ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
محمدیان خبر داد

ارایه پیشنهاد عمومی‌شدن پایه دهم متوسطه

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور از ارایه پیشنهاد عمومی‌شدن پایه دهم متوسطه از سال آینده خبر داد و گفت: اگر این پیشنهاد به تصویب برسد، از سال آینده دانش‌آموزان در سه پایه علوم‌انسانی و معارف، علوم‌پایه و فنی‌و‌حرفه‌ای تحصیل کرده و در پایه یازدهم و دوازدهم در رشته‌های انتخابی خود ادامه‌تحصیل می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محی‌الدین‌بهرام محمدیان در نشستی خبری با بیان اینکه اکنون پیش‌نویس اهداف، عناوین و سرفصل‌های دروس متوسطه را آماده کرده و به شورایعالی آموزش و پرورش ارایه می‌دهیم تا به تصویب برسد، اظهار کرد: از جمله برنامه‌های مدنظر برای سال٩۴ سامان‌بخشی شاخه‌های درسی خواهد بود.

وی در این‌باره توضیح داد: اگر طرح سامان‌بخشی جدید شاخه‌های درسی در شورایعالی آموزش‌و‌پرورش به تصویب برسد، پایه دهم عمومی خواهد شد و دانش‌آموزان در این پایه در سه‌شاخه علوم‌انسانی و معارف، علوم‌پایه و فنی‌و‌حرفه‌ای تحصیل می‌کنند و سپس برای پایه یازدهم و دوازدهم در رشته‌های ریاضی، تجربی، علوم‌انسانی، فنی‌و‌حرفه‌ای و کارودانش تفکیک می‌شوند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور با بیان اینکه اگر این پیشنهاد مورد موافقت قرار بگیرد، طی سه‌ماهه اول سال آینده امور مربوط به آن را نهایی کرده و آن را برای سال٩۵، ٩۶ اجرایی می‌کنیم. براین‌اساس، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در پایه نهم اتفاق خواهد افتاد. محمدیان ادامه داد: البته استعدادسنجی باید از پایه اول ابتدایی انجام شود اما دانش‌آموزان در پایه نهم رشته تحصیلی خود را انتخاب می‌کنند.

براین‌اساس در سال دهم، دروس در سه رشته‌ای که ذکر شد، مشترک هستند و دانش‌آموزان می‌توانند راحت‌تر در صورت تمایل تغییر رشته دهند. به‌عنوان مثال اگر دانش‌آموزی بخواهد رشته تحصیلی خود را تغییر بدهد، تنها با دو‌امتحان می‌تواند رشته‌تحصیلی‌اش را عوض کند، در‌واقع انتخاب رشته سیال می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی متخصصان معتقدند باید آموزش تخصصی را به‌ویژه در دوره فنی‌و‌حرفه‌ای توسعه داد و آن را از پایه نهم آغاز کرد، گفت: برخی معتقدند از ابتدا باید به صورت تخصصی نیرو برای شغلی تربیت کرد ‌اما ما باید سطح فرهنگی و تربیتی دانش‌آموز را هم لحاظ کنیم. از‌سوی‌دیگر برخی معتقدند باید دبیرستان یک‌دوره عمومی باشد اما هیچ‌کدام امکان‌پذیر نیست.

ما باید اهداف مندرج در سند تحول بنیادین را محقق کنیم. معاون پژوهشی وزارت آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه برآورد ما این است که دوره عمومی را تا پایان سال نهم داشته باشیم که تحصیل اجباری است، گفت: در قانون تاسیس آموزش‌و‌پرورش و در سند تحول هم آمده است، دانش‌آموز باید در دوره دوم متوسطه برای ادامه تحصیلات دانشگاهی و ورود به بازار کار آمادگی پیدا کند.

روزنامه شرق

  بدون برچسب