ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تبعات سیاسی گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی

شهروندان:
گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی سرانجام پس از 11 ماه تکمیل و در صحن علنی جلسه علنی روز چهارشنبه13 آذر ماه مجلس قرائت شد. مهم ترین اتفاق جلسه روز چهارشنبه بهارستان همین گزارش بود که به بخشی از تخلفات مالی دولت دهم در سازمان تامین اجتماعی اشاره می کرد.

مجلساین گزارش به دوران مدیریت سعید مرتضوی، یار با وفای احمدی نژاد در سازمان تامین اجتماعی مربوط می شود. کسی که احمدی نژادگز حاضر شد به خاطرش در مقابل مجلس ایستادگی و بر او را به سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب کند: انتصابی که در ادامه از سوی نمایندگان بی پاسخ نماند و منتهی به برکناری شیخ الاسلام، وزیر کار شد و یکشنبه سیاه مجلس با دولت را رقم زد. یکشنبه یی که در ادامه حادثه توهین به علی لاریجانی، ریاست مجلس در ۲۲ بهمن را به وجود آورد تا رفاقت جدانشدنی احمدی نژاد با مرتضوی به ثبات برسد. رفاقتی که در عین تحکیم و تقویت باعث جنجال در سایر بخش های اجرایی و نظارتی کشور شد و بر اختلاف های بین دولت با سایر قوا دامن زد.

 پرونده بسیار سنگین است

حسین دهدشتی، نماینده آبادان و عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال «اعتماد» مبنی بر اینکه علت این تخلفات چیست؟ گفت: جدای از اتفاقات اوایل دولت دهم، بیشترین تخلفات مالی در پنج ماه پایانی دولت احمدی نژاد انجام شده که علت آن هم مشخص است. ما نگران بودیم آقایان به دنبال تمدید دولت خود باشند و از راه همین تخلفات مالی می خواهند ماندگار شوند وگرنه چه دلیلی دارد که در پایان عمر یک دولت کسی بخواهد دست به چنین تخلفات سنگینی بزند. او در ادامه می گوید: اگر آنان به دنبال پیروزی در انتخابات بعدی نبودند هیچگاه جسارت چنین تخلفاتی را نمی کردند چون احتمال افشای آن با آمدن دولت بعدی قاعدتا خیلی بالامی رود لذا می توان گفت که آنان خود را پیروز انتخابات بعدی می پنداشتند.

در کنار تمام تخلفات مالی اعم از رشوه، رانت تا کسری منابع یک نقطه تاریک و انکار نشدنی در این گزارش دیده می شود: نقطه یی که حکم یک بازگشت به عقب در این پرونده دارد، نگاه ها و اتهام های مالی را به اتهام های قضایی و امنیتی در چهار سال گذشته بر می گرداند چرا که دومین وجهه جنجالی به پرونده معروف کهریزک مربوط می شود.

طی حوادث سال ۸۸ تعدادی از دستگیر شدگان این حادثه به بازداشتگاه موقت کهریزک منتقل شدند قاضی رسیدگی به پرونده این دستگیر شدگان بود. این پرونده پس از اجرای احکام قاضی پرونده با اعتراض خانواده محکومان رو به رو شد تا قوه قضایی جزییات این پرونده را مورد بررسی و پیگیری مجدد قرار دهد. در نهایت این بررسی ها سعید مرتضوی به جرم تخلف در قضاوت و تعیین احکام از سمت خود خلع و محکوم به پرداخت جریمه ۲۰۰ هزار تومانی شد. روز گذشته علیرضا محجوب، رییس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوال «اعتماد» مبنی بر اینکه آیا فسادهای مالی این پرونده و همکاری بدنه برخی نهاد ها در این فسادها نقشی در سایر پرونده های او نداشته است؟ گفت: ممکن است که تاثیر گذاشته باشد ولی نمی توان قاطعانه ادعا و کسی را محکوم کرد مگر مستندات دقیقی باشد با این حال یکی از نکات جالب این گزارش مربوط به پول هایی می شود که سازمان تامین اجتماعی به چهار حقوقدان پرداخت کرده است. او ادامه می دهد: البته ممکن است که یک سازمان با چند حقوقدان برای پیگیری امور اداری و حقوقی خود در ارتباط باشد و در ازای همکاری با آنان بخواهد مبالغی را بپردازد ولی وقتی که این حقوقدانان قضایی و امنیتی بوده و هیچ ارتباطی با امور سازمانی و همچنین مسائل تامین اجتماعی یا بیمه نداشته باشند مساله کاملامتفاوت می شود و شایبه های را به همراه دارد. وی در پاسخ به این سوال «اعتماد» که آیا این حقوقدانان در پرونده کهریزک نقش داشته اند؟ گفت: بروید خودتان ببینید که ارتباط این حقوقدانان با پرونده کهریزک چگونه بوده است و بعد خودتان می توانید قضاوت کنید و به جواب تان برسید. به گفته او، مجلس در بررسی این پرونده به هیچ عنوان مسائل قضایی یا امنیتی را دنبال نمی کرد و در جریان بررسی تخلفات مالی به مساله حقوقدانان رسید. لذا این کمیته نظری در قبال پرونده کهریزک و حاشیه های آن ندارد مگر آنکه از مجلس خواسته شود که ورودی به این مساله داشته باشد.

 فرشاد اعظمی- اعتماد