ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

منشأ حوادث ورزشگاه تبریز شناسایی شد

پرونده اتفاقات روز جمعه تبریز بعد از گذشت یک هفته همچنان باز است و البته ابعاد جالبی نیز پیدا می کند. بعد از چند روز مشخص شد که فغانی داور دیدار تراکتورسازی- نفت تهران مقصر اتفاقات تلخ است و همچنان دیواری کوتاهتر از دیوار داوران وجود ندارد.

نظر وزیر

دکتر محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان که راهی آذربایجان شده است پس از جلسه دو ساعته بررسی اتفاقات ورزشگاه یادگار امام در جمع خبرنگاران گفت: بر حسب دستور ریاست محترم جمهوری، مامور شدم تا جهت بررسی موضوع از نزدیک و رایزنی با مسئولان استان و پیش‌بینی مواردی که اتفاق افتاده است در تبریز حضور داشته باشم و در این خصوص جلسه‌ای برگزار کنیم. وی افزود: دوستان اظهار نظرهای متفاوتی در این خصوص داشتند و مردم تبریز که یکی از پشتوانه‌های اصلی نظام هستند و همراهان اصلی حاکمیت، دولت و نظام هستند، هیچ گاه نمی‌پذیرند که این اتفاقات تاثیری بر این مساله بگذارد. وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: تراکتور یکی از ثروت‌های ملی ماست و من به عنوان مسئول ورزش کشور خوشحالم که این تیم در جهت توسعه سلامت در بین جوانان کشور علی‌الخصوص مردم آذربایجان شرقی عمل کرده است و وظیفه ماست که پشتیبانی‌های لازم را از این تیم انجام دهیم. دکتر گودرزی افزود: البته ممکن است در بین هواداران بحث‌هایی مطرح شود که این طبیعت فوتبال است اما بنا نیست که این موضوعات به تیم لطمه بزند. تراکتور یکی از افتخارات ماست و می‌تواند در میادین بین‌المللی و در بازی‌های آسیایی برای کشورمان افتخارآفرینی کند. پس لازم است که قدر بدانیم. وی درخصوص حواشی مطرح شده درخصوص بازی آخر تراکتورسازی در لیگ برتر خاطرنشان کرد: مجموعه دوستان بر این نظر بودند که در بحث‌های داوری اشتباهاتی رخ داده و این اشتباهات پس از بررسی‌های لازم برای ما مسجل شده است و تصمیم گرفتیم که تنبیهات لازم را در خصوص خاطیان انجام دهیم و باید این روند برای آینده تصحیح شود و بدیهی است که نسبت به اتفاقاتی که افتاده، تنبیهی در نظر گرفته شود. وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: من به عنوان وزیر ورزش به فدراسیون فوتبال کشور اعلام کردم که حتما برخوردهای لازم را هرچه سریع‌تر و در فاصله یکی دو روز آینده در نظر بگیرند و حتما جریمه‌هایی در نظر گرفته می‌شود و بعضی افراد نیز مورد تنبیهات سخت‌تری قرار می‌گیرند. وی درخصوص این شایعه که گفته می‌شود بازی تراکتور با نفت ممکن است تکرار شود گفت: بعید است که این مسابقه تکرار شود. اگر به نظر من باشد موافقم که این مسابقه تکرار شود ولی باید قوانین فیفا و AFC را نیز در نظر گرفت. در صورت تکرار این مسابقه باید احتمال باخت تیم تراکتور را نیز لحاظ کنیم و این موضوع ممکن است حتی سهمیه این تیم را نیز بگیرد و باید با درایت بیشتری عمل کنیم. البته تراکتورسازی تیم پرقدرتی است و حتی بسیاری از مردم سایر شهرها نیز طرفدار این تیم هستند. فقط در حال حاضر مشکلات داوری در این مسابقه برای ما مسجل شده و فدراسیون برای برخورد با خاطیان رای صادر خواهد کرد.

تائید صحبت های وزیر!

صحبت های وزیر ورزش و جوانان و رئیس فدراسیون فوتبال با همراهی مسئولان آذربایجان همراه شد. شروین اسبقیان مدیر کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی در گفتگو با رادیو گفت: «با حضور مسئولان فوتبال استان و هیات‌های مورد نظر جلسه‌ای مقدماتی برگزارو منجر به تشکیل جلسه در استانداری شد و پس از بررسی‌های انجام شده خطای داوری مسجل شد. فغانی داور دیدار دو تیم تراکتورسازی تبریز و نفت تهران طی چند مورد که کارشناسان صاحب نظر هم حضور داشتند یک صحنه پنالتی را برای تیم فوتبال تراکتورسازی گرفته نشد که در این میان دو داور خبره نیز این موضوع را تائید کردند و معتقدیم که فغانی در بحث اداره و مدیریت بازی ضعیف عمل کرد، و با حضور این همه تماشاگر قضاوت این مسابقه به خوبی انجام نشد و بحث اخراج آندو در این راستا بود و در نهایت اشتباهات داوری محرز شد.»

اطلاعیه فدراسیون

سایت فدراسیون فوتبال نوشت: با توجه به مشکلاتی که در فصل پیشین مسابقات لیگ برتر در فصل ۹۴-۹۳ و در بحث داوری رخ داد و فضای انتقادی که نسبت به داوری این مسابقات به‌وجود آمد و همچنین با توجه به اشتباهات سهوی انجام شده در دیدار نهایی مسابقات لیگ برتر که بین تیم های تراکتورسازی تبریز و نفت تهران به وقوع پیوست، داور این دیدار جهت رسیدگی به اشتباهات سهوی رخ داده به کمیته داوران معرفی شد تا این کمیته تصمیمات خود را در این خصوص اخذ کند. ضمنا با توجه به عدم هماهنگی به‌وجود آمده در یک سال گذشته بین کمیته و دپارتمان داوری که موجب اشتباهات در داوری مسابقات شده است، حسین عسگری از سمت خود استعفا کرد و رئیس فدراسیون فوتبال ضمن تشکر و قدردانی از زحمات انجام شده توسط وی در مدت زمان حضورش در دپارتمان داوری، با استعفای حسین عسگری موافقت کرد.

آسان‌ترین راه، پیدا کردن مقصر

ظاهرا دیواری کوتاهتر از دیوار داور نیست. قاضی میدان این بار مقصر اتفاقات جمعه تبریز شد به این بهانه که وی آندرانیک تیموریان را از زمین اخراج کرده و باعث به‌وجود آمدن سایر مسائل شده است! دوستان فراموش کرده اند فغانی یکی از بهترین داوران کشورمان است. داوری که در افتتاحیه جام جهانی حاضر است و فینال جام ملتهای آسیا را سوت می زند حتما از تجربه بسیار بالایی برای مدیریت بازیکنان بهره مند است ولی حیف که حالا سیبل هجمه ها و حملات مدیران شده است. راحت ترین راه ممکن برای پیدا کردن مقصر اتفاقات انتخاب شده است به جای اینکه اشتباه کادر فنی، خط دفاع و دروازه بان تراکتورسازی پیش کشیده شود و یا از آندرانیک تیموریان سوال شود چرا به راحتی کارت زرد دوم را گرفته همه نگاه ها معطوف یکی از بهترین داوران ایران شده است.

شناسایی منشاء حوادث

رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال از پیگیری جدی حوادث تبریز خبر داد و گفت: به مستندات خوبی در این زمینه دست یافته‌ایم و با عوامل این حادثه برخورد خواهیم کرد. علی اکبر محمدزاده در گفتگو با ایلنا، ضمن اعلام این خبر افزود: بر اساس تحقیقات و پیگیری های انجام شده منشاء اصلی این ماجرا، یکی از افراد باشگاه تراکتورسازی تبریز بوده که عدد دو را با دست به مربی این تیم نشان داده و البته با توجه به اختلال در شبکه مخابراتی به دلیل حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر، برخی تماشاگرنماها نیز بی نظمی‌هایی را ایجاد کرده اند. رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال با اشاره به مسائل پیش آمده در آخرین دیدار لیگ برتر در تبریز گفت: این حوادث قطعا به طور جدی مورد تحقیق و تفحص قرار خواهد گرفت، زیرا نمی خواهیم بهانه ای به دست برخی افراد برای ایجاد تفرقه در جامعه و اهالی فوتبال بدهیم. وی با اشاره به درگیری بازیکنان پس از دربی تهران، این موضوع را مرتبط با کمیته انضباطی دانست و گفت: بر اساس آیین نامه، حوادثی که در داخل محدوده زمین رخ می‌دهد، در چارچوب فعالیت های کمیته انضباطی است و کمیته اخلاق مسائل پیش آمده در خارج از محدوده زمین را مورد بررسی قرار می دهد. محمدزاده در بخش پایانی سخنان خود از انتخاب بهترین بازیکن و تیم اخلاق خبر داد و تصریح کرد: درصدد هستیم با بررسی برخی معیارها نظیر کارت های زرد و قرمز، رعایت بازی جوانمردانه، احترام به رقیب و رفتارهای اخلاقی بهترین بازیکن و تیم اخلاق در لیگ چهاردهم را تا هفته آینده معرفی کنیم.

 

منبع: روزنامه آرمان