ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

رئیس فدراسیون اتومبیلرانی برکنار شد

در حالی که چند روز تا برگزاری رالی خاورمیانه در شیراز باقی مانده است؛ روز گذشته حمیدرضا مهرعلی، رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی از سوی وزیر ورزش و جوانان از این سمت برکنار و محمود صیدانلو به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد.

دلیل برکناری حمیدرضا مهرعلی که از سمت ریاست فدراسیون اتومبیلر‌انی و موتورسواری برکنار شده است، در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: پس از اینکه رویانیان را به‌عنوان مشاور خودم انتخاب کردم از وزارت با من تماس گرفتند و به این موضوع انتقاد کردند و حتی از من درخواست شد به خاطر اختلاف رویانیان با وزیر ورزش، او را از این سمت برکنار کنم.

وی ادامه داد: با این حال من حاضر به این کار نشدم و روز گذشته سجادی در تماسی از من خواست تا از سمت خود استعفا دهم که من اعلام کردم من استعفا بده نیستم و باید من را برکنار کنید.

مهرعلی یادآور شد:‌ این رفتارها در حالی صورت می‌گیرد که گودرزی سال گذشته از عملکرد من تقدیر کرده بود و ما یکی از فدراسیون‌هایی بودیم که طبق برنامه پیش می‌رفتیم و هیچ مشکل خاصی هم نداشتیم اما در هر صورت این اقدام انجام شد.

وی تأکید کرد: امیدوارم تنگ‌نظری‌ها و لجبازی‌های کودکانه و بی‌تدبیری‌ها از ورزش مملکت رخت بربندد و امیدوارم دخالت‌ها کم شود. آنچه در توان من بود انجام دادم اما با این کارها استقلال مجامع زیر سوال می‌رود. هر چند که صلاح مملکت خویش را خسروان دانند.

رئیس سابق فدراسیون اتومبیلر‌انی و موتورسواری در پاسخ به این سوال که مگر به جز مجمع که فرد دیگری می‌تواند او را از سمتش برکنار کند، گفت: گویا به جز فدراسیون فوتبال،‌ در سایر فدراسیون‌ها وزیر این اختیار را دارد.

وی در مورد اینکه آیا وزیر ورزش جواب تلفن او را هم مانند کفاشیان نمی‌دهد، گفت: روز شنبه گذشته شخصا آقای سجادی با من تماس گرفت و حتی ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه نیز در مورد برنامه‌های فدراسیون با گودرزی جلسه‌ای داشتیم که کنسل شد.

 سیاست جایی در ورزش ندارد!

سید نصرالله سجادی معاون وزیر ورزش و جوانان بر نگاه تخصصی و حضور افراد مسئول و آگاه در ورزش که جزو دغدغه وزیر و مدیران این وزارتخانه است، تاکید کرد و افزود: رئیس جمهوری تاکید دارد که سایه سیاست از سر ورزش کوتاه شود. سجادی گفت: بر این اساس وزیر ورزش و مدیران وزارت ورزش به دنبال اجرایی کردن همین تدبیر بوده و هست و اجازه نمی دهیم تا از فضای ورزش استفاده سیاسی شود. سجادی درباره برکناری رئیس فدراسیون اتومبیلرانی گفت: فدراسیون ها جایگاهی برای انجام اقدامات تخصصی و حرفه ای ورزش به شمار می رود و از این رو پایگاهی برای مناسبات اقتصادی، سیاسی و جناحی برخی افراد و جریان ها نیست. معاون وزیر ورزش به روند برگزاری انتخابات سالم فدراسیون‌ها در این دوره اشاره کرد و افزود : نشاط و شادابی که در استقبال از نام نویسی و شرکت در انتخابات فدراسیون‌های مختلف به چشم می‌خورد، نشان از کار موثر و به‌دور از سیاست بازی مدیران این دوره ورزش ایران است. سجادی ابراز خرسندی کرد که این تدبیر و عمل وزارتخانه درباره برگزاری انتخابات فدراسیون ها با استقبال مردم و دلسوزان واقعی ورزش روبرو شده است و ما با قدرت این مسیر را برای اعتلای ورزش ایران ادامه خواهیم داد.

نظر کارشناس حقوقی

احمدرضا براتی کارشناس مسائل حقوقی ورزش در خصوص برکناری حمیدرضا مهرعلی از ریاست فدراسیون اتومبیلرانی توسط وزیر ورزش و جوانان گفت: به طور کلی و برابر با منشور کمیته بین‌المللی المپیک هرگونه دخالت یا اعمال نظر مقامات سیاسی کشورها در امور فدراسیون‌های ورزشی ممنوع است. کارشناس مسائل حقوقی ورزش با اشاره به این موضوع اضافه کرد: کشورهای مختلف عضو IOC (کمیته بین‌المللی المپیک) متعهد به رعایت تک‌تک موارد مندرج در منشور المپیک بوده و در صورت تخطی برابر مقررات بین‌المللی با آنها رفتار خواهد شد. براتی درباره اینکه قوانین داخلی نمی‌تواند از قوانین بین‌المللی پیشی بگیرد، گفت: مقررات بین‌المللی یا توسط یک کشور پذیرفته می‌شود یا این کار صورت نمی‌گیرد. در صورتی که پذیرفته شود لزوم اجرای این مقررات برابر با لزوم اجرای مقررات داخلی است. شما نمی‌توانید منشور را قبول کرده و بگویید از مزایای آن بهره می‌برید، در مسابقاتش شرکت می‌کنید اما مقررات این چنینی را رعایت نمی‌کنید، چراکه مکلف به اجرای تمامی قوانین هستید. وی ادامه داد: کشورها می‌توانند به پروتکل‌ها یا منشورهای بین‌المللی ملحق نشوند و فقط قوانین داخلی را اجرا کنند اما اگر کشوری به منشور بین‌المللی ملحق شد، یعنی قوانین را قبول کرده و باید طبق آن رفتار کند در صورتی هم که اجرا نشود، انتظار برخورد می‌شود. کارشناس مسائل حقوقی ورزش در پاسخ به این سؤال که در صورت رسیدن گزارش برکناری مهرعلی توسط محمود گودرزی احتمال تعلیق فدراسیون اتومبیلرانی وجود دارد یا نه، گفت: تمام فدراسیون‌ها مجمع دارند و هرگونه تغییر یا برکناری باید طبق نظر مجمع باشد. دخالت وزرا در امور فدراسیون‌ها خلاف قاعده است و این موضوع مربوط به تمام فدراسیون‌هاست و فقط شامل فدراسیون فوتبال، اتومبیلرانی و … نمی‌شود.

 انتظار وزیر؟!

وزیر ورزش و جوانان در آخرین روزهای سال ۹۳ سرزده به ساختمانی رفت که چندین فدراسیون از جمله فدراسیون اتومبیلرانی در آنجا قرار دارند اما جالب اینجا بود که تنها رئیس فدراسیونی که حضور داشت مهرعلی رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری بود، سایر دفاتر فدراسیون ها یا بسته بودند یا مدیری حضور نداشت. وزیر ورزش و جوانان سال گذشته نیز از این فدراسیون  به عنوان یکی از فدراسیون های برتر تقدیر کرد اما ظاهرا از مهرعلی انتظار داشته در مورد انتصابات به‌خصوص انتصاب رویانیان با وی مشورت کند. مدیرعامل سابق پرسپولیس اما در این خصوص ترجیح داد سکوت اختیار کند و توضیحی ندهد.  رویانیان که در اوایل دولت تدبیر ریاست باشگاه پرسپولیس را بر عهده داشت چندان مورد قبول وزارت ورزش نبود. وی البته قصد داشت همانند دولت احمدی نژاد با عبور از وزیر ورزش و جوانان مسائل و مشکلات باشگاه را با رئیس جمهور در میان بگذارد که به هدف خود نرسید. ریاست فدراسیون ها با رای مجمع انتخاب می شود  و برکناری رئیس فدراسیون آن هم توسط وزیر به نوعی بی احترامی به مجمع است. در صورت اعلام این مساله به مجامع بین المللی عواقب مطلوبی در انتظار اتومبیلرانی ما نخواهد بود آن هم در شرایطی که این فدراسیون در مسیر رشد قرار دارد.

 

آرمان