ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
آنچه باید درمورد نوسازی و تجمیع بافت‌های فرسوده بدانیم

قدم به قدم تا تجمیع پلاک

تجمیع پلاک به یکپارچه کردن ۲ یا چند ملک فرسوده می‌گویند که به تنهایی مساحت زیادی ندارند و با یکپارچه شدن این املاک، هم کاهش در هزینه‌های ساخت‌وساز اتفاق می‌افتد و هم استفاده بهینه از فضای ملک و هم نوسازی بافت‌های فرسوده محقق خواهد شد.

اگر قصد یکپارچه کردن ملک خود با ملکی دیگر را دارید بد نیست نیم نگاهی به این صفحه بیندازید تا چم و خم کار دست‌تان بیاید و پیش از دست به‌کار شدن، دورنمایی از آن را در ذهن داشته باشید.

  • گام اول

پیدا کردن پلاک‌های تجمیعی
در نخستین گام افرادی که صاحب چند ملک با مساحت کم هستند باید بر سر تجمیع پلاک خود به توافق برسند. از طرفی پلاک‌هایی که قرار است با یکدیگر تجمیع شوند باید کاربری یکسانی داشته باشند. در غیراین‌صورت اول باید برای تغییر کاربری هر ملک اقدام کنید و بعد به سراغ تجمیع بروید. حل اختلافات در مورد فضای مشاع و ملکیت آن هم در همین نخستین گام باید انجام شود. پیش‌فرض آن است که هر کس به نسبت ابعاد ملکی که به مشارکت می‌گذارد، در مالکیت ملک جدید سهیم است.

  • گام دوم

پرداخت کامل عوارض
به اداره نوسازی منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید مراجعه کنید. در این مرحله باید تمام فیش‌های عوارض و مالیات مربوط به ملک‌های مورد تجمیع را به همراه داشته باشید. تمام بدهی شما در زمینه عوارض شهری باید تسویه شود. علاوه بر ارائه این فیش‌ها، با درخواستی که ارائه می‌دهید فیش عوارض سال‌جاری را هم دریافت می‌کنید و عوارض ملک تا پایان سال را هم می‌پردازید. برگه تسویه عوارض، یکی از اسناد مهمی است که در تجمیع پلاک باید به همراه داشته باشید.

  • گام سوم

درخواست نامه به شهرسازی
حالا نوبت به آن می‌رسد که مالکان با در دست داشتن سند ملک‌های خود، در دفتر نوسازی منطقه درخواستی را مبنی‌بر تجمیع پلاک‌ها تنظیم کنند. در این مرحله حتما باید خود مالکان یا نماینده‌های قانونی آنها حضور داشته باشند. به همراه داشتن سند ملک در این مرحله الزامی است. درصورت موافقت اولیه در اداره نوسازی، معرفی نامه‌ای به مالکان ارائه می‌شود تا به وسیله آن به اداره شهرسازی مراجعه کنند.

  • گام چهارم

دریافت شماره پیگیری
یکی از مالکان به‌عنوان نماینده سایر مالکان درخواست‌دهنده برای تجمیع پلاک باید مراحل بعدی را طی کند و از این مرحله به بعد نیازی به حضور تمام مالکان نیست. نماینده مالکان به اداره شهرسازی منطقه مراجعه می‌کند و اداره شهرسازی با بررسی درخواست، درصورت توافق، پرونده‌ای برای املاک تشکیل می‌دهد. این پرونده شماره پیگیری‌ای دارد که نماینده مالکان با در دست داشتن آن باید به سراغ گام‌های بعدی برود.

  • گام پنجم

حضور در دفا‌تر خدمات
وقت آن رسیده که نماینده مالکان با در دست داشتن مدارک به دفتر خدمات الکترونیک شهر برود و روند کار پرونده خود را در آنجا دنبال کند. در این مرحله موقعیت جغرافیایی و ابعاد املاک با آنچه در اسناد آمده تطبیق داده می‌شود. همچنین شرایط ملک از نظر قرار‌گرفتن در طرح تفصیلی شهر تهران و اینکه در دورنمای شهر تهران چه برنامه‌ای برای آن نقطه از شهر ریخته شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • گام ششم

بازرسی از ملک‌های شما
دفتر خدمات الکترونیک، بازرسانی را برای بررسی املاک و وضعیت تجمیع آن می‌فرستد. البته درخواست بازدید از طرف نماینده مالکان ارائه می‌شود. همچنین هزینه ایاب و ذهاب و دستمزد بازرسان بر عهده مالکان است. بازرسان نقشه‌ها و همچنین اسناد را با موقعیت ملک تطبیق می‌دهند و صحت آن را تأیید می‌کنند. همچنین در این مرحله مشخص می‌شود که ملک ساخته شده باید چه میزان عقب‌نشینی داشته باشد.

  • گام هفتم

زمانی برای اصلاح سند
قرار است ۲ یا چند پلاک تبدیل به یک پلاک واحد شود. برای همین لازم است تا قبل از تهیه نقشه‌های لازم، تکلیف سند ملک روشن شود. باید به یکی از دفا‌تر ثبت اسناد مراجعه کنید و پلاک‌های مورد‌تجمیع را در قالب یک پلاک واحد، دارای سندی واحد کنید. طبق طرح تجمیع پلاک، یا باید قطعاتی از این پلاک‌ها به هم متصل شود و یا با دیوارکشی‌ها و ساخت وساز‌ها، چند ملک به‌صورت یکپارچه دربیایند.

  • گام هشتم

امتیاز‌ها را دریافت کنید
مدیریت شهری برای تجمیع پلاک‌های خرد امتیازاتی قائل شده است؛ ازجمله امتیاز داشتن یک طبقه اضافه یا مثلا اگر همه املاک یک کوچه بن‌بست با یکدیگر تجمیع شوند، مساحت کوچه هم به مساحت ملک جدید اضافه می‌شود. همچنین با توجه به تعداد پلاک‌های تجمیع شده، تخفیف‌های خوبی در عوارض داده می‌شود.

  • گام نهم

تهیه نقشه برای ملک
مالکان به سراغ طراح نقشه ساختمان جدید می‌روند و نقشه ملک با توجه به باید و نبایدهای ذکر شده در بازرسی و دفتر شهرسازی و معماری منطقه، تهیه می‌شود. در این نقشه وضعیت عقب‌نشینی ملک، تعداد طبقات، جانمایی فضاهای داخلی و تعیین مشاعات و… باید به دقت انجام شود. مالکان می‌توانند از طراحان نقشه که شهرداری به آنها معرفی می‌کند استفاده کنند یا کار را به طراح دیگری بسپارند.

  • گام دهم

تأیید نقشه در دفتر خدمات الکترونیک
نقشه تهیه شده به دفتر خدمات الکترونیک برده می‌شود تا توسط کار‌شناسان تأیید شود. یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود مطابقت مساحت ملک طراحی شده با مجموع مساحت‌های املاک تجمیع شده است؛ یعنی ملک جدید نباید هیچ تعارضی نسبت به کوچه داشته باشد. در ‌‌نهایت نقشه توسط کار‌شناس معماری و شهرسازی تأیید می‌شود. حالا می‌توانید دست به‌کار ساخت‌وساز شوید.

  • چه مدارکی لازم است؟

علاوه بر مدارک شناسایی مالکان و تصاویر این مدارک، مدارک دیگری نیز مورد نیاز است. ازجمله سند ملک‌هایی که قرار است تجمیع شود به همراه نقشه و کروکی آن. مفاصا‌حساب دارایی و مالیات و عوارض شهرداری هم از مدارکی است که ضمیمه پرونده این املاک می‌شود. در مراحلی که صاحبان سند به هر دلیل حضور ندارند، وکالتنامه محضری و قانونی آنها مطالبه می‌شود. فرم‌ها و معرفی‌نامه‌هایی هم برای تجمیع چند پلاک مورد نیاز است که طی روند ارائه درخواست تا تأیید نهایی به‌دست شما می‌رسد.

  • کجاها باید مراجعه کنیم؟

اولین مکانی که باید به آن مراجعه کنید دفا‌تر نوسازی محله‌ای است که ملک در آن واقع شده است. بعد از آن باید به اداره درآمد شهرداری منطقه خود مراجعه کنید. هر منطقه‌ای اداره شهرسازی و معماری مخصوص به‌خود را دارد که بخشی از روند پرونده را در آن طی می‌کنید. در ‌‌نهایت باید سری به دفا‌تر خدمات الکترونیک شهر بزنید که معمولا در هر محله‌ای از محله‌های شهر تهران چنین دفاتری دایر شده‌اند. برای دریافت سند جدید ملک هم سری به یکی از دفا‌تر ثبت استاد رسمی بزنید.

  • اگر ملکی بی‌سند باشد

داشتن سند مالکیت رسمی، یکی از مهم‌ترین شروط برای آغاز به‌کار تجمیع چند پلاک است. اگر در جمع پلاک‌هایی که قرار است با هم مشارکت داشته باشند تنها یک ملک هم فاقد سند باشد، روند تجمیع دچار مشکل شده و متوقف می‌شود. تنها راه‌حل برای این کار این است که ملک فاقد سند، قبل از اقدام برای تجمیع، برای دریافت سند رسمی اقدام کند.

  بدون برچسب