ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

اسناد تغییر کاربری زمین برج‌های دو قلو شیراز منتشر شد

شهروندان:
در خصوص تغییر کاربری باغ فرزانه شیراز به واحد های تجاری و اداری، ماجرا از آنجایی جالب می شود که خود شهرداری شیراز نیز به این باغ چشم طمع داشته و خواستار سهمی در ساخت برج تجاری می شود.

برج‌های دو قلو شیرازسوزان سانتاگ می گوید: حتی اگر مقاومت و ایستادگی تان در برابر بی عدالتی باعث توقف آن نشود، اما این امر هرگز نباید شما را از عمل صادقانه و مسوولانه در جهت منافع جامعه باز دارد.

به گزارش معماری نیوز، در روزهای اخیر موضوع ساخت دو برج در یکی از باغ های شهر شیراز جنجال زیادی در رسانه ها به پا کرده است.

پس از انتشار اخبار و اطلاعیه های گوناگون اعم از: اعتراض گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندسی فارس، اعتراض اساتید بخش شهرسازی دانشگاه شیراز، بیانیه ۱۱ تشکل دانشجویی دانشگاه های شیراز، نامه ۱۱ تشکل دانشجویی شیراز به استاندار فارس، بیانیه جمعی از اساتید و طلاب حوزه های علمیه شیراز ، بیانیه اساتید دانشکده هنر و شهرسازی دانشگاه پیام نور شیراز و اعتراض گروه های دوستدار محیط زیست به برج های۲۵ طبقه و همچنین اعتراضات اجتماعی و تشکیل حلقه انسانی با گرایشات و سلایق مختلف باعث شد حتی سازمانها و نهادهای مرتبط مانند شورایعالی شهرسازی و معماری و مرکز پژوهشهای مجلس نیز به این موضوع واکنش نشان دهند.

در کنار همه این اعتراضات و حتی مسجل شدن تخلف مسئولین شهری در صدور مجوز برای تخریب باغ و ساخت این دو برج ، متاسفانه شاهد احضار دکتر خلیل حاجی پور، رئیس سابق دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز و عضو هیات علمی این دانشگاه بدلیل شکایت شهرداری به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بودیم. هر چند که این اقدام شتابزده و غیر عقلانی شهرداری با پس گرفتن شکایت خاتمه یافت.

ماهیت یک رسانه مستقل، شفاف سازی و روشنگری است. لذا جهت از بین بردن توهم حاشیه امن در بین برخی مسئولین شهری، معماری نیوز برای اولین بار کلیه مسندات و مکاتبات صورت گرفته در خصوص تغییر کاربری و اقدامات تامل برانگیز شهرداری شیراز را در اختیار افکار عمومی قرار می دهد.

کاربری باغ فرزانه شیراز را چگونه تغییر دادند؟!

این باغ در خیابان زند شیراز و روبروی دانشکده مهندسی به شماره ثبتی ۷۰۸۰/۲ در زمینی به مساحت ۲۱۱۲۲ متر مربع واقع شده است.

همانگونه که در سند زیر مشخص است، این باغ در تاریخ ۱۳ اسفندماه ۱۳۸۳ توسط فردی بنام توانگر خریداری شد. در این سند بطور کاملا مشخص به کاربری “باغ” در این زمین اشاره شده است.

همچنین کاربری زمین در طرح تفصیلی مصوب سال ۷۴، پارک و فضای سبز تعیین شده بود که در تاریخ ۸۲/۹/۱۲ درخواست تغییر کاربری از پارک و فضای سبز عمومی به مسکونی و تجاری در کمیسیون طرح تفصیلی (کمیسیون ماده۵) مطرح می شود و بر اساس مصوبات این کمیسیون، با تغییر کاربری ۶۰ درصد پلاک به مسکونی و تجاری با سطح اشغال ۳۵ درصد در ۱۳ طبقه و ۴۰ درصد پلاک به فضای سبز عمومی موافقت گردید. و همچنین مقرر گردید عواید نقدی حاصل از توافق شهرداری در جهت تأمین و ساخت پارکینگ طبقاتی در همان منطقه هزینه گردد.

اما در تاریخ ۸۳/۱۱/۷ درخواست مجدد تغییر کاربری و تغییر ضابطه پلاک ۷۰۸۰/۲ از پارک و فضای سبز عمومی به تجاری،اداری و پارکینگ به کمیسیون ماده ۵ داده شد که این کمیسیون با تغییر کاربری کل پلاک به تجاری- اداری – پارکینگ با ضوابط زیر موافقت نمود:

* ۵ طبقه زیرزمین با سطح اشغال ۸۵ درصد

* طبقات اول و دوم تجاری با حداکثر سطح اشغال ۳۵% پس از کسر مسیر

* طبقات سوم و چهارم با کاربری خدماتی رفاهی با حداکثر سطح اشغال ۲۵ درصد

* طبقات پنجم تا بیست و چهارم اداری با حداکثر سطح اشغال ۲۰ درصد

اما نکته عجیب و تامل برانگیز درخواست اعضای کمیسیون طرح تفصیلی شیراز در تاریخ ۸۵/۴/۷ مبنی بر تجدید نظر در مصوبه مورخ ۸۳/۱۱/۱۷ موضوع تغییر کاربری و تغییر ضابطه ۲۱۱۲۲/۸۵ متر مربع از پارک و فضای سبز به تجاری، اداری و پارکینگ به دلیل عدم اجرای مصوبه و عدم اجرای توافقنامه بود که در نتیجه مقرر گردید کاربری زمین مزبور به حالت اولیه (باغ و فضای سبز) باز گردد.

اینکه کمیسیون ماده ۵ درخواست تجدید نظر و تغییر کاربری این بار از تجاری، اداری به حالت اولیه(باغ و فضای سبز) داده است، اقدام شایسته ای است. اما نکته ای که باعث این درخواست می شود، عدم اجرای مصوبه و عدم اجرای توافقنامه است؛ نه دغدغه محیط زیستی آقایان!

این تصمیم گویا بدلیل عدم انجام تعهدات مالی از طرف مالک در خصوص توافقنامه مالک با شهرداری صورت گرفته است.

همانگونه که پیش بینی می شد، پس از حصول توافق شهرداری با مالک!؛ مجددا در تاریخ ۸۶/۱۲/۱۲ موضوع درخواست تجدید نظر در رای کمیسیون ماده ۵ مورخ ۸۳/۱۱/۷ در کمیسیون طرح تفصیلی (ماده۵) مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن، مقرر شد ۸۰۰۰ مترمربع از زمین مزبور در قالب ۴ قطعه در ۱۳ طبقه به کاربری تجاری – اداری و مسکونی تغییر یابد.

کاربری این زمین در طرح بازنگری طرح جامع مصوب ۸۸ پهنه گستره خدمات عمومی فراشهری-شهری حوزه ای اعلام می شود.

اما کاربری این زمین در طرح بازنگری طرح تفصیلی (غیر مصوب) G111 بعنوان پارک و فضای سبز عمومی و S211 مختلط تجاری اداری اعلام شده است.

اما ماجرا از آنجایی جالب می شود که خود شهرداری شیراز نیز به این باغ چشم طمع داشته و خواستار سهمی در ساخت برج تجاری، اداری می شود.

این اقدام عجیب شهرداری شیراز در توافق نامه بین مالک و شهرداری در مورخ ۸۶/۱۲/۲۶ و به شماره نامه ۵۰۹۷۳/۱۵۸ صورت می گیرد.

بر همین اساس تقاضای اصلاح مصوبه مورخ ۸۶/۱۲/۱۲ توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در تاریخ ۹۳/۱/۲۸ داده می شود.

در این نامه صراحتا به زیاده خواهی شهرداری و عدم توجه به درختان موجود در باغ و تغییر کاربری آن اشاره شده است.

پیرو این درخواست سهم مالک زمین ۳۸% و سهم شهرداری ۶۲% قید شده است!

اسناد این گزارش را اینجا ببینید