ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

اوقات فراغت، زمانی که آزاد باقی می ماند

شهروندان:
اوقات فراغت می تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی عوامل فرهنگی، اجتماعی و زیستی جوانان و نوجوانان تأثیرمثبت یا منفی بگذارد.

اوقات فراغتاوقات فراغت از جمله شاخص های رفاه اجتماعی است که با توجه به تاثیر بسزایی که در ایجاد روحیه نوجوانان و جوانان دارد از اهمیت خاصی برخوردار است.

فرهنگ جامعه‏شناسی اوقات فراغت را به منزله ˈوقت آزادی که پس از پرداختن به ضروریات عملی زندگی باقی می‏ماندˈ؛ تعریف می‏کند.

اوقات فراغت شامل شماری از فعالیت‏هاست که ممکن است فرد به اختیار خود از آنها برای استراحت، سرگرمی ، افزایش دانش یا توسعه مهارت هایش سود ببرد.

با توجه به حساسیت نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان دراین دوره سنی و ضرورت رشد و تعالی نوجوانان و جوانان با آموزشهای موثر باید مراقب بود تا به بهترین نحو از این فرصت استفاده کرد.

استفاده نادرست از اوقات فراغت می تواند آینده جوانان و نوجوانان را با خطرهای جدی روبرو کند.

یکی از این خطرها استفاده نادرست وسایل ارتباطی مانند اینترنت، وی چت، واتس آپ، وایبر و غیره که باعث تاثیرگذاری و تاثیرپذیری فرهنگ های مختلف از یکدیگر شده است.

وجود این ابزارهای پیشرفته باعث شده تا جوانان و نوجوانان در حساس ترین دوره سنی خود به جای پرداختن به ورزش های سالم و یادگیری مطالب علمی به بیراه کشیده شوند.

یک کارشناس مسایل تربیتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دراین باره می گوید: برنامه ریزی جایگاه اوقات فراغت در نظام عمومی کشور ما دچار ضعف است و هیچکدام از دستگاه هایی که متولی برنامه ریزی اوقات فراغت جوانان هستند، برنامه ریزی یکپارچه و منسجمی ندارند که در راستای آن بتوانند برنامه ها را پوشش دهند.

عبدالخالق پادیاب بیان کرد: یکی از رویکردهای اوقات فراغت این است که باید در فضای کاملا سالم، آزاد به صورت مشارکتی انجام شود تا افراد بتوانند از اوقات خود لذت برده و خستگی و بار روانی ناشی از کار روزمره و فعالیت های رسمی فارغ شوند.

پادیاب افزود: برای غنی سازی دوره های جوانی و نوجوانی باید برنامه ها و نیازهای اساسی این قشر از جامعه را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهیم .

این کارشناس مسایل تربیتی اظهار کرد: خانواده ها می توانند با ایجاد فضای صمیمی بین فرزندان در خانه نقش مهمی در پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود داشته باشند.

پادیاب عنوان کرد: استفاده مطلوب از فناوری های نوین نه تنها هیچ آسیبی به قشر جوان نمی رساند بلکه منجر به توانمندسازی و لذت بردن آنها از این تکنولوژی نیز می شود.

در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ ساختار سنی دارای جمعیت جوان می باشد دارای کمترین سرانه فضای ورزشی،کانون های اوقات فراغت و کمترین امکانات برای پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است.

در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر هفت هزارو ۷۷۸ نفر یک کتابخانه ،به ازای هر ۳۷۰ نفر یک صندلی سینما و به ازای هر ۲۰ هزار نفر یک باشگاه ورزشی وجود دارد.

این کمبود ها باعث شده تا تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر وقت خود را در پارک ها به تفریح های ناسالم از جمله کشیدن قلیان سپری کنند.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل تربیت بدنی، اداره کل آموزش و پرورش از جمله دستگاه های متولی برگزاری کلاس های اوقات فراغت در کهگیلویه و بویراحمد هستند که تا کنون توانسته اند با امکانان ناچیز تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان را در کلاس های آموزشی خود ساماندهی کنند.

اداره ورزش و جوانان با ایجاد کلاس هایی در رشته‏های مختلف ورزشی ، اداره کل تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش با برپایی کلاس‏های آموزش قرآن، اخلاق، احکام و مسائل اعتقادی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری نیز با برگزاری کلاس های فرهنگی و هنری تا کنون بیش از ۲۰ هزار نفر را در شهر های مختلف کهگیلویه و بویراحمد ثبت نام کرده است.

معاون پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۳ پایگاه اوقات فراغت این سازمان در مساجد کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده است.

حجت الاسلام سید عبدالرشید موسوی متین اظهار کرد: امسال برنامه اوقات فراغت در قالب ۱۲ هسته فرهنگی و ۳۱ بوستان معرفت درکهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده است.

وی برگزاری اردوهای تفریحی، زیارتی و مسابقات فرهنگی را از دیگر برنامه های اوقات فراغت امسال اعلام کرد.

موسوی متین گفت: از روحانیون طرح هجرت و اعزامی به مناطق مختلف نیز برای بیان احکام و معارف اسلامی در طرح اوقات فراغت استفاده خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بیش از ۶۵ پایگاه اوقات فراغت آموزش و پرورش در این استان آماده پذیرایی از دانش آموزان است.

هادی زارع پور افزود: در این پایگاهها ۳۰ هزار دانش آموز در سه دوره تحصیلی، اوقات فراغت تابستان خود را سپری می کنند.

وی بیان کرد: طرح اوقات فراغت دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد شامل برنامه های قرآنی، فرهنگی، هنری، ورزشی، اردویی و مسابقات علمی است که بامحوریت فرهنگی انجام می شود.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای وظایف ذاتی خود که غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در طول سال است با توجه به امکانات خود آمادگی کامل دارد تا این مهم را اجرایی کند.

سید هانی حسینی ابراز داشت: مراکز فرهنگی ، هنری کانون پرورش فکری این استان دارای مراکز ثابت، سیار و پستی می باشد که در روز های تعطیلات خدمات ویژه ای به کودکان و نوجوانان ارایه می کند.

وی گفت: برگزاری کلاسهای نقاشی، قصه گویی، شعرخوانی، سفال گری، بازی های بومی- محلی ویژه کودکان و اردوهای منطقه ای و کشوری با محوریت کتاب و کتابخوانی، از جمله مهمترین برنامه هایی است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اجرا می شود.

حسینی افزود: هم اکنون علاوه بر هشت شهرستان استان ،شهرهای سوق، چاروسا، دیشموک، پاتاوه، لوداب و شهرهای اقماری حاشیه شهر یاسوج فاقد مرکز فرهنگی هنری هستند.

با این حال اوقات فراغت از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی از آن به مثابه آینه فرهنگ جامعه یاد می کنند.

اگر چه ضعف منابع و امکانات اوقات فراغت خود معلول توزیع نامتناسب امکانات و فضاهای اوقات فراغتی است ولی نهادها و دستگاه های اجرایی باید در سال اقتصاد و فرهنگ به بهترین نحو فرهنگ ایرانی اسلامی را به جوانان و نوجوانان آموزش دهند.

برچسب‌ها : ,