ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رییس فرهنگستان علوم پزشکی:

طرح تنظیم جمعیت باید متناسب با وضعیت کنونی کشور اصلاح شود

شهروندان:
رییس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: طرح کاهش جمعیت در اوایل انقلاب و در جریان جنگ تحمیلی طرح مناسب و خدمت بزرگی به کشور بود اما اکنون باید این طرح اصلاح و جلوی کاهش جمعیت کشور گرفته شود.

علیرضا مرندیبه گزارش ایرنا، ˈعلیرضا مرندیˈ روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران در فرهنگستان علوم پزشکی اظهار داشت: اگر در آن زمان جلوی افزایش جمعیت گرفته نمی شد، کشور از دست می رفت، اما درحال حاضر بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب باید با کاهش جمعیت مقابله شود.

وی گفت: در آن زمان حوزه سلامت کشور سیستم منظمی نداشت؛ تعداد بیمارستان ها قابل قبول بود اما سیستم ارایه خدمات نداشتیم و در زمینه بهداشتی آگاهی مردم بسیار ضعیف بود.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی افزود: در زمینه واکسیناسیون نیز با مشکلات زیادی مواجه بودیم که یکی از آنها نبود سیستم ارایه خدمات و دیگری نبود آگاهی های لازم در این زمینه بود، به گونه ای که با بررسی که در اوایل انقلاب صورت گرفت، مشخص شد که تنها ۸ درصد فرزندان استادان دانشگاه واکسن زده بودند.

مرندی ادامه داد: در اوایل انقلاب بیشتر دوره دیده های پزشکی کشورهای دیگر مانند هند و بنگلادش که حتی دوره اینترنتی را نیز نگذرانده بودند در بیمارستان های ما ارایه خدمات می کردند و تعداد پزشکان ایرانی بسیار محدود بود.

وی افزود: در آن زمان تنها ۱۲ تا ۱۴ هزار پزشک در کشور داشتیم و دوره های فوق تخصصی پزشکی در دانشگاه ها راه اندازی نشده بود و تنها ۷ دانشگاه علوم پزشکی در کشور دایر بود.

مرندی ادامه داد: با تلاش هایی که صورت گرفت در سال ۱۳۶۴ دوره های فوق تخصصی را در دانشگاه ها راه اندازی کردیم و به تناسب راه اندازی این دوره ها تعداد متخصصان و فوق تخصص های پزشکی به تدریج روبه افزایش گذاشت.

مرندی ادامه داد: در آن دوره از هر ۱۰۰ هزار مادری که تولد زنده داشت، ۲۵۵ نفر می مردند که با اقداماتی که در این زمینه در سال های اوایل انقلاب صورت گرفت، این رقم به ۵/۳۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر رسید.

وی گفت: همچنین از هر هزار تولد زنده ۱۷۳ نوزاد فوت می کردند که با گذشت چند سال از اول انقلاب این رقم به ۳۱ نفر در هر هزار تولد زنده رسید.

مرندی ادامه داد: مطالعات انجام شده در سطح دنیا نشان می دهد که تکنولوژی های پیشرفته پزشکی کمتر از ۴ درصد در سلامت جامعه تاثیر دارد، این درحالی است که ذهنیت مردم این است که تکنولوژی های پیشرفته سطح سلامت را بالا می برد. این درحالی است که با ارایه خدمات ساده می توان شاخص های سلامت کشور را افزایش داد.

وی گفت: تحقیقات نشان داده است که نتایج خدمات بهورزان در خانه های بهداشت و نتایج مراقبت های اولیه بهداشتی نسبت به تجهیزات و لوازم پیشرفته بهداشتی بسیار بالا است.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی اظهار داشت: پیش از انقلاب تنها ۳۷ درصد زنان و ۵۷ درصد مردان باسواد بودند؛ اما پس از انقلاب اختلاف سطح سواد مرد و زن در کم سوادی و بی سوادی به کمتر از ۱۰ درصد رسید.

مرندی ادامه داد: با توجه به افزایش سطح سواد عموم مردم میزان مرگ و میر کودکان بسیار کاهش یافت؛ به عنوان نمونه میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال بر اثر ابتلا به اسهال سالانه ۳۶ هزار نفر بود که با ارایه آموزش های بهداشتی به مادران و رواج تغذیه کودکان با شیر مادر، این رقم به کمتر از ۳۰ نفر رسید.

وی گفت: سالانه ۱۱ هزار مرگ و میر در اثر کزاز نوزادی به علت بهداشتی نبودن زایمان مادران و عدم تزریق واکسن کزاز در دوران بارداری داشتیم که این رقم بعد از چند سال به حدود ۲ تا ۸ نفر رسید و اکنون نیز اگر موردی در این زمینه در کشور وجود دارد در بین افغان هایی است که به صورت قاچاق وارد کشور شده اند.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: با توجه به این شرایط اجرای طرح کاهش جمعیت یک طرح خوب بود که به تایید امام خمینی (ره) نیز رسیده بود؛ در آن زمان مردم جلوگیری از افزایش جمعیت را خلاف شرع می دانستند اما وقتی که امام فرمودند این موضوع قابل بحث است و ممنوعیت شرعی آن برداشته شد، مردم نیز خودشان شروع به کاهش جمعیت کردند.

مرندی افزود: در آن زمان علاوه بر کمبودهای بهداشتی و پزشکی، بخشی از نگرانی ها از افزایش جمعیت از این بود که با این اقدام بیکاری افزایش یابد و اگر جمعیت به همان منوال افزایش می یافت، اکنون دارای جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری بودیم و مشکلات بیکاری و تبعات آن چندین برابر می شد.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: این سیاست گذاری برای آن زمان مناسب و خدمت بزرگی به کشور بود اما اکنون لازم است که در زمینه افزایش جمعیت اقدامات و برنامه ریزی های درخور دیگری انجام؛ ازدواج افزایش یابد، فاصله بین ازدواج و فرزندآوری و همچنین فاصله بین فرزند اول و دوم کاهش یابد و جلوی کاهش جمعیت گرفته شود.

مرندی افزود: برای جلوگیری از روند کاهش جمعیت، تمهیداتی آغاز شده است و طرحی در مجلس شورای اسلامی و با تبادل نظر بین تمام کمیسیون ها تدوین شد و در کمیسیون فرهنگی نیز بررسی شد و اکنون آماده طرح در صحن علنی مجلس است.

وی با بیان اینکه در این طرح در مورد مسکن، اشتغال و هزینه هایی مانند مهدکودک تمهیداتی اندیشیده شده است، افزود: البته اجرای آن نیاز به اعتبارات دارد.

مرندی ادامه داد: ازدواج و بچه دار شدن اجباری نیست و باید این موضوع به صورت یک فرهنگ درآید بنابراین این امر نیاز به سرمایه گذاری فرهنگی دارد.

طرح پزشک خانواده

رییس فرهنگستان علوم پزشکی در مورد طرح پزشک خانواده گفت: علت اجرایی نشدن این طرح کمبود اعتبارات نبوده است بلکه اشکال این طرح عدم مدیریت صحیح است که متناسب با توان مالی کشور آن را به اجرا درآورد.

مرندی افزود: هر چند سال یک بار که وزیر بهداشت مطابق با تغییرات سیاسی تغییر می کنند، مدیران و معاونان این وزارتخانه نیز تغییر می یابد و تا آنها بیایند بفهمند که این طرح چیست دوره ریاست آنها تمام شده و باید کار به فرد دیگری بسپارند.

وی ادامه داد: اگر شبکه بهداشتی و درمانی را یک گروه ادامه داده بود تا به حال این طرح اجرا شده بود؛ به طور کلی عمده مشکل ما در کشور مشکل مدیریتی است و طرح پزشک خانواده از این امر مستثنی نیست.

پدیده زیرمیزی

مرندی گفت: برای مقابله با این پدیده باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی وارد شود و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. این نهادها باید در این زمینه نظارت و برای رفع این مشکل تصمیم گیری کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه مجلس نظارت است و برخورد قانونی وظیفه نظام پزشکی و وزارت بهداشت است، افزود: پوشاندن اسامی متخلفین خوب است اما نباید روی اشتباه آنها سرپوش گذاشت و آنها را به حال خود رها کرد چراکه گفته می شود این افرادی که فهرست آنها به عنوان پزشکان زیرمیزی بگیر تهیه شده است، افرادی هستند که مالیات نیز نمی دهند و وقتی از آنها ایراد گرفته می شود، رسما می گویند که قیمت ما این است و همین است که هست.

وی گفت: فهرست این افراد در وزارت بهداشت تهیه شده است اما هنوز در کمیسیون مجلس مطرح نشده است.

طب سنتی

رییس فرهنگستان علوم پزشکی اظهار داشت: باید در زمینه طب سنتی نیز نظارت دقیق تری صورت بگیرد؛ طب سنتی بسیار ارزشمند است اما استفاده نامناسب از آن سبب می شود که اعتماد کم مردم به این طب نیز از بین برود.

مرندی افزود: متاسفانه با برخی از داروهای گیاهی مواد مضر و یا موادی مانند ریتالین ترکیب می شود و باید در این زمینه نظارت صورت بگیرد.

وی ادامه داد: داروهای گیاهی که به آنها اعتماد داریم باید وارد نسخه های پزشکان شود و تحت پوشش بیمه ای قرار گیرند.