ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

معمای «هشت دقیقه در تبریز»

همه‌چیز از یک شایعه بزرگ شروع شد؛ شایعه‌ای که به گفته علیرضا منصوریان، هشت دقیقه کثیف تاریخ فوتبال ایران را رقم زد. بدون هیچ تردیدی نمونه اتفاقات روز پایانی لیگ برتر، در هیچ کجای جهان رخ نداده است.

در روزی که در دقایق پایانی فینال لیگ، به بازیکنان و اعضای کادر فنی تراکتورسازی گفته شد بازی سپاهان مقابل سایپا با نتیجه مساوی به پایان رسیده است و تراکتوری‌ها با همان نتیجه مساوی ٣-٣ هم قهرمان لیگ برتر هستند، آن هم در شرایطی که واقعیت غیر از این بود. سپاهان با دو گل سایپا را شکست داد و با توجه به نتیجه بازی نفت تهران و تراکتورسازی عملا فاتح چهاردهمین دوره از مسابقات لیگ برتر (جام خلیج فارس) شده بود و امروز آنهایی که مناسبات جمعه تلخ فوتبال ایران را با خود مرور کنند تنها به یک نتیجه تاسف‌بار می‌رسند؛ «فاجعه».

شایعه از کجا آمد؟

بر اساس شایعات مطرح شده این اتفاق به این دلیل افتاده تا امنیت ورزشگاه حفظ شود و صندلی‌های بیشتری شکسته نشود. البته شاید هم اشتباهی رخ داده که این اتفاق افتاده است. یک روایت دیگر می‌گوید که یکی از مسوولان فدراسیون فوتبال حوالی دقیقه ۸۰ به تونی اولیویرا گفته است که سپاهان و سایپا بازی‌شان ٢-٢ شده و به همین دلیل تراکتورسازان به دستور تونی عقب کشیده‌اند. صحبت‌های علیرضا منصوریان در این رابطه کاملا شفاف است. این مربی اعلام کرد: «خودم دیدم که ناظر فدراسیون فوتبال به نیمکت تراکتورسازی اعلام کرد که بازی سپاهان با سایپا با نتیجه ٢-٢ به پایان رسیده و آنها با همین تساوی هم قهرمان هستند. به خاطر همین موضوع بود که تراکتورسازی شروع به ده نفره دفاع کردن کرد. آنها به واقع باید برای زدن گل چهارم تلاش می‌کردند، اما با شایعه‌ای که شنیدند سرنوشت تغییر کرد. مطمئن باشید این هشت دقیقه کثیف تاهمیشه فوتبال ایران را آزار خواهد داد.  کاش آن شایعه کثیف گفته نمی‌شد، چرا که تراکتورسازی مثل قبل حمله می‌کرد و ما باز هم با استفاده از ضدحملات می‌توانستیم به گل برسیم. اما با آن شایعه هم سر نفت تهران را بریدند و هم تراکتورسازی را!. با این شایعه سرنوشت لیگ را تغییر دادند.» این صحبت‌های سرمربی نفت تهران البته از سوی رییس کمیته مسابقات لیگ برتر تکذیب می‌شود. بهروان می‌گوید: «یک نفر نتیجه بازی سپاهان و تراکتورسازی را به دروغ به نیمکت تراکتورسازی اطلاع داد. اما به قرآن قسم که آن فرد اصلا ناظر و مسوول سازمان لیگ یا فدراسیون فوتبال نبود. با این حال با اتفاقاتی که رخ داد خستگی بر تن همه ما باقی ماند. همه ما به خاطر حوادث رخ داده ناراحت هستیم.»

حادثه  عجیب!

شاید زمانی که سرمربی پرتغالی تراکتورسازی بلافاصله بعد از سوت پایان مسابقه شروع به خوشحالی و زدن دور افتخار در زمین به همراه شاگردانش کرد، هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کرد که دقایقی بعد «اشک غم» جایگزین «اشک شوق» او شود. تراکتورسازی جشن قهرمانی برگزار کرد. هوادارانش به زمین مسابقه هجوم آوردند تا شادی خود را با اعضای تیم محبوب خود تقسیم کنند. اما این جشن صوری بود. تراکتور قهرمان لیگ برتر نبود و این خبر باید به اطلاع آنها و هواداران می‌رسید. اما در اتفاقی غیرمنتظره اینترنت، شبکه تلفن همراه و برق رختکن از چند دقیقه مانده به پایان بازی قطع شده بود. منصور قنبرزاده مدیرعامل نفت تهران ماجرا را این گونه روایت می‌کند: «اتفاق عجیبی در ورزشگاه رخ داد. ما از طریق تلویزیون از داخل رختکن بازی‌های دیگر را پیگیری می‌کردیم اما از دقیقه ٨٧ شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی و حتی شبکه موبایل قطع شد و هیچ راه ارتباطی نداشتیم. در همان لحظات بود که اعلام کردند دیدار سپاهان و سایپا در اصفهان ٢-٢ مساوی شده است. همان طور که حتما دیده‌اید در ۶-۵ دقیقه آخر بازی بازیکنان تراکتورسازی بازی را نگه می‌داشتند و سعی می‌کردند وقت را تلف کنند. حتی پس از بازی منصوریان به تونی تبریک گفت و مربی تراکتورسازی هم خوشحال به نظر می‌رسید. پس از آن هم بازیکنان و تماشاگران تبریزی برای شادی به زمین ریختند. واقعا باید بررسی شود که چرا این خبر کذب به نیمکت تراکتورسازی، بازیکنان این تیم و سپس تماشاگران انتقال پیدا کرد. معلوم نیست چه کسی به نیمکت تراکتورسازی این خبر را اعلام کرده است و چرا تمام کانال‌های ارتباطی از دقیقه ٨٧ قطع شد و سه، چهار دقیقه پس از تمام شدن بازی دوباره وصل شد. قهرمانی در دستان نفت تهران و تراکتورسازی بود. اما نمی‌دانیم چرا آن شایعه گفته شد تا تراکتورسازی به دفاع بپردازد و از نتیجه مساوی دفاع کند. این مساله باید رسیدگی شود. به واقع اتفاقات ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز تلخ بود، چرا که با سرنوشت دو تیم، لیگ برتر و از همه مهم‌تر احساسات مردم آذربایجان بازی شد.»

اعتراض شدید اولیویرا

تونی اولیویرا تیمش قهرمان بود. آنها البته قبل از آن جریانات با اشتباهات خودشان در شرایطی که سه بر یک از حریف خود پیش افتاده بودند، برد را با مساوی عوض کردند. بعد از گل سوم، علیرضا فغانی، آندرانیک تیموریان را اخراج کرد تا قرمزپوشان تبریزی نتوانند ١٠ نفره از این برد دفاع کنند. بازی با حملات پی در پی نفت مساوی شد و در این هنگام بود که شایعه بزرگ گفته شد. بدون هیچ تردیدی یک نفر با ساخت شایعه خود سرنوشت لیگ برتر فوتبال ایران را تغییر داد. اولیویرا با باور کردن این شایعه، عناصر هجومی تیم خود را از زمین خارج و خط دفاعی تیمش را تقویت کرد. چراکه آنها با تصور نتیجه مساوی در بازی سپاهان نیازی به آب و آتش زدن نداشتند. به همین دلیل به اتلاف وقت و دفاع پرداختند. اما آنها تنها دقایقی بعد از جشن قهرمانی که در شرف برگزاری آن بودند، متوجه شدند که سپاهان بازی خود را برده و قهرمان شده است. به همین سادگی جشن تبریزی‌ها به عزا تبدیل شد. در شرایطی که برای حفظ امنیت ورزشگاه به تبریزی‌ها اعلام شده بود آنها قهرمان شده‌اند، بعد از باخبر شدن از واقعیت، هچ کسی نتوانست مقابل خشم تبریزی‌ها بایستد. صندلی‌ها شکسته شد و خسارات سنگینی به این ورزشگاه وارد شد. تونی اولیویرا در این باره گفت: «نیمه دوم اتفاقی افتاد که خودتان شاهد بودید. وقتی گل سوم را زدیم توانستیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم و از ضدحملات استفاده کنیم. در آن لحظه اتفاقات کلیدی باز هم رقم خورد و راه‌های خروجی کوتاه شد و نفت از آن بحران خارج شد و بازی با نتیجه تساوی تمام شد. اگر یادتان باشد این داور بازی با سپاهان با ما چه کرد همه می‌دانند در آن دیدار چه اتفاقی رخ داد. بازی سپاهان با تراکتورسازی آن کسی که تیم سپاهان را از پایین به بالا آورد فغانی بود او آنها را از پایین به بالا آورد و نتیجه لیگ را عوض کرد و فقط این اتفاق امروز تکرار نشد. شما می‌دانید چه اتفاقی افتاده است؛ همچنین شبی بازی سپاهان و تراکتورسازی را اشتباه به سود سپاهان گرفت مردم ناراحت هستند نه به خاطر امروز، به خاطر اتفاقاتی که در اصفهان رخ داد. آنها به ما کلک زدند و نباید او به تبریز می‌آمد بلکه باید به اصفهان می‌رفت و در جشن قهرمانی سپاهان شرکت  می‌کرد.»

 برش

مهدی تاج، رییس سازمان لیگ برتر گفت: «واقعا این اتفاقات تلخ و کثیف بود. سازمان لیگ این تصمیم را محکوم می‌کند و خواهان پیگیری جدی ماجراست. تمام زحمات یک ساله همکاران من در برگزاری یک لیگ عالی با آن اتفاق تحت‌الشعاع قرار گرفت. واقعا این شایعه کثیف بود ولی با قطعیت به شما می‌گویم هیچ یک از همکاران من در این اتفاق نقشی نداشتند. متاسفانه این شایعه روند آن بازی را به هم ریخته و باید بررسی شود و بفهمیم چه کسی یا کسانی این کار را کردند. به هر حال ما نه در جریان این ماجرا بودیم و نه نقشی در آن داشته‌ایم و نه اصلا می‌توانستیم و توان انجامش را داشتیم اما هرکسی این شایعه را پخش کرده، اشتباه کرده است. »

منبع: روزنامه اعتماد

  بدون برچسب