ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
از درد سخن گفتن و از درد شنیدن...

نمایندگان با اتوبوس سفر نمی‌کنند!

شهروندان:
پس از تصادف مرگبار دو اتوبوس در اتوبان قم – تهران که به مرگ 44 و زخمی شدن 39 تن انجامید، جنب و جوشی از سوی نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی به راه افتاد که سرسختانه در جست‌وجوی مقصر این حادثه بودند

تصادف اما با گذشت هفته‌ها از این اتفاق هولناک که جان تعدادی از هموطنان عزیزمان را گرفت ظاهرا دیگر از آن جنب‌وجوش‌ها خبری نیست و زمانی که از نمایندگان سوال می‌شود که چه اقدامی انجام داده‌اند که دیگر شاهد چنین رخدادهایی نباشیم تنها به نقش خود در مجلس یعنی قانون گذاری و نظارت اشاره می‌کنند و توپ را به زمین مقامات قضایی می‌اندازند و برخی نیز صحبت از این می‌کنند که باید مراحل قانونی این موضوع طی شود.

در همین رابطه خبرنگار ایسنا، منطقه اصفهان، با چند تن از نمایندگان استان گفت‌وگویی انجام داده است تا ببینیم نمایندگان استان اصفهان در ماه، چند بار در اتوبان تهران- اصفهان تردد کرده و وسیله نقلیه و دغدغه آنها برای یک سفر ایمن چیست. آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از این گفت‌وگو است.

با هواپیما سفر می‌کنم

حمید‌رضا فولادگر در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا تاکنون از بازماندگان این حادثه دیدار کرده‌اید، گفت: متاسفانه به دلیل مشغله کاری در مجلس موفق نشده‌ام به دیدار بازماندگان این حادثه بروم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ماه حدود چهار مرتبه برای حضور در مجلس به تهران می‌روم که اکثر مواقع با هواپیما این سفر‌ها انجام می‌شود.

وی ضمن تسلیت به خانواده جان‌باختگان حادثه اتوبان قم-تهران در خصوص نقش نمایندگان برای جلوگیری از وقوع دوباره این اتفاقات اظهار کرد: مجلس در رابطه با این موضوع نقش نظارتی داشته و قوه قضاییه باید در خصوص این‌که علت حادثه و هم‌چنین مشخص شدن پرداخت دیه به بازماندگان این حادثه حکم صادر کند.

در دوران کودکی با اتوبوس مسافرت رفته‌ام

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان در خصوص رفت‌وآمد خود به تهران برای حضور در مجلس گفت: در دوران کودکی با اتوبوس مسافرت کرده‌ام اما هم‌اکنون برای حضور در مجلس بیشتر سفر‌هایم با هواپیما صورت می‌گیرد.

عباسعلی منصوری علت حادثه قم- تهران را عدم توسعه یافتگی کشور دانست و افزود: ما در رابطه با یک کشور توسعه یافته با هم صحبت نمی‌کنیم چون در یک کشور توسعه یافته همه چیز به هم ربط دارد و به صورت سیستماتیک عمل می‌شود و به راحتی می‌توان تشخیص داد که یک حادثه چگونه رخ داده است.

وی ادامه داد: در حادثه قم – تهران مجموعه‌ای از عوامل مختلف دست به دست هم دادند تا ما شاهد چنین رخداد دردآوری باشیم که از جمله عوامل می‌توان به نبود جاده استاندارد به دلیل نبود دوربین‌های کافی ناظر بر سرعت وسیله نقلیه و هم‌چنین جاده‌های ناهموار، نبود راننده استاندارد به دلیل کم خوابی، نبود ماشین‌های استاندارد و … اشاره کرد.

منصوری تصادف اتوبان قم – تهران را یک موضوع ملی خواند و اظهار کرد: با وجود این‌که مجلس وظایفی همچون قانون‌گذاری و نظارت دارد، نمایندگان ورود خوبی در خصوص این حادثه داشتند و پیگیری خوبی را هم انجام داده‌اند، اما آیا خروجی این موضوع می‌تواند مشکلات ما را حل کند یک موضوع دیگر است.

وی به جلساتی که نمایندگان مجلس با وزیر راه و شهرسازی و هم‌چنین رییس پلیس راه داشتند، اشاره کرد و افزود: برای روشن شدن علت این حادثه این موضوع هم‌چنان در دستور کار نمایندگان است.

از خانواده‌های حادثه دیدگان دلجویی کردم

احمد سالک ضمن تسلیت به خانواده کسانی که در حادثه قم-تهران جان خود را از دست دادند، در پاسخ به سووالی مبنی بر این‌که تردد شما به تهران با چه وسیله نقلیه‌ای است، گفت: بنده در رابطه با تصادف دلخراش چند وقت پیش، با آقای شیشه‌فروش – مدیر بحران استان اصفهان – و هم‌چنین دستگاه‌های مربوطه از جمله ناجا و پلیس راهور در تماس بودم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توفیق داشتم به دیدار خانواده‌های بعضی از افرادی که درتصادف اتوبان قم-تهران سوخته بودند، بروم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این مشکلات ریشه‌ای حل شود.

باید با مسببان این حادثه برخورد قانونی شود

محمدعلی اسفنانی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که چه وسیله‌ای را برای سفر به پایتخت برای حضور در مجلس انتخاب می‌کنید، گفت: در ماه، چهار بار برای حضور در مجلس به تهران سفر می‌کنم که اکثر مواقع این سفرها با هواپیما صورت می‌گیرد اما اتفاق هم افتاده که با اتوبوس سفر کنم.

وی ترکیدگی لاستیک برای بروز چنین حادثه‌ای را دلیلی منطقی ندانست و افزود: به فرض هم اگر سانحه به دلیل ترکیدگی لاستیک بوده باشد باید با مسببان این حادثه برخورد قانونی شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: متاسفانه زمانی که چنین اتفاقاتی می‌افتد نزدیکترین فردی را که می‌توانند به عنوان مقصر قلمداد کنند راننده وسیله نقلیه است و از آنجایی که راننده وسیله نیست که از خود دفاع کند مساله را تمام شده می‌دانیم و خون این همه انسان بی‌گناه که ریخته شده است را فراموش کرده و چند وقت دیگر باز شاهد یک حادثه دلخراش دیگر خواهیم بود.

اسفنانی در خصوص نقش نمایندگان در خصوص رسیدگی به حادثه اتوبان قم-تهران اظهار کرد: نمایندگان شخصا نمی‌توانند در مورد این موضوع نقش ایفا کنند بلکه موضوع باید مراحل قانونی خود را طی کرده و در کمیسیون مربوطه در مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد.

ایسنا – مرتضی ره‌آورد