ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گزارشی از سایت «برنج رایگان»

ظرف غذایی که با آموزش پر می‌شود

شهروندان:
صفحه اینترنتی با زمینه‌ای از برنجزارهای سبز باز می‌شود. پیش روی‌تان یک صفحه با یک لغت انگلیسی است که باید معنای آن را از بین گزینه‌ها انتخاب کنید. کلیک می‌کنید و با پاسخ درست شما ۱۰ دانه برنج به مردم گرسنه سراسر جهان می‌رسد. حالا شما یک حساب کاربری دارید که می‌توانید آن را پر و پیمان کنید و کیسه‌های برنج روانه آفریقا، آسیا یا هر جای دیگر جهان که گرسنگی شایع است شود.

سایت برنج رایگان«برنامه جهانی غذا» (wfp) به‌عنوان بنیادی معتبر از این سایت و طرحی که برای کمک پیشنهاد داده حمایت می‌کند. سایت برنج رایگان (free rice) از‌ سال ۲۰۰۷ تا به حال شروع به کار کرده است و علاوه‌بر بخش آموزش زبان انگلیسی، آموزش زبان‌های آلمانی، اسپانیایی، فرانسه، ایتالیایی و لاتین و همچنین آموزش ریاضی، شیمی، ادبیات و هنر را نیز به کاربران عرضه می‌کند.

برنج‌های روز اول

هفتم اکتبر ۲۰۰۷ بود که «برنج رایگان» موجودیت خود را با اهدای ۸۳۰ دانه برنج آغاز کرد و در ۲۰ نوامبر همان‌ سال «برنامه جهانی غذا» در کمپینی از کاربران اینترنت دعوت کرد تا در جشن شکرگزاری که در بین اعیاد دیگر شلوغ‌ترین زمان خریدهای آنلاین محسوب شد، به بچه‌ها غذا دهند و به رفع گرسنگی کمک کنند.

برای مدت زمانی کوتاه، به ازای هر پاسخ درستی که کاربران به سوال‌های سایت دادند، ۲۰ دانه برنج به سبد غذایی «برنامه جهانی غذا» سازمان ملل برای گرسنگان اضافه شد اما بعد از مدتی این میزان به ۱۰ دانه تغییر پیدا کرد. صاحبان سایت این تغییر را ناشی از بحران جهانی اقتصاد می‌دانند که بر تبلیغات اینترنتی تاثیر گذاشتند. در مارچ ۲۰۰۹ این سایت به‌طور کامل به سازمان «برنامه جهانی غذا» اهدا شد.

غذا و دانش برای همه

اینجا غذا به‌عنوان یک نیاز اولیه برای بقا در کنار کسب دانش قرار گرفته است. برای موسسان این وب سایت، اهمیت دانش آن‌قدر هست که در اهدافشان، آن را قبل از تهیه غذا بیاورند. آنها در مورد اهدافشان می‌گویند: اول دسترسی همه مردم به‌طور رایگان به تحصیلات و دوم کمک به پایان دادن گرسنگی در جهان با تهیه کردن برنج رایگان برای مردم گرسنه.

چرا که به عقیده حامیان این حرکت، شما چه یک کودک خیابانی در کشوری فقیر باشید و چه کاری در یک شرکت بزرگ داشته باشید، بالا بردن دانش‌تان می‌تواند به بالا رفتن کیفیت زندگی‌تان منجر شود و این یک سرمایه‌گذاری بزرگ و مهم روی خودتان است. شاید در قدم بزرگتر برنج‌های اهدایی شما سرمایه‌ای باشد درباره معضل گرسنگی بشر و به آنها کمک کند که فعال و تولید‌کننده باشند. جایی در دنیا، یک نفر از برنج‌های اهدایی شما تغذیه خواهد کرد.

حامیان

«برنج رایگان» متعلق به سازمان ملل است و از طریق شعبه اصلی برنامه جهانی غذا در رم مدیریت می‌شود اما هزینه خرید برنج‌هایی که کاربران مقدار آن را تعیین می‌کنند با اسپانسرهایی است که تبلیغات خود را در سایت قرار داده‌اند. با هر پاسخ درست یک آگهی به شما نمایش داده می‌شود و این یعنی هزینه تهیه آن ۱۰ دانه برنج پرداخت می‌شود. هر ‌هزار دانه برنج، معادل ۲۶ گرم است و این یعنی با هر پاسخ درست شما ۲۶.۰ گرم برنج اهدا می‌کنید و این کار را تنها با یک کلیک انجام خواهید داد، البته کلیک روی پاسخ درست. هر گرم، ۴۸ دانه برنج است.

در بین کاربرانی که این سایت را برای کمک و البته سرگرمی مفید انتخاب می‌کنند، دانش‌آموزان در رتبه اول قرار دارند. در بسیاری از مدارس از این سایت به‌عنوان یک وسیله آموزشی نام برده می‌شود. در ویدیوهایی که دراین‌باره ساخته شده و توصیه‌هایی که در مورد پیوستن به این سایت صورت گرفته، حضور نوجوانان و فضای مدرسه به چشم می‌خورد. در یکی از سایت‌هایی که دراین‌باره توضیح داده‌اند، یک معلم با سابقه از استقبال دانش‌آموزانش در این سایت به ویژه با اضافه‌شدن آموزش‌های متنوع دیگر غیر از زبان‌آموزی سخن گفته و اشاره کرده بود که چند نفر از آنها با پرینت‌هایی از مقدار برنج‌هایی که به سازمان جهانی غذا اهدا کرده‌اند، به دیدن او آمده‌اند.

نقش گونی‌های سبز برنج

در مقابل همه شبهه‌هایی که معمولا در مورد فعالیت‌های خیریه مجازی وجود دارند، دادن اطلاعات لحظه به لحظه از روند رسیدن کمک‌ها به افراد راه‌حلی است که این سایت برگزیده است. اگرچه اعتبار سازمان حامی آن برای تردیدها کافی است. طبق گزارش‌های این سایت، تا ماه‌های پایانی‌ سال ۲۰۱۳، صد بیلیون دانه برنج از سوی کاربران به سازمان جهانی غذا اهدا شده است. آمارهای دیگر نیز به صورت ماهانه و سالانه در سایت اصلی قرار دارند.

همچنین کلیپ‌های ویدیویی نیز مراحلی که برنج‌ها طی می‌کنند تا به دست نیازمندان برسند را در اختیار کاربران قرار داده است. گونی‌های برنجی که با تصویر سایت «برنج ارزان» و رنگ سبزی که نشان آن است مشخص شده‌اند به نقاط مختلف دنیا می‌روند و روی هم انبار می‌شوند و بعد صف‌های افرادی است که به مسئولان این پروژه مراجعه کرده و سهمیه‌شان را دریافت می‌کنند. سهمیه افراد بستگی به عادات غذایی افراد منطقه، از کشوری به کشور دیگر و منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است.

در کشورهایی که برنج غذای اصلی‌شان را تشکیل می‌دهد، سهم هر نفر در یک وعده غذایی ۴۰۰ گرم است. همچنین سازمان جهانی غذا، برای کمک به هر کشوری از همان کشور برنج می‌خرد تا از این طریق هم بتواند به افراد بیشتری کمک کند و هم در اقتصاد آن منطقه تاثیرگذار باشد. تاثیرگذاری در زندگی افرادی که در سرتاسر جهان به دلایلی چون جنگ، قحطی و فقر از گرسنگی رنج می‌برند به نظر کار ساده‌ای نمی‌آید.

عجیب نیست اگر بپرسید با یک جواب درست و ۴۸ دانه برنج چه اتفاقی ممکن است در کامبوج، میانمار، اوگاندا، نپال، بوتان و بنگلادش بیفتد. اما آمارهای سایت یک مساله خوشحال‌کننده را اثبات می‌کند. پاسخ‌های درست هزاران کاربر این سایت، از ‌سال ۲۰۰۷ تا به حال توانسته به میلیون‌ها نفر غذا برساند و یکی از نیازهای اولیه آنها را برای بقا در اختیارشان قرار دهد.

 شادی خوشکار

شهروند

برچسب‌ها : ,