ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

فرجی‌دانا باید پشت تریبون مجلس ناگفته‌هایش را بگوید

شهروندان:
عبدالوحید فیاضی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم می‌گوید برخلاف آنچه هواداران وزیر اعلام کرده‌اند دلیل استیضاح او ربطی به بورسیه‌های غیرقانونی ندارد و موضوع انتصابات، فرجی‌دانا را به مجلس کشانده.

عبدالوحید فیاضیاو می‌گوید کامران دانشجو از جهاتی افراطی بود و حالا همان افراط را در سوی دیگر قضیه رضا فرجی‌دانا در دانشگاه‌ها اعمال می‌کند.

  • منتقدان استیضاح فرجی‌دانا می‌گویند یکی از دلایل استیضاح، افشای بورسیه‌های غیرقانونی توسط وزارت علوم بوده است. شما به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون آموزش باید قاعدتاً این موضوع را بررسی می‌کردید. فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی فکر می‌کنید چقدر حق با منتقدان استیضاح باشد؟

راستش به نظر من، دلیل استیضاح‌ها برخلاف آنچه برخی از رسانه‌ها منتشر کرده‌اند موضوع بورسیه‌ها نیست همچنین این‌که کسانی که امضاء کرده‌اند یا پیگیر استیضاح هستند در مشکلاتی که در گذشته به‌وجود آمده نقش داشته‌اند و به همین دلیل به وزیر فشار می‌آورند را نمی‌توانم بپذیرم. البته آقای زاهدی زمانی وزیر بوده اما بقیه استیضاح‌کنندگان که نقشی نداشته‌اند. البته من خودم استیضاح را امضاء نکرده‌ام و پیگیر استیضاح هم نیستم. از آقای زاهدی هم پرسیدم که او هم گفت استیضاح را امضاء نکرده است.

  • به هرحال آقای درویش‌پور یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چند وقت پیش به این موضوع اشاره کرد و گفت در اسامی بورسیه‌های غیرقانونی، نام برخی نمایندگان نیز وجود دارد و حالا این نمایندگان درصدد گرفتن انتقام از وزیر هستند. ضمن این‌که ممکن است برخی از این افراد در دوره‌های قبل سمتی داشته‌اند که اینک از دست داده باشند.

نه اینطور نیست بسیاری از اینها پیش از این هم سمت داشته‌اند حالا آقای زاهدی قبلاً وزیر بوده اما در مورد همه که این موضوع صدق نمی‌کند. اینها نمایندگان مجلس هستند و پیش از این هم سمت‌های دیگری در کشور داشته‌اند. دلایل استیضاح را باید در خود متن استیضاح جست‌وجو کنیم. در مورد همین بورسیه‌ها هم اگر بخواهیم صحبت کنیم ایرادی ندارد به‌هرحال همه بورسیه‌ها هم که غیرقانونی نبوده است. ما هم از اول می‌گفتیم وزارت علوم کسانی را که با رانت آمده‌اند افشاء کند. به نظر من، کسی نباید از این‌که آقای فرجی‌دانا حرف حقی ‌زده است گلایه داشته باشد. اصلاً خیلی هم بهتر است که استیضاح انجام شود تا آقای فرجی‌دانا پشت تریبون مجلس ناگفتنی‌هایش را بگوید تا سیه‌روی شود هرکه در او غش باشد!

  • یعنی واقعاً فکر می‌کنید نمایندگان مجلس از منویات درونی برخی از استیضاح‌کنندگان بی‌اطلاع هستند و وزیر باید در صحن مجلس علیه آنان افشاگری کند؟

واقعاً همین‌طور است. بسیاری از افراد به دلایل مصالح عمومی کشور موضوع استیضاح را پیگیری می‌کنند، برخی از افراد دغدغه‌های علمی و پژوهشی دارند و معتقدند دانشگاه‌ها به لحاظ علمی پسرفت داشته‌اند. در مجموع سه دلیل می‌تواند پشت استیضاح وزیر علوم باشد؛ دلیل شخصی چنانکه شما می‌گویید، دلیل سیاسی و سوم دلیل حرفه‌ای، مهارتی و اجرایی. اما عدد کسانی که به دلایل شخصی به دنبال استیضاح هستند را من نمی‌توانم تخمین بزنم. درواقع بیشترین دلایل استیضاح‌کنندگان همان‌هایی است که در رسانه‌های عمومی کشور مطرح می‌شود ازجمله رویکردهای تند سیاسی در دانشگاه‌ها.

  • می‌توانید مشخصاً بگویید کدام رویکردهای وزیر در دانشگاه‌ها تند بوده که اینک او را در مرز استیضاح قرار داده است؟

رویکرد فرجی‌دانا با رویکرد روحانی منافات دارد.

  • خب این موضوع را که خود رئیس‌جمهوری بهتر می‌تواند تشخیص دهد. اگر چنین بود فرجی‌دانا را به‌عنوان وزیر معرفی نمی‌کرد یا می‌توانست برکنارش کند.

رویکرد فرجی‌دانا اعتدالی نیست. یک افراطی کامران دانشجو داشت و حالا فرجی‌دانا همان افراط را در سوی دیگر قضیه و به نوع دیگری دارد. معتدل کسی است که مثل روحانی حرکت کند. شما ثابت کنید وزیر علوم معتدل است.

  • شما ثابت کرده‌اید که وزیر معتدل نیست؟

بله از افرادی که منصوب شده‌اند، از کارگزارانی که در حوزه وزارت علوم و دانشگاه‌ها منصوب شده‌اند می‌توانیم بگوییم وزیر معتدل است یا تندروی می‌کند.

  • چند مدیر تندرو از نظر شما در وزارت علوم و دانشگاه‌ها منصوب شده‌اند؟

من میان این مدیران کسانی را می‌شناسم که اگر آقای میرحسین موسوی هم رای می‌آورد در دانشگاه‌ها رئیس می‌شدند. تفاوت آقای موسوی با آقای روحانی کجا است؟ روحانی همان کسی است که در‌سال ۷۸ سخنرانی کرد و اعتدال را نشان داد. چطور می‌خواهد از فرجی‌دانا دفاع کند؟ یا باید بگوید من خودم می‌خواستم وزارت علوم به این صورت دربیاید یا این‌که بگوید از رویکرد وزارت علوم راضی نیستم.

  • نگفتید چند مدیر درنهایت محل مناقشه نمایندگان و وزارت علوم است؟

من عدد ندارم. چون در جلسه استیضاح‌کنندگان و وزیر هم شرکت نکرده‌ام و این‌که عدد مطرح شده یا نشده هم خبر ندارم اما به‌هرحال انسان‌های معتدل و تندی هم منصوب شده‌اند و چون برخی از این انتصابات مخالف مشی دولت بود نمایندگان اعتراض کردند حتی شاید خود آقای روحانی هم چندان موافق این مسائل در وزارت علوم نباشد.

  • یعنی نمایندگان در دفاع از دولت موضوع استیضاح را مطرح می‌کنند؟

نه دلیل استیضاح که این موضوع نیست. من۱۰ دقیقه برای شما توضیح دادم دلایلش همان‌هایی است که گفتم.

  • باتوجه به موضع‌گیری‌هایی که پیش از این داشته‌اید انتظار می‌رفت شما هم جزو استیضاح‌کنندگان باشید اما می‌گویید متن را امضاء نکرده‌اید چرا؟

من براساس اولویت‌ها عمل می‌کنم و فکر می‌کنم اگر روش‌های مناسب‌تر از استیضاح وجود داشته باشد استیضاح را انتخاب نمی‌کنیم زیرا معتقدم استیضاح آخرین راهکار مجلس خواهد بود.

  • هفته گذشته ۶۴۳ استاد دانشگاه در نامه‌ای به علی لاریجانی حمایت خود را از وزیر علوم اعلام و با استیضاح او مخالفت کردند. این قبیل حمایت‌ها تاثیری در تصمیم نمایندگان استیضاح‌کننده ندارد؟

این ۶۰۰ نفر چند‌درصد از دانشگاه‌های کشور است؟ می‌شود ۴ هزار امضای دیگر هم جمع کرد. امضاء گرفتن کاری ندارد.

  • خب طرف مقابل هم می‌توانست امضاء جمع کند.

ما با این رویه مخالفیم. این کار چه له و چه علیه وزیر درست نیست. به‌هرحال ۶۰۰ استاد هم هستند که مدافع فرجی‌دانا باشند شاید بیشتر هم باشند اما به‌هرحال عدد آنها به اندازه‌ای نیست که اقدامات او را توجیه بکند.

  • اگر کار به استیضاح بکشد و فرجی‌دانا در تریبون مجلس درباره بورسیه‌های غیرقانونی و برخی امتیازات دیگر سخن بگوید فکر می‌کنید چقدر به حال او تأثیر داشته باشد؟

اتفاقاً تقاضای من از آقای فرجی‌دانا همین است. یک وزیر انقلابی کسی است که پشت تریبون حرف‌هایی را که باید بزند. اگر از وزرای سابق و اسبق چیزهایی می‌داند که مجلس باید بداند و بعد تصمیم بگیرد بگوید. چــرا ملاحظه می‌کنــد؟ هرکس تخلـــــف کرده است را باید رسوا کرد. من نمی‌گویم وزیر سابق عالی بود شاید بحث‌های جدی درمورد او مطرح باشد. اما خوب است فرجی‌دانا این موضوع را با نمایندگان در میان بگذارد.

فرشید غضنفرپور

شهروند