ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
سریال تکراری ازدحام مشتریان بانک‌ها در شعب و اختلال در شبکه شتاب و شاپرک

سرگردانی شهروندان در روزهای پایانی سال

شهروندان:
انجام اموربانکی در روزهای پایانی سال، گذر از هفت‌خان رستم است؛ این روزها از جلوی هر بانکی که می‌گذریم، با صف‌های طویل مقابل دستگاه‌های خودپرداز، ازدحام مردم در شعب و کارمندان خسته و کم حوصله‌ای مواجه می‌شویم که سخت در تلاشند تا جوابگوی تعداد بالای مراجعان باشند.

خودپردازافزایش حجم تراکنش‌های بانکی در روزهای پایانی سال، امکان بروز خطا در انتقال وجوه را دوچندان می‌کند؛ آن هم خطاهایی که تاوانش را مردم می‌پردازند.

به گزارش ایسنا، با توجه به مشکلات موجود برای مراجعه کنندگان به خودپردازها و نبود اسکناس و همچنین جوابی که برخی شعب به مشتریان می دهند و عنوان می کنند نقدیندگی موجود نیست به نوعی مردم را در روزهای پایانی سال دچار سر درگمی کرده است طبق آخرین نشستی که در بانک مرکزی برگزار شد عنوان گردید که برای تامین نقدیندگی هیچ گونه مشکلی در پایان سال وجود نخواهد داشت و بانک‌ها با مشکلی مواجه نمی‌شوند اما با این وجود می‌بینیم که در آخرین روز کاری مردم با مشکلاتی مواجه شده و بانک‌ها تنها به این پاسخ که نقدیندگی نداریم اکتفا می‌کنند.

همچنین این اتفاقات در حالی امسال هم روی داده که قبلا بانک مرکزی به‌جدیت اعلام کرده بود مانع از بروز هرگونه اشکالی در شبکه شتاب و خدمات‌دهی بانک‌ها خواهد شد.

فارس نیز در همین زمینه گزارش کرد:

امروز صف‌های طویلی در مقابل عابربانک‌ها تشکیل شده و برخی بانک‌ها برای کاهش بار ترافیک، اقدام به اختصاصی‌سازی خدمات به مشتریان خود کرده‌اند. امروز آخرین روز کاری در سال ۱۳۹۲ است و اوج کار بانک‌ها و به ویژه دستگاه‌های خودپرداز.

سال گذشته در همین روز بود که مشکلاتی برای خودپردازهای برخی بانک‌ها به خصوص بانک‌هایی که دارای مشتریان زیادی هستند، به وجود آمد.

یک سال پیش در چنین روزی خبری با عنوان «سریال تکراری ازدحام مشتریان بانک‌ها در شعب و اختلال در شبکه شتاب و شاپرک» در خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت.

امروز هم به دلیل تعدد مراجعه‌کنندگان به دستگاه‌های خودپرداز و خریدهای نوروزی از طریق پایانه‌های فروشگاهی، اوج ترافیک در شبکه‌های الکترونیکی انتقال را شاهد هستیم.

خبرگزاری فارس: صف نوروزی در برابر خودپردازها/ خدمات الکترونیک برخی بانک‌ها اختصاصی شد

تشکیل صف‌های طویل در جلوی عابربانک‌ها به ویژه در مناطق مرکزی شهر نشان‌دهنده رشد شدید استفاده از این سامانه‌ها است. به همین دلیل برخی بانک‌ها عملیات دریافت وجه نقد را صرفا برای مشتریان بانک خود قرار داده و در صورتی که با کارت اعتباری بانکی دیگر از خودپرداز یک بانک استفاده شود، امکان دریافت وجه نقد وجود ندارد.

در واقع بعضی بانک‌ها با هدف کاهش بار ترافیک، سعی در اختصاصی‌سازی خدمات برای مشتریان خود داشته‌اند.

البته فرایند دریافت وجه نقد در برخی عابربانک‌ها بدون محدودیت قابل انجام بوده و مشکلی مشاهده نمی‌شود.

اختلال دیگر، قطع عملیات نقل و انتقال پول در خودپردازهای یک بانک بزرگ است که اتفاقا مشتریان زیادی هم دارد. خبرنگار فارس در مراجعه به خودپرداز این بانک، عدم امکان انجام عملیات انتقال وجه را مشاهده کرد.

ناگفته نماند با توجه به روزهای پایانی سال، مشکلاتی از این دست تا حدودی طبیعی است اما با توجه به اینکه مسئولان بانک مرکزی و شتاب از آمادگی کامل شبکه‌های خود برای ارائه خدمات به مردم در روزهای پایانی سال خبر می‌دادند، اینگونه اختلالات دور از انتظار است.

سریال تکراری ازدحام مشتریان بانک‌ها در شعب و اختلال در شبکه شتاب و شاپرک

در حالی که مسئولان بانک مرکزی از پرداخت مناسب پول به خودپردازها و بروزرسانی شبکه و افزایش ظرفیت آن خبر داده بودند، امروز شبکه شتاب، شاپرک و اینترنت‌بانک با اختلال مواجه شده و بر ازدحام روزهای پایان سال در شعب بانک‌ها افزوده است.

به گزارش فارس امروز با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات خودپرداز و اینترنت بانک برخی بانک‌های کشور دچار اختلال شده‌اند و همین مساله موجب هجوم بسیاری از متقاضیان پول نقد به شعب و ازدحام فراوان در آنها شده است.

بر این اساس از امروز صبح و و در برخی مقاطع زمانی در روز گذشته امکان استفاده از اینترنت بانک‌ برای واریز و پرداخت وجود نداشت. گفته می‌شود علت اصلی بروز این مساله ورود زیاد کاربران و سنگین شدن سایت بانک‌ها است.

در شبکه شاپرک هم مشکلاتی به وجود آمده به طوری که حجم تراکنش‌های ناموفق در این سیستم افزایش یافته و در پایانه‌های فروشگاهی اختلال‌هایی به وجود آمده است، به طوری که برای برخی دارندگان پایانه‌های فروشگاهی مبالغ پرداختی مشتریان سه روز بعد به حساب‌ واریز شده است. همچنین حجم تراکنش‌های ناموفق در این شبکه که تا مدتی پیش به کمتر از ۱٫۵ درصد رسیده بود تا حدودی افزایش یافته است.

نکته قابل توجه در روز جاری، ازدحام شدید مشتریان در شعب بانک‌ها بود. امروز اغلب شعب شلوغ بود به گونه‌ای که برای انجام کار بانکی بیش از ۵۰ نفر و در برخی مواقع تا ۱۰۰ نفر در نوبت قرار دارند.

همچنین بسیاری از خودپردازها با کمبود پول نقد مواجه شده و پاسخگوی مشتریان نیستند.این در حالی است که بانک مرکزی برای پوشش کامل تقاضای پول نقد در خودپردازها به مردم اطمینان داده بود.

مطمئنا تنها علت این ازدحام در بانک‌ها مشکلات شبکه شتاب و اینترنت بانک نبوده بلکه افزایش تقاضای پول در روزهای پایانی سال و نیاز بیش از سقف ۲۰۰ هزار تومانی پرداختی توسط خودپردازها موجب افزایش مراجعه به شعب بانک‌ها شده است.

لازم به ذکر است حدود ۱٫۵ ماه پیش بانک مرکزی در اقدام فوری شبکه شاپرک و سیستم خودپردازها را ‌بروز رسانی کرد و مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تاکید کرد: با این بروز رسانی ظرفیت شبکه افزایش یافته و مشکلات اختلال در روزهای پایانی سال به وجود نخواهد آمد، اما در روزهای اخیر مشتریان بارها شاهد قطعی و اختلال در شبکه شاپرک و شتاب بودند.

برچسب‌ها : ,