ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
یک کارشناس بیمه عنوان كرد:

بهترین کار هنگام تصادف با خودرو توافق طرفین است!

شهروندان – زهرا تالانی:
شرکتهای بیمه برای اینکه مشتری جذب کنند انواع و اقسام تبلیغات را می کنند اما زمانیکه که کارتان به آنها بیفتد بیچاره می شوید.این حرف من تنها نیست.بلکه کسانی که گذرشان به هردلیلی به این مراکز افتاده باشد این را قبول دارند.

تصادف از طرف دیگر مشکل زمانی دوچندان می‌شود که مجبور باشی برای حکم به دادگاه مراجعه کنی. این شیوه در کشورهای دیگر چگونه است و مشکل را چطور حل کردند؟ آیا شرکتهای بیمه مقصرند یا قوانین ما؟

گفت و گوی شهروندان با محمدرضا پرتوی کارشناس بیمه را بخوانید:

  • با وجودی که درآمد بیشتر شرکتهای بیمه از طریق بیمه شخص ثالث است اما بیشتر آنها هم از خدمات شرکتهای بیمه‌ای ناراضی هستند. چرا چنین است؟

همانطور که اشاره کردید بیمه‌نامه اتومبیل یا همان بیمه‌نامه شخص ثالث معروف ۶۰ درصد از سبد بیمه‌ای کشور را تشکیل می‌دهد.اما چون نرخ بیمه تابع نرخ دیه که توسط وزارت دادگستری و قوه‌قضاییه تعیین می‌شود، ، چندان با توجه به خسارتی که شرکتهای بیمه ای می دهند رقم بالایی نیست برای همین شرکتهای بیمه ای رغبتی برای انجام این کار ندارند و. یک نوع تحمیل حساب می شود.

  • مالکان خودرو معتقدند که پول را نقد می دهند اما در زمان دریافت خسارت گاهی کارشان به دادگاه می کشد و برای همین حتی تا دو سال هم پرونده آنها بلاتکلیف می ماند؟

حق بیمه همان‌گونه که از نامش پیداست یک حق خصوصی است و شرکت بیمه نمی‌تواند دخالت کند. برای همین توافق طرفین لازم است. اما اگر یکی از طرفین حاضر به توافق نباشد و بخواهد با مراجعه به دادگاه خسارت بیشتری درخواست کند، کاری از دست شرکت بیمه برنمی‌آید.

  • اما یکی از اصلی‌ترین مواردی که باعث ترغیب مردم برای بیمه‌ می‌شود تعهدات شرکت‌های بیمه‌ای در زمان انعقاد قرارداد با مشتریان است؟

به نظر من باید واحد‌های ارزیابی مستقل خسارت که به شرکت های بیمه وابسطه نباشد خبر راه اندازی شود که سال قبل هم در این مورد رئیس بیمه مرکزی خبرهایی داد اما عملیاتی نشد چون لازمه اجرای این طرح هماهنگی کامل با شرکت‌های بیمه و ملزم کردن اختیار فعالیت به این بخش‌ها است .

  • در مورد بیمه های ساختمانی چطور؟

متاسفانه بیشترشکایت مردم از معطلی در بیمه‌ها برای دریافت خسارت به خاطر عدم توافق است و ما نمی‌توانیم بدون رای دادگاه در این زمینه کاری بکنیم. در بیمه ساختمان هم که معمولا آنها بیمه دارند باید دیه کارگر ساختمانی پرداخت شود اما چون گاهی ساختمان یا خود کارگر بمیه نیست مشکلاتی پیش می آید و آنجا بوروکراسی دارد که هر کدام از طرفین می توانند به رای دادگاه شکایت کنند و پرونده را سه ماه به تعویق بیندازند.برای همین بهترین راه همان توافق است.

  • گاهی این توافق با کارشناسان دادگاه انجام می شود!

نمی توان به این سادگی در این مورد قضاوت کرد، چون ما قوانین محکمی داریم اما همین که هر کدام از طرفین می توانند با اعتراض به حکم سه ماه پرونده را به تعویق بیندازند همین کار را طولانی می کند.اما شرکتهای بیمه در این زمینه نمی توانند کاری انجام دهند چون قانون است.ما مواردی داشتیم که راننده اتومبیل و کارگر ساختمانی که حادثه دیده به دادگاه رفتند و با حکم دادگاه برای تعیین دیه به توافق رسیدند.

  • بنابراین شما معتقدید مشکلی اگر در زمینه تصادف پیش آمد با بهتر است با توافق انجام شود چون قانون هیچ حمایتی نمی کند؟

قانون حمایت می کند و منظور من این نبود،اما قانون چون به هریک از طرفین وقت اعتراض می دهد این روند پرونده را طولانی می کند. برای همین من گفتم برای اینکه وقت طرفین تلف نشود این کار را انجام دهند.