ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

عبور تولید برنج از ۲ میلیون تن

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی پیش ‌بینی تولید امسال را ۲ میلیون تن اعلام کرده است، گفت: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی، پیش‌بینی می‌شود میزان تولید به بیش از این رقم برسد.

به گزارش مهر، علی‌رغم اعلام برخی مسئولان مبنی بر عدم نیاز کشور به واردات برنج و براساس آمار گمرک، در فروردین‌ماه امسال بیش از ۴۵ هزارتن برنج وارد کشور شده است. واردات برنج در سال‌های اخیر یکی از جنجالی‌ترین مسائل بخش کشاورزی بوده و همواره بین مسئولان مربوطه در این زمینه اختلاف نظرات جدی وجود داشته است.

امسال نیز این اختلاف نظرها از آنجا شروع شد که برخی مسئولان از جمله معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی و دبیر انجمن برنج اعلام کردند بازار برنج اشباع است و نیازی به واردات نیست.

دبیر انجمن برنج اعلام کرده کشور در سال ۹۴ کلا از واردات بی‌نیاز است و عباس کشاورز، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که واردات برنج تا چه زمانی ممنوع است؟ به مهر گفت: فعلا شرایط بازار متعادل است و کمبودی احساس نمی‌شود اما چند روز پس از این اظهارات، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی از برنامه واردات کمتر از یک میلیون تن برنج در سال ۹۴ خبر داد.

در همین حال، آمار گمرک نشان می‌دهد: در فروردین‌ماه امسال بیش از ۴۵ هزارتن برنج وارد کشور شده است. در همین زمینه دبیرانجمن برنج کشور در گفت‌وگو با مهر اظهارداشت: مشکل تناقض‌گویی بین مسئولان وزارت جهاد کشاورزی است که حوزه معاونت زراعت بارها اعلام کرده نیازی به واردات در سال‌جاری نیست اما وزیر جهاد اعلام می‌کند که باید یک میلیون تن واردات انجام دهیم.

جمیل علیزاده شایق با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی پیش‌بینی تولید امسال را ۲ میلیون تن عنوان کرده است، اضافه کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسبی که امسال در گیلان، مازندران و گلستان وجود دارد، پیش‌بینی بنده این است که میزان تولید برنج یقینا باید بیش از دو میلیون تن باشد.