ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آموزش و پرورش و بودجه‌ای تنها برای حقوق

شهروندان – علی اصغر محمدی:
وزیر آموزش و پرورش ۲۵خرداد امسال گزارش جامعی از وضعیت وزارتخانه متبوعش به نمایندگان مجلس ارائه کرده که براساس آن ۹۹درصد اعتبارات آموزش و پرورش به هزینه‌های پرسنلی و حقوق و دستمزد اختصاص می‌یابد.

کلاس درسبه گفته علی‌اصغر فانی، «تنها یک درصد بودجه آموزش و پرورش برای اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی به‌کار گرفته می‌شود. یعنی در بهترین حالت ۵۰۰میلیارد تومان باید در یک سال برای ۱۳میلیون دانش‌آموز هزینه شود». فانی معتقد است: «واقعا این مشکل جدی آموزش و پرورش است که به‌دلیل نبود اعتبارات کافی معلمان و پرسنل ما انگیزه‌ای برای افزایش مهارت ندارند.»

در یک نگاه کلی آموزش و پرورش وضعیتی اینگونه دارد که ۱۰۵هزار واحد آموزشی با قریب به ۵۴۲هزار کلاس درس در سراسر کشور دایر است. به ازای هر ۱۹دانش‌آموز یک معلم وجود دارد، به ازای هر ۲۵۰دانش‌آموز تنها یک مربی پرورشی مشغول به‌کار است و به‌ازای هر هزار و ۶۷۰دانش‌آموز یک مراقب سلامت یا بهداشت فعالیت می‌کند. ۱۳۰هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد و ۱۰هزار واحد آموزشی به‌صورت دونوبته است. این اعداد درحالی است که هنوز آمار دقیقی از تعداد دانش‌آموزان و مدارس نداریم، ۱۲میلیون و ۲۰۰هزار تا ۱۳میلیون برای تعداد دانش‌آموزان اعلام شده است، تعداد مدارس نیز از ۹۷هزار واحد تا ۱۱۵هزار متغیر است و بستگی به محلی که گزارش ارائه می‌شود دارد.

در این وضعیت اعلام می‌شود ۹۹درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف حقوق پرسنل می‌شود. در همین حال معاون آموزش متوسطه وزیر به صراحت اعلام می‌کند چون ۱۸هزار میلیارد از ۲۱هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق کارکنان می‌شود مجبوریم از مشارکت‌های مردم در اداره آموزش و پرورش استفاده کنیم.

با این وضعیت می‌توان متوجه شد که چرا در مدارس از والدین تقاضای شهریه می‌شود (هرچند تکذیب می‌شود). در این میان هر سال بر درصدی که به حقوق و هزینه پرسنلی آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد افزوده می‌شود. سال۹۲ حدود ۹۶درصد از اعتبارات هزینه‌ای آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنل می‌شد ولی امسال این رقم به حدود ۹۹درصد رسیده است. این درحالی است که بودجه این دستگاه ۲۶درصد نسبت به سال۹۲ افزایش یافته اما افزایش حقوق کارمندان حدود ۲۰درصد بوده است.

نکته مهم دیگر اینکه معیشت معلم سخت‌تر شده است؛ و درنهایت اینکه چرا با وجود کاهش تعداد معلمان نسبت به سال گذشته و افزایش چشمگیر بودجه درمقایسه با سال۹۲ درصد بیشتری از بودجه به حقوق کارکنان اختصاص داده می‌شود پرسشی است که باید به آن پاسخ داده شود.

برچسب‌ها : ,