ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
تداوم سیگار کشیدن حتی بعد از تشخیص سرطان

خاموش نمی‌کنند تا خاموش شوند

شهروندان:
ژتنباکو، کاغذ، فیلتر و برخی افزودنی‌ها، سیگار را می‌سازند. سوختن این مواد با هم موجب پدیدآمدن بیش از ۴هزار ماده سمی و ٨٠ ماده سرطان‌زا می‌شود. شواهد علمی نشان می‌دهند که تمام انواع محصولات دخانی به هر شکلی مضر بوده و مرگ و میر و ناتوانی را سبب می‌شوند.

سیگاربا مصرف هر نخ سیگار، فرد سیگاری با ٣ نوع پدیده اصلی بیماری‌زا روبه رو می‌شود؛ سمیت حاد یا فوری مانند تنگی‌نفس بعد از سیگار کشیدن، سمیت مزمن یا طولانی مدت مانند سرطان ریه و اعتیاد به ماده اعتیادآور موجود در سیگار یا اعتیاد به نیکوتین. سیگار عامل حداقل ١۴ سرطان مختلف در بدن انسان است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: سرطان ریه، سرطان پوست، سرطان لوزالمعده، سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان پستان، سرطان حنجره، سرطان کبد و سرطان روده بزرگ. به‌نظر می‌رسد مرگ و میر زنان و مردان بر اثر سرطان ریه بیشتر از مجموع سرطان‌های پروستات، پستان و روده بزرگ است.

استعمال دخانیات عامل ٩٠‌درصد سرطان‌های ریه، ٨٠‌درصد برونشیت مزمن و ٢۵‌درصد بیماری‌های ایسکمیک قلبی است، به‌طور کلی سیگار کشیدن بر تمام قسمت‌های بدن آثار سوء خود را می‌گذارد؛ از پوست که باعث تیرگی و چین و چروک و پیری زودرس در آن شده، تا استخوان‌ها که باعث استئوپروز (پوکی استخوان) در آنها می‌شود.

هیچکدام از اعضای بدن از آثار زیانبار سیگار در امان نیستند. بعد از ٢٠‌سال سیگار کشیدن از هر ۴نفر سیگاری یک نفر فوت می‌کند و ٣ نفر به یک بیماری ناشی از سیگار کشیدن مبتلا می‌شوند و بعد از ۴٠‌سال سیگار کشیدن از هر ٢نفر سیگاری، یک نفر فوت می‌کند و یک نفر به بیماری حاصل از این عادت ناپسند مبتلا می‌شود. به راستی این ماده شوم حاوی هزاران ماده سمی است و به هزاران طریق جان انسان‌ها را می‌گیرد.

با وجود همه واقعیت‌های اثبات شده در مورد مضرات سیگار، مطالعات اخیر نشان داده است بسیاری از مبتلایان به سرطان حتی پس از بهبودی به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند که همین مسأله می‌تواند خطر بازگشت و عود کردن مجدد بیماری حتی به صورت شدیدتر را برایشان به دنبال داشته باشد؛ محققان به دنبال بررسی علت ادامه مصرف سیگار در این افراد به‌رغم آگاهی از خطرات بسیار زیاد این ماده کشنده هستند.

براساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سیگار کشیدن می‌تواند به ایجاد توده سرطانی در هر نقطه از بدن منجر شود. به همین ترتیب سیگار به‌عنوان مانعی برای تأثیر درمان‌های سرطان، کاهش طول عمر و افزایش احتمال وخیم‌شدن بیماری شناخته شده است؛ اما با وجود همه موارد اثبات شده، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که عادت سیگار کشیدن می‌تواند حتی پس از تشخیص سرطان هم تا مدت‌ها در بیمار ادامه داشته باشد. گزارشی که در اپیدمیولوژی سرطان، شاخص‌های زیستی و پیشگیری منتشر شده، نشان می‌دهد که ٣/٩درصد از نجات‌یافتگان از سرطان در آمریکا افرادی هستند که حتی پس از تشخیص سرطان به‌طور منظم تا ٩‌سال سیگار می‌کشیدند.

دکتر روی هربست، رئیس انکولوژی پزشکی در دانشگاه ییل می‌گوید: «یافته‌های این مطالعه از یک معضل بزرگ سلامت خبر می‌دهد، سیگار کشیدن می‌تواند باعث ایجاد تحول‌های ناگهانی در بهبودیافتگان سرطان شود؛ این عادت بد حتی می‌تواند به عود کردن دوباره بیماری منجر شود. سیگارکشیدن می‌تواند عملکرد فیزیکی بدن را تحت‌تأثیر قرار دهد و موجب اختلال در اثر درمان‌ها شود؛ اینها مواردی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم.»

اعتیاد به مصرف سیگار

این تیم تحقیقاتی از انجمن سرطان آمریکا داده‌های مربوط به ٢‌هزار و ٩٣٨ نفر از نجات‌یافتگان انواع سرطان‌ها را به صورت تصادفی از سراسر آمریکا انتخاب کردند. این پژوهش طولی بوده و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان را اندازه‌گیری کرده است. محققان آمار متعجب‌کننده‌ای از بررسی بیماران مبتلا به سرطان که حتی بعد از تشخیص بیماری به‌طور میانگین تا ٩‌سال به سیگار کشیدن ادامه می‌دادند را به دست آوردند؛ نتایج نشان می‌دهد ١۴‌درصد از مبتلایان به سرطان ریه، بعد از تشخیص بیماری‌شان هنوز هم به سیگار کشیدن ادامه دادند. این رقم در مورد مبتلایان به سرطان مثانه ٢/١٧ درصد، سرطان تخمدان ١١ درصد، سرطان پوست ٧‌درصد و سرطان کلیه ٣/٧درصد بود. بررسی کسانی که به‌طور روزانه سیگار می‌کشیدند نشان داد به‌طور متوسط حدود ١۵ عدد سیگار در روز استعمال می‌کنند. بهبودیافتگانی که جوان‌تر بودند اغلب در سطح تحصیلات و درآمد پایین قرار داشتند و به شدت به مصرف الکل عادت داشتند؛ روی آوردن به مصرف دوباره سیگار در این افراد بیشتر از سایر گروه‌ها بود. از میان بیماران بررسی شده، ۴٠‌درصد از سیگاری‌ها اعلام کردند که برای ترک سیگار در ماه آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند. قصد ترک در نجات‌یافتگان سرطان‌های قدیمی‌تر، کسانی که ازدواج کرده یا بیش از میزان متوسط سیگار می‌کشیدند، کمتر بود. لی وستمس، سرپرست این گروه تحقیقاتی در این رابطه می‌گوید: «سیگار کشیدن اعتیادآور است و ابتلا به سرطان نمی‌تواند تضمینی برای ترک سیگار محسوب شود؛ حتی در صورتی‌که سرطان به‌طور مستقیم به سیگار‌کشیدن فرد گره خورده باشد. ما برای تعامل و ایجاد تغییر در این بیماران نیاز به کار بیشتر داریم.»

ادامه وابستگی به تنباکو علت ترک نکردن سیگار

نویسندگان این مطالعه بیان می‌کنند که یافته‌های آنها نشان‌دهنده ادامه وابستگی به تنباکو در این بیماران است. آنها همچنین بر این باورند که پرداختن به ویژگی‌های روانی خاص، مانند برداشت غلط از برطرف‌شدن خطر و باورهای اشتباه، می‌تواند انگیزه ترک را تحت‌تأثیر قرار دهد. این مطالعه برای به حداقل رساندن خطر رده‌بندی نادرست سرطان‌ها، از گزارش ثبت شده تشخیص سرطان استفاده کرد؛ با وجود این‌که احتمال وجود محدودیت‌هایی در عدم اطمینان بالقوه از سیگار کشیدن در این بیماران وجود داشت، با این حال مطالعات قبلی نشان می‌دهد که اظهارات شخصی مبنی‌بر سیگارکشیدن یا نکشیدن در بیماران مبتلا به سرطان قابل اعتماد است. پیشنهاد می‌شود برای تحقیقات بعدی مربوط به سیگار کشیدن بهبود یافتگان از سرطان و انگیزه‌های آنها برای ترک، مطالعات مبتنی‌بر جمعیت با نگاهی ویژه به بررسی اهمیت متغیرهای روانی اجتماعی و روابط این متغیرها با دیگر فاکتورهای مرتبط با سلامت در دستور کار محققان قرار گیرد.

محققان قصد دارند بهبودیافتگان از سرطان که بیشتر در معرض خطر ادامه مصرف سیگار قرار دارند را شناسایی کنند تا آنها را براساس اولویت آسیب‌پذیری در برنامه‌های ترک قرار دهند. دکتر وستمس تأکید می‌کند که ضروری است این مطالعه به بررسی‌های بیشتر بر بهبودیافتگان سرطان مدت‌ها پس از تشخیص بیماری که به دلیل مصرف متداوم سیگار بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند، بپردازد. مطالعه دیگری که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد که چرا برای برخی از افراد سیگاری ترک‌کردن سخت است.

شهروندان