ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سکوی پرشی که با اتحاد ملی محقق شد/ آخرین وضعیت مناطق زلزله زده آذربایجان با گذشت دو سال

شهروندان:
21 مرداد سال 1391 ارسباران سیاهپوش شد و هم اکنون نیز با وجود گذشت دو سال هنوز خاطرات تلخ آن زلزله بر پیکر ارسباران باقی مانده است ولی رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از آن زلزله در دیدار با مردم آسیب دیده تصریح کردند؛ اگر ساکنان این مناطق با یکدیگر همکاری و همدلی داشته باشند این حادثه می تواند به سکوی پرش و دگرگونی چهره این منطقه تبدیل شود.

مناطق زلزله زده آذربایجانبه گزارش مهر، شاید دو سال پیش در همین روز که زلزله ای به دامان ارسباران فرو آمد و تمامی خانه ها همانند آرزوهای مردم ورزقان، اهر و هریس فرو ریخت کمتر کسی می توانست بازسازی دوباره این مناطق را به شکلی که امروز انجام شده است، تصور کند ولی وقتی به روستاهای ارسباران سفر کردم سخنان حکیمانه رهبر انقلاب که در ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ در دیدار با مردم آسیب دیده منطقه در روستای گویچ انجام شد از ذهنم گذشت که چه زیبا فرموده بودند:مردم ایران اسلامی، مردمی متحد و یکپارچه هستند و همین اتحاد و یکپارچگی موجب قدرت و نیرومندی ملت شده است.

در آن موقع رهبر انقلاب با توصیه به مردم مناطق زلزله زده به صبر و بردباری خاطر نشان کردند: اگر ساکنان این مناطق با یکدیگر همکاری و همدلی داشته باشند این حادثه می تواند به سکوی پرش و دگرگونی چهره این منطقه تبدیل شود.

حال گفته های رهبر فرزانه انقلاب شکل گرفته و منطقه ارسباران که دارای محرومیت عمیقی بود پوست انداخته و با همدلی مردم خیر و مسئولین و تلاش ساکنین چهره زیباتری به خود گرفته است.

هم اکنون طبق گفته مسئولان صددرصد اماکن مسکونی تخریبی بازسازی شده و تمامی مردم مناطق مختلف توانسته اند به خوبی در خانه های خود ساکن شوند.

هرچند در این میان پای صحبت مردم و مسئولان مناطق ارسباران که می نشینی شکایاتی از فضای شهر یا روستای خود دارند، برخی از نداشتن پول برای بازگرداندن وام می گویند و برخی دیگر از نداشتن آب و برق گله دارند.

به دیدار فرمانداران شهرستان های اهر و هریس، شهردار ورزقان، مدیر کل بنیاد مسکن استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این شهرستانها می روم تا از آخرین وضعیت این مناطق بعد از دوسال از واقعه ۲۱ مرداد سال۱۳۹۱ برایم بگویند و اگر مشکلی باقی مانده است باز گو شود.

درخواست وام مکمل برای مردم شهرنشین اهر

رضا صدیقی با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان اهر گفت: کلیه تعهدات بنیاد مسکن محقق شده و مشکلی از بابت ساخت واحدهای مسکونی نداریم.

فرماندار اهر ادامه داد: هرچند افرادی که در شهر پروانه احداث گرفته و وام ۲۲ میلیون تومانی دریافت کرده اند، هم اکنون این مبلغ پاسخگوی نیازهایشان نبوده و در سفر اخیر رئیس بنیاد مسکن کشور به این شهرستان خواستار وام مکمل پنج میلیون تومانی برای این افراد بودیم.

وی با اشاره به حل مشکلات روستانشینان برای دریافت وام مکمل گفت: روستانشینان در ابتدا وام ۱۴ و نیم میلیون تومانی دریافت کرده بودند که پس از آن مشکل وام مکمل پنج میلیونی آن ها حل شد.

صدیقی ادامه داد: از سوی دیگر برای بازسازی مساجد در این منطقه نیاز بالایی به همکاری سازمان های مردم نهاد و خیران داریم.

وی با اشاره به برگزاری مراسم یادبود در روستای دامن آباد که بیشترین کشته را در زلزله داشت، گفت: همچنین همایش دومین سالگرد زلزله با حضور مسئولان اجرایی روز چهارشنبه برگزار می شود.

توجه ویژه برای احداث بیمارستان هریس

حسن یحیوی نیز با اشاره به وضعیت شهرستان هریس گفت: در دومین سالگرد زلزله ارسباران، از تعداد شش هزار و ۳۸۸ واحد مسکونی آسیب دیده روستایی عملیات بازسازی در شش هزار و ۲۲۷ واحد مسکونی به اتمام رسیده و واحدهای مذکور مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

فرماندار هریس ادامه داد: تعداد ۱۶۱ واحد باقی مانده مربوط به روستاهای جابجا شده است که به دلیل انجام اقدامات قانونی جهت تملک اراضی، احداث و تحویل واحدها با تاخیر مواجه شده است.

وی افزود: در هفت روستای زلزله زده که عملیات احداث واحدهای مسکونی آن ها به اتمام رسیده، طرح های هادی روستایی شامل جدول گذاری، زیرسازی و آسفالت و سنگفرش کردن معابر و پیاده روها به پایان رسیده است.

یحیوی با اشاره به احداث بیمارستان جایگزین این شهر گفت: اقدامات اولیه جهت احداث بیمارستان جایگزین هریس انجام گرفته و در مرحله تامین اعتبار است که با تامین بودجه مورد نیاز، عملیات اجرایی و احداث آن آغاز می شود که امیدواریم توجه ویژه ای به این مسئله شود.

وی ادامه داد: وزیر راه و بهداشت و همچنین استاندار و رئیس علوم پزشکی تبریز برای تحقق این پروژه وعده هایی داده اند که امیدواریم با تسریع در اجرایی شدن این پروژه شاهد حل مشکلات درمانی مردم منطقه باشیم.

فرماندار هریس در خصوص کمک خیران برای بازسازی واحدهای آموزشی گفت: در بخش خواجه برای بازسازی ۲۱ واحد آموزشی و در بخش مرکزی هریس نیز برای بازسازی ۱۲ واحد نیازمند مساعدت خیران و تامین اعتبار هستیم.

دولت در زمینه پرداخت حق پروانه های ساختمانی به شهرداری ورزقان اقدام کند

کامران رحمتی با اشاره به وعده دولت در خصوص تامین هزینه های پروانه های ساختمانی این شهر گفت: دولت قبلی مصوب کرده بود که دو و نیم میلیارد تومان از بابت صدور پروانه های ساختمانی این شهر که در زمان زلزله به شکل رایگان انجام پذیرفت به شهرداری ورزقان پرداخت کند.

شهردار ورزقان ادامه داد: با پرداخت نشدن این مبلغ، در آمد شهرداری به کمترین حد خود رسیده است و به همین دلیل انجام پروژه هایی برای زیباسازی و تامین نیازهای شهر امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود : هم اکنون پس از دو سال ۸۰ درصد خرابی ساختمان ها تکمیل شده و بقیه نیز به وسیله مردم در حال احداث است که در این زمینه می توان گفت دولت به تمامی تعهدات خود عمل کرده است.

رحمتی با اشاره رها شدن نخاله های ساختمانی در زمان زلزله به رودخانه وسط این شهر گفت: این مورد سبب ایجاد فضای ناشایست در شهر و مشکلات محیط زیست شده است که در این زمینه مس آذربایجان، لشکر عاشورا و بسیج مهندسان وعده همکاری داده اند تا شاهد رفع این مشکل از شهر باشیم.

وی افزود: این شهر از بایت زیرساخت های عمرانی نیز با مشکل مواجه بوده و جداول و کانال های دفع سطحی آب در این شهر وضعیت خوبی ندارند که در این زمینه نیازمند تامین اعتبار هستیم تا بتوانیم چهره شهر را همانند گذشته زیبا سازیم.

شهردار ورزقان با اشاره به کمک های شهرداری تهران و تبریز نیز گفت: شهرداری تهران متعهد به بازسازی مسجد جامع این شهر و شهرداری تبریز نیز متعهد به احداث پارک مسافر این شهر شده اند.

وی ادامه داد: همچنین ۳۰۰ میلیون تومان نیز از معاونت عمرانی وزارت کشور برای احداث و بازسازی ساختمان اداری و آتش نشانی این شهر درخواست بودجه کرده ایم، همچنین مدیرعامل مس ایران نیز در سفر خود به این شهر حاضر به کمک چهار میلیارد تومانی بلاعوض برای ترمیم آسفالت این شهر شده است.

رحمتی اظهار داشت: دولت نباید تنها به بازسازی اماکن مسکونی اهمیت دهد بلکه چهره شهر و کمک به بازسازی فضای کلی شهر ورزقان نیز باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

روستاهای ورزقان گرفتار مشکلات برق و آبرسانی

الله وردی دهقانی با اشاره به وضعیت این شهرستان اظهار داشت: در بخش مسکن و اماکن دامی مشکلی نداریم و تقریبا تمامی مشکل ها در این زمینه حل شده است اما هم اکنون نیز مردم منطقه از بابت وام ها دچار مشکل بوده و قرار بر این شده است که صندوق مهر امام رضا(ع) پنج میلیون تومان به این افراد وام دهد که این مورد در حال پیگیری است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون در بسیاری از روستاهای این شهرستان ها شاهد مشکلات برق و آبرسانی هستیم که باید در جهت حل آن ها تلاش کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۳۱۰ روستا در طی این زلزله بازسازی شده است هم اکنون باید برای تکمیل معابر روستایی تلاش بیشتری داشته باشیم و طرح های هادی را با جدیت پیگیری کنیم.

دهقانی افزود: برای ساماندهی معابر و خیابان های این منطقه نیاز به بودجه داریم زیرا هم اکنون با وجود ساخته شدن اماکن مسکونی، چهره روستاها به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها و اجرا نشدن طرح های هادی خوب نمایان نشده است.

وی با اشاره به مشکلات این شهرستان در زمینه ساخت مساجد گفت: با وجود بازسازی تعداد زیادی از مساجد در این مناطق هم اکنون نیز با مشکل ساخت این واحدها مواجه هستیم زیرا متولی خاصی برای این ساخت مساجد وجود ندارد و امیدواریم سازمان اوقاف و سایر مردم خیر در زمینه ساخت این اماکن همکاری کنند.

رئیس جمهور و وزرا بازدید نزدیکی از مناطق زلزله زده داشته باشند

عباس فلاحی باباجانی در این خصوص نیز به خبرنگار مهر گفت: با توجه به شعار دولت مبنی بر دولت تدبیر و امید، امیدوار بودیم که رسیدگی به مناطق زلزله زده در اولویت های کاری این دولت قرار می گرفت و رئیس جمهور و وزیران در نزدیک ترین زمان به این مناطق می آمدند و شاهد مشکلات منطقه بودند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون در بسیاری از روستاها با مشکل بحران آب مواجه هستیم که از این جمله می توان به روستای بخشایش اشاره کرد و به طور تقریب می توان ۴۵ روستا را درگیر بحران آب دانست.

وی افزود: با وجود تلاش های جدی برای بازسازی اماکن مسکونی، هم اکنون روستاها مشکلات زیادی از بابت زیرساخت ها دارند و طرح هادی روستاها با توجه به کمبود اعتبار عقب مانده است.

تقاضای مردم از دولت برای تمدید مهلت بازگرداندن وام ها

فلاحی با اشاره به تقاضای مردم از دولت گفت: برای بازگرداندن وام ها مهلت سه ساله ای به مردم منطقه داده شده بود اما هم اکنون بعد از گذشت مدت کوتاه، دولت در پی بازگرداندن این وام ها از سوی مردم است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت قبلی یکی از بهترین عملکردهایش را در جریان زلزله آذربایجان نشان داد زیرا شروع سریع بازسازی این مناطق کار آسانی نبود که دولت قبلی توانست از عهده آن برآید.

وی افزود: دولت احمدی نژاد توانسته بود ۹۰ درصد کارها را در خصوص بازسازی این مناطق انجام دهد و وام ها و تسهیلات مناسب در اختیار مردم قرار دهد که باید در این خصوص از زحمات استاندار سابق، بیگی نیز تشکر کرد.

فلاحی ادامه داد: هم اکنون بسیاری از واحدهایی که بازسازی شده اند در برابر زلزله های بزرگ نیز ایمن هستند.

نیاز ۱۶۰ میلیارد تومانی برای اجرای طرح هادی در روستاهای زلزله زده

قربان محمدی با اشاره به مجموعه فعالیت های بنیاد مسکن استان در جریان این زلزله گفت: در مجموع ۴۴۷ روستا در جریان زلزله آسیب دیده بودند که از این تعداد ۵۶ مورد به طور کامل تخریب شده بود.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی ادامه داد: دولت در مناطق روستایی ۲۰ هزار و در مناطق شهری پنج هزار واحد مسکونی را متعهد شده بود که در مناطق روستایی ۱۴ میلیون وام و دو میلیون کمک بلاعوض و در مناطق شهری ۲۰ میلیون وام برای ساخت، پنج میلیون برای تعمیرات و دو میلیون وام بلاعوض به مردم داده شد.

محمدی با اشاره به کل وام پرداخت شده برای نوسازی و مقاوم سازی مساکن این بخش گفت: برای این منظور ۴۳۳ میلیارد تومان تسهیلات، ۱۳۸ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۵۰ میلیون تومان وام از محل تسهیلات صندوق مسکن مهر بنیاد ارائه شد و در کل ۷۲۰ میلیارد تومان به مردم پول داده شد تا مساکن خود را بازسازی، نوسازی و احداث کنند.

وی با اشاره به نیاز روستاهای این استان به اجرای طرح هادی گفت: هم اکنون برای اجرای طرح هادی در ۳۰۰ روستای این منطقه اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومانی نیاز داریم که پیشنهاد تامین بخشی از این پول به وسیله رئیس بنیاد مسکن کشور به رئیس جمهوری داده شده است.