ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

اول خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز پنج شنبه برابر با اول خرداد 1393 هجری خورشیدی، بیست و دوم رجب 1435 هجری قمری و بیست و دوم می 2014 میلادی است. 34 سال پیش در چنین روزی، آمریکا و کشورهای هم پیمان آن محاصره ی اقتصادی ایران را آغاز کردند.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۱ خرداد ۱۳۷۰

در پی هتک حرمت عتبات عالیات در عراق و تخریب مکان های مقدس به وسیله ی رژیم بعث، آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب، یک روز عزای عمومی در کشور اعلام کردند.

۱ خرداد ۱۳۶۲

محمد بروجردی فرمانده ی قرارگاه حمزه ی سیدالشهداء بر اثر برخورد خودرو حامل او و همرزمانش به مین در سه راهی مهاباد – نقده به شهادت رسید.

۱ خرداد ۱۳۵۹

آمریکا و کشورهای هم پیمان آن، از جمله بازار مشترک اروپا، محاصره ی اقتصادی ایران را آغاز کردند. به دنبال تسخیر لانه ی جاسوسی به وسیله ی دانشجویان پیرو خط امام، دولت آمریکا با بلوکه کردن دارایی های ایران و قطع روابط سیاسی – نظامی، به تحریم اقتصادی روی آورد.

۱ خرداد ۱۳۵۶

ایران در کنفرانس کشورهای اسلامی در طرابلس پایتخت لیبی شرکت نکرد. دلیل شرکت نکردن ایران از سوی وزارت خارجه محل برگزاری کنفرانس اعلام شد.

۱ خرداد ۱۳۵۲

در سانحه ی آتش سوزی انبار گمرک تهران، ۱۰۰ میلیون ریال از کالاهای مردم در آتش سوخت.

۱ خرداد ۱۳۲۵

همزمان با آغاز عملیات خروج نظامیان روس از ایران ، شورای امنیت، ادامه ی رسیدگی به شکایت ایران را به حالت تعلیق درآورد. در ۲۶ اسفند ۱۳۲۴ هجری خورشیدی دولت ایران برای دومین بار نسبت به ادامه ی حضور غیرقانونی روس ها در خاک ایران به سازمان ملل شکایت کرده بود.

۱ خرداد ۱۳۰۶

آرتورچستر میلسپو رییس کل مالیه ایران، به دلیل اختلاف با رضاخان برسر شیوه ی نظارت بر بودجه ی نظامی کشور ناگزیر به کناره گیری از مقام خود شد.

۱ خرداد ۱۳۰۰

وزارت امور خارجه ی ایران به ضرب سکه های ایرانی در روسیه اعتراض کرد.

۱ خرداد ۱۲۹۸

عباس یمینی شریف شاعر کودکان و صاحب آثار شعر با الفبا، باغ دوستی، پلنگ یکه تاز و کتاب توکا متولد شد، او از بنیان گذاران شورای کتاب کودک و انجمن پژوهش های آموزشی پویا بود و سردبیری و مدیریت شماری از مجله های کودکان را نیز بر عهده داشت.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد ۱)

برچسب‌ها : ,