ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
یک مجسمه‌ساز:

فقط می‌گویند مجسمه‌ها را پیدا می‌کنیم!

شهروندان:
یک مجسمه‌ساز که چند سال پیش مجسمه‌اش در جریان گم شدن سریالی مجسمه‌ها از سطح شهر مفقود شد، می‌گوید مسؤولین هنری باید برای حفظ میراث فرهنگی چاره‌ای بیندیشند.

تندیسجعفر نجیبی- مجسمه‌ساز- در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از مجسمه‌های من هم در جریان اتفاقاتی که چهار سال پیش برای تعدادی از مجسمه‌های سطح شهر تهران افتاد، مفقود شد. آن اثر مجسمه‌ی استاد معین بود که در خیابان استاد معین نصب شده‌ بود. لازم به ذکر است که حضور آن مجسمه در خیابان، ۱۵ روز بیشتر نپایید که ربوده شد.

او افزود: اکنون مجسمه‌ای دیگر با همان قالب ولی از جنس فایبرگلاس تهیه شده و به جای مجسمه‌ی من نصب شده است ولی من از آن مجسمه رضایت ندارم چون علاوه بر نداشتن کیفیت مجسمه‌ی اولیه، پتینه‌ی قابل توجهی هم ندارد. من اکنون در حال مذاکره با سازمان زیبا شهرداری تهران هستم که اگر بشود دوباره مجسمه را کار کرده و نصب کنیم.

این هنرمند در پاسخ به این سوال که مسؤولین بعد از چهار سال چه پاسخی درباره‌ی گم شدن مجسمه‌اش به او داده‌اند؟ گفت: مسؤولین نیروی انتظامی همیشه به ما پاسخ داده‌اند که پی‌گیری می‌کنیم و مجسمه‌های به سرقت رفته را پیدا می‌کنیم.

این موضوع را زمان مفقود شدن مجسمه‌ها هم مطرح کردند ولی ما در این چهار سال خبری نشنیدیم. من فکر می‌کنم که شاید این کار توسط کسانی انجام شده که اساسا با مجسمه مخالف هستند چون چهار سال پیش شهردار وقت منطقه‌ی ۹ تهران و رییس وقت سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعلام کردند که دوربین فیلمبرداری کنترل ترافیک نشان داده که سارقین برای حمل مجسمه آن را قطعه قطعه کرده‌اند.

خیلی طول می‌کشد که یک دزد مجسمه را قطعه قطعه کند یعنی بتن‌های ۱۰ میل و ۱۲ میل را ببُرد و جرثقیل بیاورد و آن‌ها را ببرد و این کاری نیست که هر کسی بتواند به راحتی آن را انجام دهد.

این هنرمند مجسمه‌ساز اظهار کرد: البته آن زمان بحث‌هایی درباره‌ی واردات مجسمه‌های چینی مطرح شد. گفته شد که تعدادی مجسمه‌ی قو‌، دلفین و غیره با مبلغ ارزان از چین آمده‌ است و حتی حدود ۱۰۰۰ مجسه از شهیدان کشورمان نیز از ایران به آن‌ها سفارش داده‌ شده‌ است. عده‌ای این دو موضوع را با یکدیگر مرتبط قلمداد می‌کردند.

او افزود: به هر حال عده‌ای هستند که با مجسمه مخالف هستند و اعتقاد دارند این مجسمه ها از نظر شرعی مشکل دارد البته عده‌ای هم هستند که با وجود اعتقاد مذهبی معتقدند که اگر مجسمه‌ها در خدمت اسلام قرار گیرند مشکلی ندارند.

من معتقدم که به هر حال باید در این مملکت همانطور که تامین امنیت برای مردم انجام می‌گیرد برای میراث فرهنگی که در عمر کوتاه هنرمندان تهیه می‌شوند، تامین امنیت صورت گیرد.

این هنرمند گفت: در کشورهای اروپایی آثار هنری هنرمندان چهار صد، پانصد و یا حتی ۱۰۰۰سال حفظ می‌شود ولی در ایران چنین اتفاقاتی برای مواریث فرهنگی ما نمی‌افتد. باید مسؤولین هنری بتوانند راهی برای حفظ میراث فرهنگی ما پیدا کنند.