ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گفت‌و‌گو با اکبر توکلی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا‌(س)

قیمت قبرها؛ از‌شایعه تا واقعیت

شهروندان:
قیمت قبر و حرف و حدیث‌های پیرامون آن همواره موضوعی برای نقد مسئولان سازمان بهشت زهرا(س) از سوی رسانه‌ها بوده است. سوژه داغی که این بار مدیرعامل سازمان بهشت زهرا‌(س) را وامی‌دارد تا در گفت‌و‌گو با ما با صدای رسا بگوید: هرکس برای خرید قبر بیش از تعرفه اعلام شده هزینه کرده است، پولش را از من پس بگیرد.

قبراین موضوع دستمایه گفت‌و‌گویی شد تا در یک روز زمستانی سری به بهشت زهرا‌(س) بزنیم و با مهندس اکبر توکلی، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) به گفت‌و‌گو بنشینیم و از وی درباره تعرفه‌های خرید قبر، تراکم قبر، تمهیدات در نظرگرفته شده برای واگذاری قبرهایی با قدمت ۳۰ سال و… بپرسیم.

  •  در حال حاضر تراکم قبرها در سازمان بهشت زهرا‌(س) چگونه تعریف شده و قیمت هر طبقه چه میزان برآورد شده است؟

اغلب قبرهای آماده شده در بهشت زهرا سه‌طبقه هستند و سازمان توانایی واگذاری یک قبر به هر شهروند ساکن تهران را به‌صورت رایگان داراست، به طوری که یک طبقه از هر قبر به صورت رایگان در قطعات جدید به شهروندان تهران ارائه می‌شود و دو طبقه دیگر نیز به قیمت ۳۵۰ هزار تومان به دیگر بستگان متوفی تعلق می‌گیرد.

  • اما درباره قیمت قبر در بهشت زهرا(س) حرف و حدیث‌های متفاوتی شنیده می‌شود و در برخی موارد شهروندان تهرانی مدعی‌اند که قیمت‌های بسیار گزافی برای خرید قبر پرداخته‌اند. توضیح شما در این‌باره چیست؟

در حال حاضر، قبرهای موجود در سازمان بهشت زهرا(س) شامل دو وضعیت هستند یا قطعات به روز هستند یا قدیمی. درباره قطعات به روز همان‌طور که پیش از این گفتم، همان قاعده فروش قبرهای سه طبقه حکم می‌کند، اما درباره قبور قدیمی‌تر که تنها پنج درصد شهروندان تهرانی خواستار خرید این‌گونه قبرها هستند، قیمت‌ها بین ۵/۲ تا ۱۰ میلیون تومان متغیر است که این هزینه نیز به مصرف احداث قبور و نگهداری قطعات جدید بهشت زهرا‌(س) می‌رسد زیرا سازمان موظف است بین ۳۰ تا ۴۰ سال فضای سبز، گل وگیاه، آسفالت، پارکینگ، آب و برق یک مقبره را تهیه کند.

ضمن این‌که تأکید می‌کنم هر کس مدعی است برای خرید قبر بیش از مبالغ اعلام شده هزینه کرده است می‌تواند به شخص بنده مراجعه کند و پولش را پس بگیرد.

  • چه تعداد از قبور بهشت زهرا(س) بالای ۳۰ سال قدمت دارند و آیا برنامه‌ای برای احیای این قبور وجود دارد یا خیر؟

براساس تصمیم هیأت مدیره و شورای شهر، شهروندان می‌توانند قبور بستگان درجه یک خود را که ۳۰ سال از قدمت آن‌ها می‌گذرد مجدداً برای خود بازیابی کنند.

  • آیا این قانون درباره قبور شهدا نیز مصداق دارد؟

خیر، زیرا قطعه شهدا جزو میراث فرهنگی و تاریخی کشور محسوب می‌شود و باید برای آیندگان محفوظ بماند.

  • در طول سال‌های اخیر درباره ظرفیت بهشت زهرا(س) اظهارنظرهای متفاوتی شنیده می‌شود، مثل این‌که این آرامستان تنها تا سه سال دیگر ظرفیت پذیرش دارد اما با این همه تا این لحظه دقیقاً مشخص نشده این گورستان تا چند سال دیگر ظرفیت دارد؟

با شرایط فعلی این گورستان تا چهار، پنج سال آینده ظرفیت پذیرش اموات تهرانی را خواهد داشت، این در حالی است که طی سال‌های اخیر، مسئولان سازمان برای جایگزینی بهشت زهرا(س)، زمین‌هایی را در اطراف تهران مورد بررسی قرار داده‌اند اما همان‌طور که می‌دانید هرگونه اقدام در این باره مستلزم همکاری دولت با شهرداری است تا برای رفع این نیاز شهر تهران چاره اندیشی شود.

  • وسعت بهشت زهرا‌(س) چند هکتار است و چند سال از قدمت این آرامستان می‌گذرد؟

وسعت اولیه بهشت زهرا (س) ۳۱۴ هکتار بود اما با الحاق بخش‌هایی دیگر به این مجموعه در سال ۷۶و ۸۸ اکنون وسعت این مجموعه به ۵۸۴ هکتار رسیده است و در حال حاضر ۴۰سال از قدمت آن می‌گذرد.

  • در طول سال به‌طور متوسط چند نفر در بهشت زهرا(س) پذیرش می‌شوند؟

سالانه به‌طور متوسط ۵۰ هزار متوفی در بهشت زهرا(س) پذیرش می‌شوند که از این تعداد ۱۰ هزار جسد پس از طی مراحل مقدماتی اولیه به دیگر آرامستان‌های کشور ارجاع داده می‌شوند و ۴۰ هزار نفر مابقی نیز در بهشت زهرا(س) دفن می‌شوند. به‌طور متوسط روزانه بین ۱۵۰تا ۲۰۰ متوفی در شهر تهران پذیرش می‌شوند که پس از طی مراحل اولیه در آرامستان بهشت زهرا(س) تهران و یا سایر گورستان‌های کشور آرام می‌گیرند.

  • در تهران چه ماه‌هایی از سال بیشترین میزان مرگ ومیر اتفاق می‌افتد؟

بیشترین میزان مرگ و میر در شهر تهران در دی ماه اتفاق می‌افتد که وارونگی هوا، سرد شدن هوا و کهولت سن از عمده‌ترین دلایل آن است اما در کل در مابقی ماه‌های سال بیشترین میزان مرگ و میر مربوط به سکته‌های قلبی و مغزی وسپس سایر علل می‌شود.

  • آیا سازمان بهشت زهرا‌(س) تسهیلاتی هم به خانواده‌های بی‌بضاعت ارائه می‌دهد و شرایط بهره‌مندی از این امکانات چگونه است؟

معمولاً همه شهروندان تهرانی می‌توانند از یک طبقه قبر رایگان بهره‌مند شوند، اما سازمان برای رفع نیاز خانواده‌های نیازمند امکان حذف هزینه خدمات دیگر را نیز برای این دسته از شهروندان تهرانی آماده کرده است.

درکل هزینه خدمات ارائه شده از سوی سازمان بهشت زهرا‌(س) بجز هزینه دفن آنچنان بالا نیست و شامل مبلغی تنها در حدود ۱۹۸ هزار تومان است و ۶۰ درصد مراجعه‌کنندگان به سازمان بهشت زهرا‌(س) روزانه از این امکانات استفاده می‌کنند.

این خدمات شامل حمل و نقل، شست و شو، کفن، دفن، اکو و مداح است و اگر توجه کرده باشید هزینه یک نمونه از مجموعه فوق، مانند مداح در تهران بسیار بیش از هزینه‌های اعلام شده تمام می‌شود.

طرح مباشر نیز از جمله خدماتی است که در طول یک سال و نیم اخیر از سوی سازمان بهشت‌زهرا‌(س) برای ارائه به بستگان متوفی پایه‌گذاری شده است و تاکنون مورد استقبال و راهگشایی شهروندان تهرانی واقع شده است. بر اساس این طرح هر کسی که وارد این سازمان می‌شود مباشر با اعلام پیام تسلیت خانواده متوفی را همراهی می‌کند و تا پایان کارهای اجرایی با خانواده داغدیده همراه است.

 زهره رجب‌نیا

ایران

برچسب‌ها : , ,