ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

خانه‌هایی که هر شب کابوس آوار می‌بینند/ سکوت مسئولان در سقوط سنگ‌ها

شهروندان:
سقوط تخته سنگ های ارتفاعات مشرف به محله کوی فلسطین خرم آباد بر روی خانه های مردم بالاخره منجر به واکنش مسئولان در شهرداری و ستاد مدیریت بحران شد، هر چند که باید منتظر ماند و دید که این واکنش ها منجر به کار اجرایی در این منطقه خواهد شد یا باید منتظر حادثه ای دیگر ماند.

مهسقوط سنگ بر بام خانهر نوشت:  منطقه کوی فلسطین خرم آباد به دلیل قرارگیری در دامنه کوه با مخاطراتی مانند ریزش کوه و تخته سنگ ها مواجه است، موضوعی که در زمستان سال گذشته منجر به سقوط تعدادی تخته سنگ بر روی سقف خانه های مردم شد.

وقوع این حادثه برخی مسئولان را به فکر انداخت تا قبل از اینکه این حوادث منجر به وقوع تلفات جانی و خسارات مالی جدی در این منطقه شود آستین همتی بالا بزنند و برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.

در این راستا مسئولان ستاد مدیریت بحران استان لرستان در اولین گام به رغم اینکه این محله در محدوده شهری قرار دارد و در حوزه وظایف این ستاد قرار نمی گیرد مبلغی را برای ایمن سازی منطقه اختصاص داد.

همچنین شهرداری خرم آباد نیز کار مطالعاتی منطقه را در دستور کار قرار داد که البته به نظر می رسد رفع چالشهای این منطقه نیازمند اقدامات عملیاتی است وگرنه باید در نوبت بعدی منتظر حوادث جدی تری در منطقه کوی فلسطین خرم آباد بود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: با توجه به قرارگرفتن تعدادی از واحدهای مسکونی در دامنه ارتفاعات مشرف به کوی فلسطین خرم آباد و احتمال سقوط قطعات سنگی معلق بر روی واحدهای مسکونی هماهنگی هایی برای رفع مشکل با شهرداری خرم آباد به عمل آمد.

رضا آریایی ادامه داد: مقرر شد که کار خرید واحدهای مسکونی در معرض خطر ریزش سنگ و همچنین تثبیت قطعات سنگی معلق که جان ساکنان محله را با خطر مواجه می سازد در دستور کار شهرداری خرم آباد قرار گیرد.

وی عنوان کرد: اگرچه موقعیت جغرافیایی محل مورد نظر در محدوده شهر خرم آباد بوده و انجام اقدامات پیشگیرانه در این نقطه بحرانی از وظایف ذاتی شهرداری است ولی با هدف کمک به اجرای پروژه مقرر شد که بخشی از این اعتبار مورد نیاز از طریق مدیریت بحران استان تامین شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری لرستان یادآور شد: در همین راستا در فروردین ماه امسال مبلغ دو میلیارد ریال از اعتبارات اضطراری مدیریت بحران استان به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص برای کمک به اجرای این پروژه به شهرداری خرم آباد اختصاص یافت.

آریایی ابراز امیدواری کرد که در اسرع وقت شهرداری نسبت به حل کامل مشکل ساکنین در معرض خطر در محله کوی فلسطین خرم آباد اقدام اساسی و عاجل را به عمل آورد.

این سخنان در حالی مطرح می شود که محمد مهرابی شهردار خرم آباد در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت ایمن سازی منطقه کوی فلسطین می گوید که کار مطالعاتی این پروژه در دست انجام است.

وی با بیان اینکه تنها راه حل موجود در این زمینه تملک خانه های مسکونی در این منطقه است، عنوان کرد: در این منطقه هر لحظه احتمال وقوع رانش و سقوط تخته سنگ ها وجود دارد و ما چاره ای جز تملک خانه های مستقر در کوهپایه این منطقه را نداریم.

شهردار خرم آباد با بیان اینکه کار مطالعه و نرخ گذاری املاک موجود در این محله آغاز شده است، عنوان کرد: بعد از اینکه مردم پای توافق برای تملک این خانه ها بیایند و کار نرخ گذاری کارشناسی صورت گیرد موضوع برای تصویب راهی شورای شهر می شود.

مهرابی با تاکید بر اینکه تملک خانه های موجود در این منطقه نیازمند تصمیم گیری شورای شهر است، یادآور شد: بعد از تصویب یک فرصت قانونی برای انجام کار تملک تعیین می شود تا از فرصت سوزی و تلف شدن زمان جلوگیری شود.

وی معتقد است که رفع مشکل منطقه کوی فلسطین خرم آباد نیازمند کار فوری است، ابراز امیدواری کرد که با پیگیریهای جدی بتوان قبل از اینکه حادثه و آسیب جدی به مردم این محله وارد شود کار را به پیش برد.

به هر روی هر چند که متولیان امر برای رفع مشکل ساکنان منطقه کوی فلسطین وارد عمل شده اند ولی به نظر می رسد تسریع در اجرای طرح های در نظر گرفته شده برای این منطقه ضروری است چرا که هر لحظه امکان سقوط تخته سنگ ها و خسارات جدی به مردم منطقه وجود دارد.

برچسب‌ها :