ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
علی اکبر سیاری:

۲۳ درصد جمعیت کشور سوءتغذیه دارند

شهروندان:
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 23 درصد جمعیت کشور موادغذایی کمی مصرف می کنند، 48 درصد زیاد می خورند و 30 درصد به صورت متعادل تغذیه دارند.

علی اکبر سیاریبه گزارش ایرنا، «علی اکبر سیاری» روز شنبه در همایش تغذیه سالم افزود: سالانه، ۴۰ میلیون نفر در دنیا به علت فقر و گرسنگی جان خود را از دست می دهند و حال باید ببینیم که چه تعداد از این جمعیت مربوط به ایران است و چه افرادی مسوول آن هستند.

وی به مقایسه تغذیه افراد کم درآمد و پردرآمد در کشور پرداخت و گفت: افراد کم درآمد در سال ۱۲ کیلو شیر، ۲/۱۳ کیلو قند و شیرینی، سه کیلو حبوبات و ۸/۱۰۴ کیلو سبزی و میوه و افراد پردرآمد در سال ۸/۲۳ کیلو شیر، ۴/۳۶ کیلو قند و شیرینی، ۱۱ کیلو حبوبات و ۳۴۹/۸ کیلو سبزی و میوه مصرف می کنند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد، همچنین در تحقیقی که در میدان تره بار تهران صورت گرفته، مشخص شده که ۳۵ تا ۵/۴۱ درصد سبزی ها به فلزات سنگین نظیر سرب، کادیوم و نیترات آلوده هستند که بدترین فصل آن نیز پاییز است؛ آلوده ترین سبزی پیاز با ۵۴ درصد آلودگی، سپس خیار گلخانه ای با ۴۵ درصد آلودگی و بعد از آن هم گوجه فرنگی و سیب زمینی هستند.

۵۲ درصد سبزی ها بیش از حد مجاز آلوده است

وی گفت: از نظر سموم نیز، ۵۲ درصد سبزی ها بیشتر از حد مجاز آلوده است ؛ این متوسط آمار است و آلودگی برخی سبزی ها خیلی بیشتر از این ارقام است.

سیاری افزود: سموم یک روزه بر سلامت اثر نمی کند و تاثیر آن تدریجی است و راه حل پزشکی ندارد، اصلاح این سموم به سیاست های وزارت نیرو، کشاورزی و اطلاع رسانی برمی گردد، فقط می توانیم سر و صدا کنیم که این مشکلات وجود دارد اما کشاورزان زیر بار نمی روند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مردم کشور کمبود مصرف پروتئین دارند، ادامه داد: برای کمک به رفاه مردم دولت در ماه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب یارانه به مردم پول می دهد؛ یارانه یک سیاست برای حل مشکل فقر است، اما این یارانه به من هم تعلق می گیرد.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی درصدد هستند یارانه ها را اصلاح کنند. اینکه مانند سرانه گوسفند به همه ۱۰ سیر جو بدهیم، درست نیست باید عقل را به کار گرفت.

سیاری گفت: ۴۰ درصد مردم جهان معادل دو میلیارد نفر از کمبود ریزمغذی ها رنج می برند؛ در ایران نیز ۷۰ درصد خانواده ها کمبود آهن دارند که برای رفع آن، اجرای سیاست های غنی سازی آرد و مکمل سازی را در نظر داریم.

سیاستی برای رفع کمبود روی ایرانیان نداریم

وی گفت: ۶/۱ میلیارد نفر در جهان کمبود «روی» دارند؛ این کمبود در ایران نیز وجود دارد اما سیاستی برای رفع آن نداریم. ۲۳۰ میلیون نفر در جهان به کمبود ویتامین A دچار هستند اما این کمبود در ایران به اندازه جهان نیست هرچند در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان این کمبود وجود دارد.

تعدادی زیادی از مردم کشور کمبود کلسیم و ویتامین دی دارند

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد، تعداد زیادی از مردم کشور کمبود کلسیم و ویتامین دی دارند؛ از هر سه مرد در کشور یک مرد به پوکی استخوان و از هر دو زن، یک زن به پوکی استخوان مبتلا است؛ ۸۰ درصد کودکان در سنین مدرسه، کمبود کلسیم دارند.

سیاری افزود: سرانه شیر در کشور ۱۹۰ گرم است درحالیکه استاندارد آن ۲۵۰ گرم است؛ روزانه باید ۸۰۰ تا یکهزار و ۲۰۰ میلیگرم شیر مصرف شود. یک لیوان شیر ۳۰۰ میلیگرم کلسیم دارد. برای رفع کمبود کلسیم در جمعیت کشور سیاست توزیع شیر رایگان در مدارس را در پیش گرفته ایم. همچنین غنی سازی شیر با ویتامین دی آغاز شده است.

کارخانه های ایران، روغن های سالم را مضر می کنند

معاون وزیر بهداشت گفت: ۱۵ درصد روغن مصرفی را از خارج وارد می کنیم؛ روغن مایع وارد می شود اما آن را هیدروژنه، مسموم و مضر می کنیم و آن را به مصرف مردم می رسانیم، این امر ناشی از کمبود علم و تجربه است.

سیاری افزود: روغن مایع را به دست خود مضر می کنیم؛ این روغن مضر در رگ های همه ما جریان دارد و موجب تنگی عروق می شود؛ این است که سالانه در کشور ۹۲ هزار نفر دچار سکته قلبی و ۴۳ هزار نفر دچار سکته مغزی می شوند و تا می توانیم استنت (فنر قلب) و بخش مراقبت های ویژه(ای سی یو) درست می کنیم.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر، میزان چربی ترانس خود را تلاش می کنند به صفر برسانند اما برای ما این رقم، پنج است؛ تازه اگر روغن تقلبی نباشد؛ در غذای مردم رانت وجود دارد و استانداردها رعایت نمی شود. در این زمینه همچنان باید کار کنیم.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ۱۵ میلیون نفر در کشور مبتلا به اختلال چربی هستند؛ سالانه ۳۴ هزار مرگ در کشور مربوط به چربی است؛ باید در این زمینه آموزش های لازم ارائه شود.

سیاری گفت: با وجود آنکه سواد داریم اما حاضر نیستیم در زمینه تغذیه مطالعه کنیم و به طور مثال برچسب مواد غذایی را نگاه کنیم؛ حتما باید آموزش و پرورش سراغ ما بیاید.

ایرانی ها دو برابر متوسط جهانی نمک مصرف می کنند

معاون وزیر بهداشت گفت: متوسط مصرف نمک در روز در جهان پنج گرم است در حالیکه ۱۰ تا ۱۲ گرم نمک مصرف می کنیم؛ ثابت شده است مصرف کم نمک، میزان بیماری های فشارخون و سکته ها را کاهش می دهد.

سیاری افزود: کاهش مصرف نمک در کشور به کار زیادی نیاز دارد؛ زمان آن رسیده که در این زمینه فرهنگسازی شود.

مصرف کم میوه و سبزی در کشور

معاون وزیر بهداشت گفت: باید روزانه پنج واحد میوه و سبزی مصرف شود درحالیکه مردم بسیار کمتر از این میزان میوه و سبزی مصرف می کنند و برای این موضوع هیچ سیاست و اقدامی نداریم.

سیاری افزود: در دولت نهم و دهم برای اینکه عرضه و تقاضا برابر شود میوه های گران قیمت وارد کشور شد؛ نمی دانم این امر چقدر در بهبود مصرف میوه مردم تاثیر داشت. اما باید سیاستگذاری های اساسی در این زمینه انجام شود و یک راه حل علمی برای آن باید داشته باشیم.

خودسانسوی جواب نمی دهد

وی تصریح کرد، اینکه خود را سانسور کنیم و مشکلات را نگوییم؛ در آنصورت مشکلات نیز ادامه خواهند یافت و بیشتر می شوند و به روزی می رسیم که نمی توانیم این مشکلات را حل کنیم.

سیاری یادآور شد: تغذیه سالم آینه ای از درآمد، تولید، توزیع، سواد تغذیه ای و سلامت افراد است و این بخش فقط دغدغه وزارت بهداشت نیست، بلکه همه بخش ها باید دغدغه آن را داشته باشند.