ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سازمان محیط زیست با تولید بنزین داخلی مشکلی ندارد

شهروندان:
رییس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: اگر تولید بنزین در داخل کشور به قیمت بیماری مردم تمام شود، قبول نخواهیم کرد اما این به معنای مخالفت سازمان محیط زیست با تولید بنزین نیست.

معصومه ابتکاربه گزارش ایسنا، دکتر معصومه ابتکار در حاشیه بازدید از سازمان انتقال خون به مناسبت چهلمین سال تاسیس سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت زندگی باید بخش‌های مختلف هم‌افزایی داشته باشند، گفت: بازدید من به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست از مرکز انتقال خون ارتباط مستقیم میان محیط زیست و سلامت است.

وی افزود: امروز اگر مخزن بسیاری از ویروس‌ها و گونه‌ها که حیات‌وحش است را از دست داده‌ایم، این ویروس‌ها به جوامع انسانی هجوم برده‌اند و خون و سلامت انسان را تهدید می‌کنند، چراکه حیات وحش ذونی است که از ورود ویروس‌ها به بدن انسان ممانعت می‌کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تغییرات آب و هوایی اظهار کرد: با توجه به گرم شدن کره زمین بسیاری از گونه‌ها رشد می‌کنند و دشواری‌های جدیدی را برای انسان‌ها فراهم می‌کنند و این شرایط اثرات مفیدی با سلامت هوا، آب، خاک و سلول رابطه مستقیم دارد.

ابتکار با تاکید بر اینکه آثار آلودگی هوا در سلول‌های خون کاملا شناخته شده است، گفت: در شهرهایی که آلودگی هوا وجود دارد، عوارض سکته‌های قلبی و مغزی بیشتر از سایر مناطق دیده می‌شود. همانطور که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است از هر هفت مرگ، یک مرگ به دلیل آلودگی هوا است.

وی بنزن را یکی از عوامل اصلی ایجاد سرطان‌ها به ویژه سرطان خون عنوان کرد و افزود: امروز این آلاینده حذف شده است، البته میزان آن به صفر نمی‌رسد ولی میزان بنزن در سوخت مصرفی امروز در حد استاندارد یعنی زیر یک درصد است که مضرات آن را به حداقل می‌رساند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در حال حاضر کیفیت هوای تهران نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است که در این امر دولت و وزارت نفت سهم زیادی داشتند. ۴ شهر تهران، کرج، اراک، تبریز از بنزین یورو ۴ استفاده می‌کنند و تا ایان آذرماه سال جاری نیز همه کلان‌شهرها از سوخت بنزین یورو ۴ استفاده خواهند کرد.

ابتکار با بیان اینکه در چند روز گذشته لایحه هوای پاک را تصویب کردیم، گفت: برای اینکه خون سالم داشته باشیم، باید اقدامات زیادی انجام دهیم و همیاران انتقال خون باید با همیاران محیط زیست همراه شوند. اگر آب و خاک سالم داشته باشیم، نهایتا سلول‌ها سلامت خواهند بود. دولت در زمینه آلاینده‌های شیمیایی باید به صورت جدی موضوعاتی را پیگیری کند که مشارکت و همکاری مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و متخصصان نیز تاثیر زیادی در این امر خواهد داشت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر سبک زندگی تغییر نکند، هزینه‌های سلامتی را به ما تحمیل می‌کند، افزود: اهداکنندگان خون انسان‌های عمل‌گرا و متعهدی هستند که حس بشردوستی بالایی دارند. این افراد اگر با مسائل محیط زیست آشنا شوند و شیوه زندگی خود را اصلاح کنند باعث کاهش آلودگی‌ها خواهند شد.

وی ضمن رد اظهارات یکی از خبرنگاران، مبنی بر اینکه وی مخالف تولید بنزین در داخل کشور است، گفت: ما به نتیجه کار نگاه می‌کنیم، اگر تولید بنزین در داخل کشور به قیمت بیماری مردم تمام شود، قبول نخواهیم کرد و تاکید داریم که تا زمانی که آمادگی تولید بنزین با کیفیت نداشته باشیم، مجبور به واردات هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست دراین خصوص افزود: ما به دنبال تهیه بنزین استاندارد و مورد تایید بودیم که نتیجه حاصل شده از این کار این بود که کیفیت هوای تهران بهبود پیدا کرده است. در حال حاضر مشکل آلودگی هوا ناشی از سوخت فصیلی نداریم و آلودگی که وجود دارد به دلیل گرد و خاک هواست، در این خصوص بسیاری از افراد که بیماری‌های حاد ناشی از آلودگی هوا داشتند عنوان کردند که هوای تهران امروز قابل استنشاق شده است.

برچسب‌ها : ,