ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

شوراها پتانسیل‌های مردمی را شناسایی کنند

شهروندان:
روسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌های کشور در شهر رشت تشکیل جلسه دادند تا آخرین اولویت‌های کارهای پیش‌روی شوراها را مشخص کنند.

مسجدجامعیاحمد مسجدجامعی که ریاست اجلاس روسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها را برعهده دارد توسعه پایدار محلی و ارتقای کیفیت محیط‌زیست را نخستین اولویت شوراها عنوان کرد. وی همچنین بهبود نظام مدیریت کلانشهرها، نظارت دقیق و کارآمد در گسترش کلانشهرها، تحقق حداکثری حقوق شهروندان، افزایش سطح مشارکت مردم در اداره امور محلی با رعایت اصل۱۰۳ قانون اساسی و تحقق نظام مالیه محلی و درآمدهای پایدار را از دیگر راهبردهایی دانست که شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور با کمک این اجلاس باید به آن دست یابند.

وی از انضباط شهری به‌عنوان اولویتی مهم یاد کرد و گفت: تحقق این امر مستلزم وجود قوانین و قواعد شفاف و پشتیبانی‌کننده است که در بخش سیما و منظر شهری تهران همه قوانین به یک سند مبدل شد و بر این اساس کارگروه نظارت بر قانون شکل گرفت.

مسجدجامعی در ارتباط با کارها و فعالیت‌های مدیریت شهری نیز گفت: ۲مبحث وجود دارد؛ یکی مطالبه اعتبار از طرف شهرداری‌ها برای اجرای پروژه‌ها و دیگر اینکه نباید اینگونه تلقی شود که شهرداری‌ها چشم به اعتبارات دولتی بدوزند و اینکه حال که درآمد نفتی ما خوب است باید بدون برنامه خرج شود.

رئیس اجلاس روسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها با اشاره به نقش و اهمیت شوراها از یک‌سو و توجه به ظرفیت‌های ویژه مراکز استان‌ها از سوی دیگر تأکید کرد که یکی از وظایف شوراها این است که نقاط قوت، پتانسیل و توانمندی‌ها را شناسایی کرده و آن را به‌عنوان یک آورده تلقی کند و به نتیجه برساند. وی در این‌باره مثال زد که یکی از آورده‌های ارزشمند در استان گیلان می‌تواند شخصیتی مانند پروفسور سمیعی باشد که هم‌اکنون در تلاش هستند دستاورد بزرگ پزشکی را در تهران اجرایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: مبنای مدیریت، سرمایه‌هایی است که از امید و اعتماد ناشی می‌شود و می‌تواند سبب جذب سرمایه‌گذار شود مثلاً فردی در تهران هتلی زده و به شهرداری هم کمک کرده است. صاحب این هتل که بخش خصوصی است اطلاعاتی دارد که حتی بخش دولتی هم ندارد پس شهرداری‌ها باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و از فکر، ایده و توانمندی‌های مردم بهره بگیرند.