ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نتیجه کمیته تجدیدنظر بورسیه‌ها اعلام شد:

ادامه‌تحصیل بورسیه‌ها با هزینه شخصی

وزارت علوم نتیجه کمیته تجدیدنظر در حکم بورسیه‌های غیرقانونی را اعلام کرد که براساس آن دانشجویان بورسیه با پرداخت شهریه و تسویه‌حساب هزینه تحصیلی که توسط وزارت پرداخت شده می‌توانند به تحصیل ادامه دهند.

روز گذشته خبرگزاری فارس گزارش داد، سازمان امور دانشجویان روز ١٣اسفند سال‌ جاری در نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌های کشور تاکید کرد که «باتوجه به درخواست‌های تجدیدنظر و بررسی آن در کمیته مربوطه و مصوبه شورای مرکزی بورس مورخ ٨/١١/٩٣، ثبت‌نام از این دانشجویان برای نیم‌فصل تحصیلی سال آینده و بعد از آن بلامانع بوده و درخصوص اخذ شهریه تحصیلی در صورت عدم وصول ابلاغ جدید از طرف این اداره کل تا پایان سال‌جاری، دانشجو موظف است برای آن قسمت از هزینه تحصیلی که توسط وزارت پرداخت شده جهت تسویه‌حساب به این اداره کل مراجعه کنند.»

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

«معاونت محترم آموزشی دانشگاه… احتراما پیرو ابلاغ قبلی درخصوص ثبت‌نام و تسویه‌حساب با دانشجویان تبدیل بورس خارج به داخل و مربیان که رای «لغو بورس ادامه‌تحصیل با هزینه شخصی» توسط کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها با تایید شورای مرکزی بورس و تنفیذ سرپرست محترم وزارت برای آنها صادر گردیده است. به استحضار می‌رساند که با توجه به درخواست‌های تجدیدنظر و بررسی آن در کمیته مربوطه و مصوبه شورای مرکزی بورس مورخ ٨/١١/٩٣، ثبت‌نام از این دانشجویان برای نیم‌فصل تحصیلی سال آینده و بعد از آن بلامانع بوده و درخصوص اخذ شهریه تحصیلی در صورت عدم وصول ابلاغ جدید از طرف این اداره کل تا پایان سال‌ جاری، دانشجو موظف است برای آن قسمت از هزینه تحصیلی که توسط وزارت پرداخت شده جهت تسویه‌حساب به این اداره کل مراجعه و درخصوص نحوه اخذ مابقی تحصیلی آن دانشگاه راسا تصمیم‌گیری نماید. بدیهی است ارایه هرگونه گواهی دال بر فارغ‌التحصیلی آنها منوط به اعلام تسویه‌حساب نهایی با این اداره کل است. ضمنا مبلغ شهریه تحصیلی به میزان مبلغ قیدشده در معرفی‌نامه اولیه در نظر گرفته شود.»

همزمان سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نسبت‌به دراختیارنگرفتن برخی پرونده‌ها به نمایندگان مجلس انتقاد کرده است.

قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس‌شورای‌اسلامی در رابطه با وضعیت بررسی بورسیه‌ها در کمیته تجدیدنظر تشخیص مصادیق بورسیه‌ها گفت: در برخی اظهارات گفته شده بود که تا پایان سال به وضعیت این شکایت‌ها رسیدگی می‌شود ولی اگر بخواهیم یک بررسی منطقی انجام شود، چنین کاری بعید به‌نظر می‌رسد مگر اینکه بنا باشد همان چیزی که قبلا وجود داشته را تایید کنند.

جعفری ادامه داد: اگر می‌خواهند حقی از کسی ضایع نشود، باید با دقت بیشتری این بررسی‌ها انجام شود ولی اگر دستور این باشد که به هر صورت بررسی‌ها انجام شود، که دیگر باید خودشان پاسخگو باشند.

وی با اشاره به حضور سه نماینده از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این کمیته، افزود: گلایه‌ای که این نمایندگان داشتند این بود که بخش عمده‌ای از پرونده‌ها را در اختیار آنها نگذاشته‌اند.

نمایندگان باید این پرونده‌ها را ببینند و مطمئن شوند حق کسی ضایع نشده باشد. این نماینده مجلس گفت: هنوز خیلی از موارد در این پرونده‌ها وجود دارد و باقی است.

نمایندگان منتخب کمیسیون آموزش مجلس که در این کمیته حضور دارند بخشی از این روند تجدیدنظر را تایید نمی‌کنند و تایید نمی‌کنند که همه موارد درست در جهت جلوگیری از تضییع حق احتمالی انجام شود.

این اتفاق در شرایطی است که پیش از این سه قوه کشور پیگیر مساله بورسیه‌ها بودند. مساله بورسیه‌های غیرقانونی در خردادماه سال‌جاری از سوی وزارت علوم دولت یازدهم افشا شد.

در هشت‌سال فعالیت وزارت علوم در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد که با وزارت محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو همراه بود، ٧٣دانشجو با معدل کارشناسی زیر ١۴ و ٧٠دانشجو با معدل کارشناسی‌ارشد زیر ١۶ به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شده‌اند. ٢٢٨دانشجوی بورسیه خارج به داخل کشور با معدل کارشناسی زیر ١۴ و ٣٠۵دانشجو بورسیه خارج به داخل با معدل کارشناسی‌ارشد زیر ١۶ جذب دانشگاه‌های داخل کشور شده‌اند.

همچنین ٢٣۵دانشجوی بورسیه خارج از کشور به داخل کشور دارای معدل نامعلوم بوده‌اند و ٣٢۵نفر دیگر نیز فاقد شرایط سنی برای بورس بودند و به‌عبارت دیگر، سن آنها بالای ٣٣سال بوده است.

علاوه‌بر تمامی این آمار‌ها، سه‌هزارو٢دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی، بورسیه دوره دکترا شده‌اند. بحرانی که وسعت دامنه آن نشان می‌دهد، در مجموع چهارهزارو٢٣٨ بورس خارج از روال در دانشگاه‌های داخل و اعزام دانشجو به خارج از کشور در هشت سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم صورت گرفته است و به جرات می‌توان گفت در کنار این تعداد از افراد، حق چهارهزارو٢٣٨ دانشجوی دیگر تضییع شده است.

همچنین دامنه این بحران در آموزش‌عالی کشور تا حدی بزرگ است که می‌توان آن را در کنار مسایلی چون بازنشستگی استادان، افزایش تعداد دانشجویان ستاره‌دار، تفکیک جنسیتی، افزایش سهم دانشجویان در دانشگاه‌های پولی و بی‌کیفیت و… در کارنامه دولت‌های نهم و دهم در حوزه آموزش‌عالی جای داد.

روزنامه شرق

  بدون برچسب