ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
لجبازي آفت تازه فوتبال

«کی روش» به رفتن از ایران فکر می‌کند

فوتبال ایران در سطح ملی این روزها چالش جدیدی به نام لجبازی دارد و کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی و اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران ایفا کننده نقش های اصلی آن هستند. کی روش که به تازگی از تعطیلات برگشته عامل اصلی دعوای تازه ای است که تیم ملی را تا آستانه لطمه خوردن پیش می برد.

مربی پرتغالی تیم ملی کشورمان ابتدا کار را با ندادن بازیکنان جوانش (سردار آزمون و علیرضا جهانبخش) به تیم ملی امید شروع کرده و به نظر می رسد برای این کار هم دلایل خاص خود را دارد.

او در نشستی خبری که بعد از بازگشت به ایران داشت درباره این موضوع اینطور توضیح داد: «اعتقاد من این است که ما به این دو بازیکن احتیاج داریم. در سراسر جهان اولویت اول تمامی فدراسیون ها تیم ملی بزرگسالان است.

در چند سال گذشته این فرصت را نداشتیم که با تیم هایی در استاندارد شیلی و سوئد آن هم بدون هیچ هزینه ای بازی داشته باشیم اما دلیل انجام این بازی این است که ما در چهارسال گذشته اعتباری برای تیم ملی کسب کرده ایم.»

کی روش در حالی صحبت از «اولویت» می کند که تقابل با سوئد و شیلی دیدارهایی دوستانه است و تیم ملی امید باید در بازه زمانی ای که اردوی تیم ملی بزرگسالان برگزار می شود در دیدارهای مقدماتی المپیک به میدان برود؛ مقدماتی برای تورنمنتی که ایران ۴٠سال است حسرت حضور در آن را می خورد.

    دلسوزی یا لجبازی؟ 
کی روش پیش از این به استفاده از این دو بازیکن در ترکیب اصلی تیم ملی آن هم در دیدارهای دوستانه چندان اصراری نداشت ولی حالابه جد می خواهد مانع پیوستن جهانبخش و آزمون به تیم امید شود. دلیل این موضوع را باید به خاطر جلسه دوطرفه او با اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران دانست. درواقع کی روش به خاطر لجبازی با فدراسیون تمایلی ندارد که با تفاهمی دوطرفه این بازیکنان را به تیم امید دهد تا باز هم فدراسیون را مجبور به واکنش کند؛ واکنشی که به نظر می رسد رای به سود تیم ملی امید دهد.

علی کفاشیان درباره این موضوع می گوید: «ما این مورد را در اختیار دو مربی (کی روش و خاکپور) گذاشته ایم تا با هم به توافق برسند. اگر این اتفاق بیفتد به خواسته آنها احترام گذاشته و دخالتی نمی کنیم اما اگر تفاهمی در کار نباشد تصمیم را می گیریم و آن را لازم الاجرا می کنیم.»

کی روش حالاگام اول برای این لجبازی را برداشته و منتظر است تا فدراسیون، جهانبخش و سردار آزمون را از چنگ او درآورده و به تیم امید دهد. این اتفاق همان چیزی است که سرمربی پرتغالی تیم ملی بعدها از آن علیه فدراسیون استفاده خواهد کرد.

    حرفه ای یا غیرحرفه ای؟ 
اما جنگ لفظی بین اسدی و کی روش شعله این لجبازی را برافروخته تر کرده است.

ماجرا این است که کفاشیان قراری می گذارد تا دبیرکل تازه فدراسیون فوتبال جلسه ای با کی روش داشته باشد.

در این جلسه صحبت هایی مطرح می شود که ظاهرا قرار بر این بوده که بین دو طرف بماند اما در عین ناباوری کی روش مدت زمان کوتاهی بعد از آن جلسه تصمیم می گیرد صحبت های مطرح شده را رسانه ای کند: «این صحبت ها مربوط به نتایج به دست آمده بود و هیچ تفاوتی بین من و مربیان دیگر نبوده است. علاوه بر این در معرفی بازیکنان جوان و آموزش مربیان نیز ایشان اعتقاد داشتند که من کاری نکرده ام. ایشان گفتند که ما می توانستیم مربی دیگری بیاوریم… چطور می توانیم با دبیری کار کنیم که اعداد و ارقام عملکرد من و برانکو را کنار هم می گذارد آن هم در شرایطی که پولی به ما پرداخت نشده است تا ثابت کند که من و برانکو چگونه کار کرده ایم.»

همان طور که مشخص است کی روش صحبت های مطرح شده در آن جلسه را رسانه ای کرد تا شاید بتواند به هدفش که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، برسد. اما سوال اصلی اینجاست که کی روش با رسانه ای کردن صحبت های مطرح شده کار حرفه ای انجام داد؟ طبیعتا پاسخ منفی است ولی برای رسیدن به هدف، او نیاز به مطرح کردن این موارد داشت.
    
    اوج لجبازی
بعد از این ماجرا بود که لجاجت به اوج خود رسید. اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال که متوجه شد کی روش یک طرفه در کنفرانس خبری به صحبت هایش تاخته و او را مورد سرزنش قرار داده، تصمیم گرفت تا کنفرانسی خبری امروز برگزار کرده و پاسخ کی روش را بدهد. این موضوع اعلام شد و در سایت های خبری بازتاب داده شد.

بلافاصله بعد از این خبر اعلام شد که کی روش هم یک ساعت ونیم بعد از اسدی، کنفرانسی خبری برگزار می کند! اتفاقی نادر که آتش لجاجت شعله ورشده بین کی روش و مسوولان فدراسیون فوتبال را نشان می دهد. درواقع قصد کی روش از برگزاری این کنفرانس خبری به غیر از پاسخ دادن به موارد مطرح شده در کنفرانس خبری اسدی چیز دیگری نبوده است.

    لغو کنفرانس خبری
بااین حال جذابیت ماجرا زمانی بیشتر شد که اسدی با صدور بیانیه ای که سایت فدراسیون فوتبال آن را بازتاب داد، کنفرانس خبری اش را لغو کرد: «مهم ترین فاکتور در فوتبال ایران، برابری قول و عمل است و هیچ چیز از نظرمان مهم تر از منافع ملی و آینده فوتبال کشورمان نیست.

از سوی دیگر، پاسخگویی به اصحاب رسانه و دادن اطلاعات درست، مفید و امیدبخش که به دور از جنجال های ساخته شده برای فوتبال ایران است از دیگر اهداف ما در فدراسیون فوتبال ایران است. اما پس از تعمق روی همه جوانب و درنظرگرفتن اصل منافع ملی که برای هر ایرانی از مهم ترین مسایل محسوب می شود، ضمن عذرخواهی از اصحاب رسانه و مردم عزیز ایران تصمیم گرفتیم تا انجام آن را به زمان دیگری موکول کنیم…

همیشه سعی داشته ایم با صحبت های سازنده و ارایه اطلاعات درست و صحیح به مردم فوتبال دوست ایران، کاری هرچند کوچک برای آنها انجام دهیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم درحال حاضر به جای افزودن بر بار فوتبال ایران به اقدامات زیربنایی بپردازیم و در آینده نزدیک و در کنفرانسی خبری همه حقایق را در مورد فوتبال ایران و ترسیم آینده ای روشن برای آن مطرح و بازگو خواهیم کرد.»

گفتنی است، به دنبال لغو کنفرانس خبری توسط اسدی، کی روش هم کنفرانس خبری خود را لغو کرد.

    کی روش به دنبال فسخ قرارداد؟ 
موردی که سناریوی تازه کی روش و تیم ملی را جذاب تر کرده و به نظر می رسد یکی از اهداف این مربی است کش دادن این اختلافات تا زمانی است که او به خواسته اش که اخراج از تیم ملی است، برسد. کی روش با استناد به نظرسنجی برنامه ٩٠و علاقه مردم به او از اهرم فشار بر فدراسیون به خوبی استفاده می کند.

اگر به خواسته هایش رسید که چه بهتر و اگر به خواسته اش نرسید راه را هموارتر می بیند. در واقع پشت همه این اتفاقات، فرض تازه و قابل تاملی وجود دارد: اینکه کی روش فدراسیون را تحت فشار می گذارد تا او را از کار برکنار کند. برکناری کی روش البته به معنی پرداخت یک سال جریمه است.

مبلغی که می تواند این مربی پرتغالی را آنقدر وسوسه کند که به لجبازی هایش تا زمان رسیدن به هدف ادامه دهد.

روزنامه شرق

  بدون برچسب