ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

فشار کنکور به توان ۲

کنکور و آماده شدن برای این آزمون بزرگ برای بعضی از ما که این تجربه را پشت‌سر گذاشته‌ایم حکم شکستن شاخ غول را دارد.

بیدار ماندن تا صبح آن هم نه یک روز و یک ماه بلکه یک سال یا حتی چند سال متوالی و اضطراب و استرس این امتحان باعث می‌شد خیلی از کسانی که یک‌بار این آزمون را پشت‌سر گذاشتند دیگر برای همیشه قید شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه را بزنند و به قول معروف حتی بی‌خیال مدرک شوند.

از سوی دیگر، هر سال بین زمان برگزاری این آزمون سرنوشت‌ساز اختلاف پیش می‌آید. امسال به‌دلیل مصادف شدن برگزاری زمان معمول کنکور با ماه رمضان قرار شده این آزمون ۲۲ خرداد برگزار شود؛ زمانی که خیلی از مدارس هنوز امتحانات پایان سال را برگزار می‌کنند.

زمان برگزاری آزمون سراسری کنکور کارشناسی هرساله بر اساس صلاحدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور تعیین می‌شود و بین اول تا بیستم تیر این تاریخ متغیر بوده است.
سال ۹۴ به‌دلیل اینکه ماه مبارک رمضان از ابتدای تیر شروع می‌شود بین زمان برگزاری آزمون و این ماه تداخل ایجاد شد که درنتیجه بر اساس اعلام وزارت علوم در ماه‌های گذشته قرار شد این آزمون در ۲۲ خرداد برگزار شود.
این درحالی است که بسیاری از مدارس از دهم خرداد اقدام به برگزاری امتحانات داخلی می‌کنند و این باعث می‌شود دانش آموزان نتوانند به خوبی در این آزمون موفق شوند و به نتیجه دلخواه دست یابند.
سه ماه مانده به کنکور، بسیاری از کنکوری‌ها و همچنین خانواده‌های آنها تقاضا دارند مسئله به گونه‌ای رفع شود؛ یا امتحانات زودتر برگزار شود، یا کنکور بعد از ماه رمضان باشد یا اصلا روال سابق یعنی برگزاری کنکور در تیر ادامه یابد و به هر حال با فاصله انداختن بین کنکور و زمان امتحانات فرصت آماده‌سازی به کنکوری‌ها داده شود.
 کنکور هنوز به قوت خود باقی است…
کنکور سراسری از سال ۱۳۵۴ در کشور ما به شکل سراسری برگزار شد. تا قبل از این تاریخ هر دانشگاه یا موسسه آموزشی جداگانه برای پذیرش دانشجو در مرکز علمی خود اقدام به برگزاری آزمون می‌کرد و کنکور به شکل امروزی آن مرسوم نبود.
به نظر می‌رسد انفجار جمعیتی متولدین دهه‌های ۵۰و ۶۰ هجری شمسی در ایران و هجوم به سمت دانشگاه‌ها و مراکز عالی برای کسب مدرک و شغل در عموم متولدین این سال‌ها و کمبود امکانات آموزشی برای این جمعیت باعث شد این آزمون شکل بگیرد و جایگزین هر امتحان تشریحی و مصاحبه شود. اساس این آزمون را تست‌زنی و سرعت بالا تشکیل می‌دهد؛ روشی که بر اساس نظر اکثر کارشناسان آموزشی به هیچ وجه مناسب نیست و نه‌تنها باعث می‌شود فرد تشویق به یادگیری و پژوهش نشود بلکه زمینه را برای مدرک گرایی و بی‌توجهی به محتوای آموزشی بیشتر می‌کند.
در همه کشورهای دنیا هر دانشگاهی بر اساس شرایط خود اقدام به برگزاری آزمون داخلی می‌کند و هرفردی که می‌خواهد وارد دانشگاه شود با انتخاب این دانشگاه‌های خاص در این آزمون‌ها شرکت می‌کند.
این آزمون در این کشورها اجباری نیست و اختصاص به همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی ندارد و فقط مراکز علمی خیلی معتبر این آزمون را برگزار می‌کنند. در ایران با وجود اینکه مشکل جمعیتی چندسالی است با گذر متولدین این سال‌ها از مقطع کنکور برطرف شده اما این آزمون و استرس شرکت‌کنندگان آن هنوز به کیفیت خود باقی است.
 کنکور از پایه غلط است
یک کارشناس مسائل آموزشی درمورد کیفیت برگزاری این آزمون در کشور می‌گوید: قرار بود یک فاصله حداقل یک ماهه بین امتحاناتی که با روش تشریحی برگزار می‌شود با این آزمون که اساس آن را تست‌زنی تشکیل می‌دهد ایجاد می‌شد تا به اضطراب این افراد کمتر دامن بزند وآنها بتوانند فرصت کافی برای مرور درس‌های خود داشته باشند.
مهدی بهلولی می‌افزاید: با این وجود حتی اگر ده روز هم به عقب برود باید گفت این آزمون از پایه غلط است و مبنای درستی ندارد.
این کارشناس آموزشی با اشاره به تاریخچه برگزاری این آزمون در کشور می‌گوید: آزمون کنکور در بین سال‌های ۵۰ تا ۶۰ و در پاسخ به نیاز متولدین این سال‌ها و انفجار جمعیتی برای ورود به دانشگاه شکل گرفت و اکنون که این مشکل حل شده و این افراد از این مرحله عبور کردند، لازم است در آن بازنگری شود.
بهلولی اضطراب زیاد و کیفیت آموزش پایین را دستاورد این آزمون می‌داند و می‌گوید: سیستم آموزشی غلط یعنی سیستمی که همه تمرکز خود را بر کسب نمره و مدرک معطوف می‌کنند و در کنکور دقیقا فقط باید به تست زدن و موفقیت در آزمون توجه داشت و آموزش و محتوای مطالب اهمیت چندانی ندارد.
او موسسات کنکور را یکی از مخالفان اصلی حذف کنکور از سیستم آموزشی کشور می‌داند و می‌گوید: درحالی که برگزاری این آزمون دیگر ضرورتی ندارد این موسسات که درآمد هنگفتی از این راه کسب می‌کنند خواهان برگزاری آن و مخالف حذف آن هستند.
 این تاریخ اعلام شده و تغییر نمی‌کند
درحالی که تمام مراحل و مراتب آموزشی یک فرد در ایران از ابتدای ورود به مدرسه زیر نظر وزارت آموزش و پرورش است و این وزارتخانه به صورت مستقل مسئول برگزاری همه امتحانات و امور آموزشی افراد تا قبل از ورودبه دانشگاه است مسئولیت برگزاری کنکور سراسری و تعیین نتیجه آن به عهده وزارت علوم تحقیقات و فناوری گذاشته شده است.
عدم هماهنگی بین برنامه‌های این وزارتخانه و سازمان سنجش با وزارت آموزش و پرورش و تداخل در زمان برگزاری امتحانات همیشه وجود داشته است و به نظر می‌رسد تا زمانی که یک تعامل درست و دوسویه بین این دو وزارتخانه شکل نگیرد این مشکل باقی است.
رئیس مرکز سنجش آموزش وپرورش در مورد زمان برگزاری کنکور سراسری امسال می‌گوید: ما هم مخالف این بودیم که این آزمون تا این حد زود برگزار شود اما سازمان سنجش این زمان را اعلام می‌کند و ما هم موظف به تبعیت هستیم.
عبدالرسول عمادی می‌افزاید: ما در طول ماه‌های گذشته بارها نظرمان را در این باره به سازمان سنجش کشور اعلام کردیم اما به آن ترتیب اثر داده نشد و درنهایت این زمان یعنی۲۲ خرداد اعلام شد. رئیس مرکز سنجش آموزش کشور می‌گوید: بر اساس قانون و بخشنامه‌های داخلی آموزش‌و‌پرورش ما اجازه نداریم تا قبل از خرداد ماه امتحانات را برگزار کنیم و هیچ مدرسه‌ای اجازه ندارد قبل از خردادماه اقدام به برگزاری امتحانات کند.
او با اشاره به اینکه امتحانات مقطع پیش‌دانشگاهی به شکل کشوری برگزار می‌شود، می‌گوید: همه دانش‌آموزان این مقطع تا پایان ۱۰ خردادماه امتحانات مدارس را پشت‌سر می‌گذارند و حدود ۱۲ روز زمان دارند تا خودشان را برای کنکور آماده کنند.
او با توجه به اینکه این زمان کوتاه است و نمی‌توان انتظار داشت افراد به خوبی بتوانند طی این مدت بازنگری ومرور در درس‌های خود داشته باشند، می‌گوید: تا قبل از اینکه سازمان سنجش این تاریخ را مشخص کند ما با نامه‌نگاری‌ها و مراجعات مکرر خواستار این بودیم که تا حد امکان این تاریخ به عقب بیفتد اما درنهایت این تاریخ اعلام شد.
این تاریخ اعلام شده است و بر اساس تجربه باید بگویم این تاریخ اعلام شده تغییر نخواهد کرد.
روزنامه آرمان
برچسب‌ها : ,