ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رئیس جمهور در جمع معلمان:

کار قوه قهریه اجتهاد نیست

رئیس‌جمهور دیروز صبح در حالی در میان معلمان حاضر شد که شاید کمتر کسی انتظار چنین صراحتی از وی را داشت.مراسمی که به مناسبت روز معلم برگزار شد در حالی پذیرای سخنان رییس جمهور بود که در روزهای اخیر وزیران دولت با انتقادات بسیاری مواجه بوده اند.

رئیس جمهور در این مراسم با نکوداشت مقام معلم مجدد بر صحبت‌های گذشته خود در خصوص حدود وظایف پلیس در زمینه اسلام پافشاری کرد. حسن روحانی این بار تاکید کرد: همه معلمان در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و ‌در حوزه‌ها که جای خود دارد، رسالت‌شان فهم و تبیین بهتر دین است اما نمی‌شود به هر کسی گفت تو مجتهدی و می‌توانی اجتهاد کنی؛ در این شرایط سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. وی افزود‌: به یک قوه قهریه که برای این کار ساخته شده است و باید آن را اجرا کند و قوه قهریه نظام است و دستبند و کلت همراهش دارد، بگوییم تو هم بیا اجتهاد کن، تو هم حوزه علمیه هستی خب در این شرایط باید هر کسی وظایف خودش را انجام بدهد.

  بودجه آموزش در دولت یازدهم

دولت در حالی که با کسری بودجه، تحریم ها و کاهش بهای نفت مواجه بوده، اما کوشید تا حتی الامکان نه تنها بودجه مصوب را پرداخت کند  بلکه آن رقم در سال‌های ۹۲ و ۹۳، به ترتیب ۱۱۲ و ۱۰۷ درصد بودجه را افزایش بدهد.

اعتبار مصوب آموزش و پرورش در سال ۹۰، ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که این رقم امسال به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین سال ۹۲ بودجه آموزش و پرورش ۱۵ هزار میلیارد تومان بود که ما عملا ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم، یعنی ۱۱۲ درصد و سال ۹۳ نیز بودجه مصوب ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده که ما عملا ۲۱ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم.

به دنبال تحصیل نوجوانان و جوانان با هزینه کمتر اما کیفیت بالاتر هستیم وباید مدارس آموزش و پرورش به‌تدریج و قدم به قدم از حالت دولتی بودن خارج شوند.

  درس‌های شهید مطهری

اولین درسی که شهید مطهری به ما آموخت، گذشت و آزادگی بود. شهید مطهری به ما آموخت که چگونه بیاموزیم، عالم شویم و اخلاق اسلامی داشته باشیم و از خود بگذریم.

شهید مطهری هیچ وقت جلوی کسی را برای سؤال و بحث نگرفت و اگر کسی سؤال تندی هم می کرد او با کمال متانت جواب می‌داد حتی اگر علیه دین و یا وجود خدا صحبت می‌کرد عین اخلاقی که امام صادق (ع)‌ داشت.

شهید مطهری به ما آموخت که چگونه بیاموزیم و عالم شویم و متخلق به اخلاق اسلامی شویم و از خود بگذریم و هر بیماری جامعه را که روح و روان جامعه را آزار می‌دهد بشناسیم و برای درمان آن داروی لازم را بفهمیم و بدانیم و تجویز کنیم.

  راه و روش اصلاح نظام

اصلاح و تقویت نظام به این است که هر کسی کار خودش را درست انجام بدهد ما کار خود را انجام نمی‌دهیم و می‌خواهیم کار ما را دیگری انجام دهد و کار دیگران را می‌خواهیم انجام دهیم و این نمی‌شود و در این شرایط هیچ وقت به جایی نمی‌رسیم.
یکی از جاهایی که باید توقع داشته باشیم و درخواست کنیم و باید آن را وظیفه معلمان بدانیم مسئله پرورش، اخلاق، تعلیم و بیان مسائل دینی است.

لازم نیست ما یک کلاس بگذاریم و بگوییم این ساعت راجع به خداشناسی است؛ همان معلم ریاضی ، فیزیک ، هندسه و شیمی یک کلمه به موقع درباره خداشناسی بگوید اثرش بیشتر از یک ساعت حرف زدن است.

این که فکر می‌کنند آزادی تحفه‌ای است که از غرب آمده اصلاً این طور نیست.

  اجبارهای بی‌مورد

نمی گذاریم دانش آموز در کلاس، زبان یاد بگیرد خب او که می داند زبان لازمه زندگی امروز است، عقلش می رسد، به کلاس خصوصی می رود. چیزی نیست که به زور بگوییم باید یک زبان آن هم زبان فارسی را یاد بگیری و هر جا هم رفتی به طرف مقابل بگویی که شما مشکل دارید که فارسی نمی‌فهمید.

امروز برخی  زبان‌ها زبان علم است که بدون مجهز شدن به آن زبان راه به اعماق علم نمی یابیم. کما این که اگر کسی به زبان عربی مسلط نباشد با فارسی نمی‌تواند در اعماق دین سیر کند.

در زمینه هنر ما برخی چیزها را می گوییم نباید باشد، شاید هم مدرسه وقت این کارها نباشد ولی جوان ما هنر را دوست دارد و می‌رود فلان کلاس؛ این نیست که شما بتوانید دستش را ببندید. اگر در آن کلاس را هم دو قفله کنید در خانه خودش یا در خانه دوستش سه، چهار نفره کلاس می‌گذارند.

راه برای یادگیری منحصر به فرد نیست، خانواده، رسانه ها، فضای مجازی و کلاس های دیگر وجود دارند، جامعه هم که سر جای خودش کلاس عملی برای نوجوان است. باید بررسی کنیم که چگونه می توانیم ارتباط برقرار کنیم و چگونه آموزش و پرورش می‌تواند نقش رهبری را بازی کند. همیشه دنبال این هستیم که جوانان را محدود کنیم.

محدود کردن هنر نیست، مصون کردن هنر است و باید همه تلاش‌ها برای آموزش و تربیت جوان‌هایی توانمند، قدرتمند و مصون متمرکز شود و این بار سنگین بر عهده معلمان و آموزش و پرورش است.

منبع: روزنامه شرق

  بدون برچسب