ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
باز باران آمد، آلودگي هوا فراموش شد

خطر سقط جنین ناشی از هوای مسموم شهرها

شهروندان:
آلودگی هوا دیگر تنها بر قلب و ریه آدم‌ها زخم نمی‌زند، زنان بارداری که در جهت افزایش فرزندآوری اقدام کرده‌اند، هم در این هوای آلوده از آوردن فرزند معذور می‌شوند.

 آلودگی هوا اعتماد نوشت: این را یک متخصص زنان اعلام کرده و از تحفه جدید هوای مسموم شهر برای این گروه از زنان خبر داده است. البته تا پیش از این همواره مدیران سلامت از در خطر بودن زنان باردار و سعی در خارج نشدن از خانه این گروه از زنان خبر می‌دادند، اما خبر تاثیر مستقیم سوء بر جنین توسط هوای آلوده خبری دیگر است؛ خبری که متولیان افزایش جمعیت را باید نگران کند و آنها هم به متولیان آلودگی اضافه شوند تا باهم، فکری کنند بر این معضل. همه خودروها را محکوم می‌کنند، اما به قول یکی از کارشناسان تنها همه محکوم می‌کنند و زور کسی به آنها نمی‌رسد. یورو۴، استانداردی که ایران مدت‌هاست می‌خواهد به آن برسد و وعده رسیدن به آن ماه‌هاست از سوی مسوولان تمدید می‌شود. این‌بار هم معاون سازمان حفاظت محیط زیست وعده کرده استاندارد یورو ? برای خودروها تا پایان سال اجرا می‌شود.

همه مردم را به مشارکت دعوت می‌کنند؛ مشارکتی که با نیاوردن خودرو از پارکینگ خانه‌شان شکل می‌گیرد و معاینه فنی خودروهایشان که می‌توان با یک تلفن و پرداخت ۵۰ هزار تومان به راحتی نوشیدن یک لیوان آب به دست آورد، اما کسی به این جریان وقعی نمی‌نهد، اگر یک روز هرکدام از مسوولان برای رسیدن به کارهایشان از خودروی شخصی استفاده نکنند و مانند مردم شهر، در صف‌های اتوبوس بایستند و طعم له شدن در ساعات اوج شلوغی مترو را بچشند دیگر فقط از مردم نمی‌خواهند مشارکت کنند و همدلی. متصدی، معاون انسانی محیط زیست هم با اشاره به بدرفتاری و عدم توجه مردم به مساله آلودگی هوا طی سال‌های گذشته، از مردم خواست که شرایط کشور را درک کنند.

او با بیان اینکه ۱۵ درصد سفرهای غیرضرور در تهران و سایر کلانشهرهای کشور قابل ملاحظه است، گفت: «لازم است مردم با صبر و بردباری و استفاده از زیرساخت‌های دولت الکترونیک از تعداد سفرهای غیرضروری بکاهند.»روز گذشته جلسه کمیته کاهش آلودگی هوا در استانداری تهران برگزار شد؛ جلسه‌یی بدون مصوبه. حسن کریمی، معاون عمرانی استاندار به کاهش آلاینده‌های هوا اشاره کرد و از بررسی نشدن مصوبات پیشین افزایش محدوده زوج و فرد از در منازل و توقف فروش آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی سخن به میان آورد. اما زوج و فردکردن شهر از نگاه خیلی از مسوولان مشکل‌ساز است و راه‌حل نیست، مصوبه‌یی که همچنان با فرورفتن شهر در خط قرمز، اجرا می‌شود. اما عضو کمیسیون صنایع مجلس اجرای این مصوبه را نوعی زورگویی به مردم می‌داند. نادر قاضی‌پور احداث اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها را موجب افزایش تردد وسایل نقلیه می‌داند و عاملی بر افزایش آلودگی هوا. او همچنین اعلام کرد بسیاری از وسایل نقلیه که در خدمت نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف قرار دارد، استاندارد نیست، با چنین شرایطی آیا باید فقط زورمان به مردم برسد؟

خبر تامل‌برانگیز دیگر، خبری است که مجری سابق طرح جامع کاهش آلودگی هوا به فارس گفته است: «خودروهای فاقد استاندارد تهران برابر ?? میلیون دستگاه خودرو آلودگی تولید می‌کنند.»فتح‌الله امی، ۸۹ درصد آلودگی هوای تهران را ناشی از منابع متحرک دانست، اما تنها منابع متحرک را مقصر ندانست و اعلام کرد نیروگاه‌های شهید رجایی و بعثت نیز به دلیل استفاده از سوخت مازوت در افزایش آلودگی هوا سهم قابل توجهی دارند.

مساله آلودگی هوا دارد مردانه – زنانه می‌شود، از تاثیرات معضل بزرگ بر زنان باردار تا پیشنهاد یک فعال جامعه زنان مبنی بر تقلیل ساعت کاری ادارات و دورکار شدن مادران شاغل تا حرف وزیر بهداشت که توصیه کرده درباره آلودگی هوا دولتمردان به حرف خانم‌ها گوش دهند، این سخن آقای وزیر، در اشاره‌یی بود که به ابتکار رییس سازمان محیط زیست کرده و خانم ابتکار را به در پیش گرفتن ابتکاری جدید توصیه کرده بود. اما آلودگی هواست و هزار متولی داشته و نداشته که با پاسکاری‌های شگفت‌انگیز در نهایت مردم هستند که به عدم مشارکت محکوم می‌شوند.