقتصادی عظیمی بدنبال داشته باشد. در این میان، صنعت ساختمان، یکی از صنایع بزرگ و به شدت انرژی‌بر در کشور محسوب می‌شود و از طرفی این صنعت، به عنوان یکی از اصلی‌ترین معیارهای صنعتی‌شدن هر کشور و نماد رشد و توسعه مطرح است و توجه خاص به این صنعت و بهبود و توسعه آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از مصرف کل انرژی در کشور به بخش خانگی و تجاری اختصاص دارد، بنظر می‌رسد این مقدار مصرف انرژی ناشی از طراحی نامناسب شهرها و همچنین ساختمان‌ها، باشد.

وی بیان کرد: عدم رعایت الزامات اجرای ساختمان‌ها از لحاظ مصرف انرژی، وجود مصالح غیر استاندارد و غیرمنطبق با شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور از مهمترین دلایل مصرف زیاد انرژی در ساختمان‌ها در کشور است.

آخوندی ابراز داشت: نیاز طراحی شهرها در کشور، توجه به مفاهیم توسعه پایدار در طراحی شهرها و ساختمان‌ها است. مبانی نظری مفهوم پایداری در شهر شامل موارد مهمی مانند کاهش آ‌لودگی، حفظ منابع طبیعی، کاهش حجم ضایعات شهری، افزایش بازیافتها، کاهش انرژی مصرفی، توجه به فضا و نواحی سبز، عدم تمرکز شهری و کاهش پراکندگی‌ها، افزایش تراکم متوسط در حومه های شهری و شهرهای کوچک، کاهش فواصل ارتباطی، ایجاد اشتغال محلی، توسعه متنوع مسکن در مراکز اشتغال، توسعه شهرهای کوچک برای کاهش اتکا به شهرهای بزرگ، ساختار اجتماع متعادل، حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک جاده‌ای، مدیریت مواد بازیافت‌نشدنی و اتخاذ سیاست کاربری صحیح و محافظت از زمین می‌شود.

وی افزود: در صورتی که بتوانیم در طراحی شهرها، کلیه مفاهیم مذکور را داخل کنیم، کیفیت زندگی در شهرها به عالی‌ترین سطح خود خواهد رسید. در شرایط کنونی شاخص‌های کمی در توسعه شهرها به تنهایی کافی نیستند، بلکه باید شاخص‌های کیفی را نیز در توسعه شاخص‌های شهری تعریف کرد که در این میان توجه به شاخص‌های کیفیت زندگی اهمیت فراوان دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سخنانش بیان کرد: حضور نماینده وزارت علوم آلمان و همچنین تیم متخصص دانشگاه فنی برلین را برای این همکاری بین‌المللی که قطعاً می‌تواند علاوه بر ارتقاء سطح دانش جهانی، باعث تعمیق روابط کشور‌های بزرگ ایران و آلمان گردد، به فال نیک می‌گیرم.

آخوندی در حاشیه کارگاه تخصصی مشترک ایران و آلمان با خانم دکتر کخ‌کراف نماینده وزارت علوم آلمان که حمایت از پروژه «شهرهای جوان- بهینه‌سازی مصرف انرژی، مطالعه موردی: شهرجدید هشتگرد» را بر عهده دارند دیدار کرد.

در این دیدار که اساتید دانشکده فنی برلین آلمان از جمله پروفسور شفر، پروفسور پال وبر، پروفسور روکرت، پروفسور آرنت و پروفسور دینل حضور داشتند وزیر راه و شهرسازی ضمن خیر مقدم گفت: اینجانب در جریان تلاش‌های مرکز تحقیقات در این پروژه مشترک که در سطح بین‌المللی انجام شده است؛ خوشحالم.

وی افزود: باب همکاری و استفاده از تجارب متخصصان برجسته کشور توسعه‌یافته آلمان، که از الگوهای طراحی شهری بر اساس اصول توسعه، بهره‌مند است، باز شده است و مطمئنم که این همکاری نتایج بسیار خوبی در بر خواهد داشت و موجب انتقال تجارب ارزشمندی در زمینه طراحی شهرهای آینده در کشور خواهد شد.

کخ‌کراف نماینده وزارت علوم آلمان نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از حضور وزیر راه و شهرسازی در این کارگاه آموزشی از همکاری اساتید دانشکده فنی آلمان با وزارت راه وشهرسازی ابراز خرسندی کرد و خواستار حمایت وزارتخانه از این طرح مشترک شد.

وی در ادامه بر تمرکز پروژه شهرهای جوان بر بهینه‌سازی مصرف انرژی تاکید کرد و گفت: باید برای استمرار پروژه همکاری منظم و برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

بنابر این گزارش پروفسور شفر از اساتید دانشکده فنی برلین نیز توضیحات کوتاهی در مورد انجام گام به گام پروژه شهرهای جوان داد.

کارگاه تخصصی مشترک ایران و آلمان در دو روز با موضوع «شهرهای جوان- بهینه‌سازی مصرف انرژی، مطالعه موردی: شهرجدید هشتگرد» با حضور اساتید دانشکده فنی برلین آلمان در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از روز شنبه ۱۹ بهمن آغاز به کار کرد.