ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مواد غذایی موثر در بهبود خلق و خو

مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که استفاده از مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین B12، فولیک اسید و پروتئین‌های گیاهی و گوشت سفید سبب بهبود خلق و خو و احساس شادی می‌شود.

به گزارش ساینس، برخی از مشکلات زندگی سبب افسردگی و حس ناامیدی می‌شوند. گاهی این مشکلات با تغییرات هورمونی همراه هستند که رفع آن پیچیده‌تر است. در این حالت برخی افراد به روانپزشک مراجعه می‌کنند و ترجیح می‌دهند که از داروهای ضد افسردگی استفاده کنند. برخی افراد نیز جایگزین‌های نامناسبی مانند سیگار را انتخاب می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی ازمواد غذایی و چند راهکار ساده و طبیعی در بهبود خلق و خو و افزایش شادی و موثر هستند.

برخی از عادت‌های غذایی موثر در بهبود خلق و خو عبارتند از:

از کربوهیدرات تصفیه شده تا حد امکان استفاده نکنید: استفاده از کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند آب نبات، شکلات، شیرینی و آرد سفید، در ابتدا به مصرف‌کننده احساس انرژی می‌دهند؛ ولی به سرعت بدن را خسته و خلق و خو را تنگ می‌کنند. برخلاف تصور عموم، استفاده از خوراکی‌هایی که قند مصنوعی دارند، سبب شادی و حس سرزندگی نمی‌شود.

از مواد پروتئینی استفاده کنید: استفاده از مواد پروتئینی، به ویژه پروتئین‌های گیاهی و گوشت سفید، سبب احساس شادی می‌شود و خلق و خو را بهبود می‌دهند.

از اسید‌های چرب امگا ۳ استفاده کنید: اسیدهای چرب امگا ۳ یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بهبود خلق و خو و رفع افسردگی هستند.

ویتامین B12 و فولات را فراموش نکنید: تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین B12 و فولات (فولیک اسید) یکی از مهم‌ترین منابع تولید انتقال‌دهنده عصبی سروتونین است که نقش مهمی در ایجاد احساس شادی و نشاط دارد.

استفاده از غذاهای حاوی اسید آمینه: موز، تخم کدو تنبل، چای بابونه.

راهکارهایی هم برای بهبود خلق و خو و حس شادی وجود دارند که عبارتند از:

در هر وعده غذای سنگین نخورید:

پرخوری و حجم بالای غذا در یک وعده، یکی از مهم‌ترین دلایل ناراحتی و احساس تنبلی است؛ بهتر است تعداد وعده‌های غذایی بیشتر شود، ولی در هر وعده، غذای کمتری میل شود.

ورزش کنید:

ورزش و پیاده روی منظم یکی از مهم‌ترین روش‌های بهبود خلق و خو است. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش منظم و گروهی مانند کلاس‌های یوگا و پیلاتس، علائم افسردگی را به‌طور کامل نابود می‌کند. خواب کافی داشته باشید. هوای تازه استنشاق کنید، زیاد بخندید، در کارهای داوطلبانه اجتماعی شرکت داشته باشید.

 

منبع: روزنامه آرمان