ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در نشست بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده مطرح شد

دکتر ایزدی: سند «منشور حقوق اسکان» بروز رسانی می‌شود

شهروندان:
معاون وزیر و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از بروز رسانی سند «منشور حقوق اسکان» خبر داد و گفت: بی‌شک این امر با توجه به نیازهای روز جامعه الزامی است.

نشست بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسودهبه گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پنجاه و سومین نشست از مجموعه نشست‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، عصر امروز چهارشنبه دهم اردیبهشت با سخنرانی دو تن از استادان برجسته حوزه معماری و شهرسازی به نام نادر اردلان و راسم بدران و با موضوع بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده،در سالن اجتماعات شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برگزار ‌شد.

در این نشست نادر اردلان با موضوع «به سوی توسعه پایدار و توسعه شهری کل‌نگر» و راسم بدران با موضوع «شهری و نه تهدیدات شهری» مقاله‌هایشان را ارایه دادند. گفت‌وگو و هم‌اندیشی با هدف بهرمندی از تجارب متخصصان از دیگر محورهای این نشست تخصصی بوده است.

دکتر محمدسعید ایزدی در ابتدای این نشست ضمن معرفی سخنرانان این مراسم، گفت: امیدوارم که حضور این استادان حوزه معماری و شهرسازی بهانه‌ای در جهت بهرمندی از آثار ارزشمندشان در زمینه بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده را برای ما فراهم کند.

معاون وزیر و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با ابراز امیدواری از شکل‌گیری مقررات و ضوابطی در جهت طراحی‌های مناسب فضاهای اسکان، اظهار کرد: امیدوارم با جلوگیری از هدر رفتن منابع، کاهش نابسامانی‌هایی که محیط شهری از آن رنج می‌برد و طراحی مناسب بر اساس مقررات، کشوری آباد، شهرهایی به سامان و محیطی امن برای دستیابی به زندگی بهتر را تجربه کنیم.

وی در پایان سخنانش با اشاره به سند «منشور حقوق اسکان» و نگارش آن در سال ۱۹۷۳ توسط نادر اردلاناز طرحی برای بروز رسانی اینسند خبر داد و گفت: بی‌شک بروز رسانی این سند با توجه به نیازهای روز جامعه الزامی است. امیدوارم با قولی که از این استاد معماری کسب کردیم، بتوانیم شاهد این اتفاق مهم باشیم.

در ادامه این نشست راسم بدران با ابراز نگرانی از کاهش فضاهای عمومی در شهرها، گفت: متاسفانه امروزه در حالی با کاهش فضاهای عمومی در شهرها روبه‌رو هستیم که باید برای تعالی فضاهای شهری شاهد افزایش فضاهای عمومی باشیم تا تعادل میان این دو فضا برقرار شود.

این معمار فلسطینی با ارایه مثالی، توضیح داد: ۲۵ سال پیش، طرحی را برای شرکت در مسابقه طراحی مسجدی در شهر مکه، ارایه دادم که با موفقیت همراه بود. در این پروژه مسجدی قدیمی در میان شهر و در کنار بازاری پر رفت و آمد واقع شده بود که می‌بایست با بنایی تازه زمینه نوسازی آن فراهم می‌شد.

وی با بیان این‌که آدم‌ها، شهر و فضای عمومی را می‌سازند، بر لزوم طراحی شهرهایی با قابلیت زندگی بهتر برای ساکنانش تاکید کرد و ادامه داد: در این پروژه، به دلیل نزدیکی مسجد قدیمی به بازار و دکان‌ها و اقامه نمازهای جماعت، حجم وسیعی از مردم هر روزه در این مکان رفت و آمد داشتند و من با دقت در این مساله توانستم مسجدی با المان‌های عمومی شهری طراحی و ارایه دهم که در نتیجه آن، مسجد به عنوان یک فضای عمومیِ شهری در شهر جای گرفت.

بدران زندگی مردم در شهرهای مدرن را اغلب همراه با نشاط کمتری عنوان کرد و گفت: عموما ما در شهرهای مدرن کمتر لبخند می‌زنیم و به فضایی که در آن هستیم، توجه نمی‌کنیم اما در فضاهایی با معماری عمومیِ شهری شادتر خواهیم بود.

نادر اردلان، طراح، پژوهشگر و نظریه‌پرداز از دیگر سخنرانان این نشست بود که با ارایه مقاله‌ای برلزوم رفاه اجتماعی در طراحی و معماری فضاهای شهری تاکید کرد.

وی ضمن اشاره به سند «منشور حقوق اسکان»، گفت: طراحی مسکن‌ها با در نظرگیری حفظ و بقای فضاها، لزوم وجود محدودههای پیادهروی در نواحی شهری وهماهنگ‌سازی معماری با محیطهای بومی از اهدافی است که باید در طراحی مکان‌های زندگی مردم مورد توجه واقع شود.