ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
معاون وزیر نیرو: توزیع و پراکنش منابع آبی متناسب با نیاز کشور نیست؛

کشور در منطقه خشک قرار دارد

شهروندان:
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه کشوری کم آب هستیم و در منطقه خشک قرار داریم ، گفت: با وجود بارندگی های اخیر توزیع و پراکنش منابع آبی متناسب با نیاز کشور نیست.

کم آبیرحیم میدانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با طرح این سئوال که چرا با وجود بارش های اخیر، وزارت نیرو درباره مصرف آب به مردم هشدار داده است، افزود: بخش زیادی از منابع آبی کشور در مناطق محدودی مانند شمال و غرب کشور قرار دارد لذا گاهی مجبور هستیم برای تامین منابع آب مورد نیاز مردم و صنایع از آب شیرین کن استفاده و کیلومترها خط لوله ایجاد کنیم تا آب را به مصرف کنندگان برسانیم که اجرای آن هزینه مالی سنگینی دربردارد.

قائم مقام وزیر نیرو نیز معتقد است: کشور در بدترین سال بارندگی قرار دارد زیرا دخل و خرج منابع آبی در کشور نامناسب می باشد به طوری که دخل منابع آبی خالی است.

ستار محمودی افزود: برخلاف ظاهر فراوان بارش ها، کشور در بدترین سال بارندگی قرار دارد، بطوری که براساس بررسی های صورت گرفته آمار بارش های یکی دو هفته اخیر، بیانگر آن است که حجم بارندگی ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در رتبه آخر ۴۶ سال گذشته قرار دارد و در واقع امسال بدترین سال از لحاظ بارش ها تاکنون بوده است.

وی ادامه داد: وضعیت رواناب های کشور نیز مناسب نیست و در حال حاضر در رتبه ۴۴ میانگین آماری ۴۶ ساله کشور قرار دارد. این در حالی است که حجم بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا مهر ماه ۹۲ تاکنون به ۱۲۳ میلیمتر رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته ۱۵ درصد و در مقایسه با دوره مشابه درازمدت چهار درصد کاهش یافته است.

گفتنی است حجم بارش ها در دوره مشابه سال آبی گذشته ۱۴۵ میلیمتر و دوره درازمدت ۱۲۸ میلیمتر ثبت شده بود.

از طرفی حجم کنونی آب موجود در سدهای ایران معادل ۴۱ درصد مجموع ظرفیت ذخیره آنها گزارش شده که از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۲) تاکنون، با هشت درصد کاهش به ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

میزان حجم آب خروجی از سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۲) تاکنون هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیارد متر مکعب گزارش شده در حالی که آب خروجی از سدهای کشور در مدت مشابه سال آبی گذشته، به میزان هفت میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب بوده است.

براین اساس، حجم آب خروجی از سدهای کشور در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، سه درصد افزایش نشان می دهد.

مجموع حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۲) تاکنون، در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.

حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور در دوره مورد بررسی هشت میلیارد و ۴۷۰ میلیون مترمکعب به ثبت رسیده که در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، معادل ۲۰ درصد کاهش نشان می دهد.

حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور در زمان مشابه سال گذشته، حدود ۱۰ میلیارد و ۶۵۰ میلیون مترمکعب بوده است.

هم اکنون ۴۱ درصد از حجم مخازن سدهای کشور از آب پر بوده ضمن آنکه مجموع ظرفیت مخازن سدهای کشور در زمان کنونی ۴۷٫۴ میلیارد مترمکعب گزارش شده است.

قائم مقام وزیر نیرو همچنین با اشاره به اینکه تهران و هفت شهر کشور در مرز هشدار آبی قرار دارند، گفت: اصفهان، تهران، بندرعباس، مشهد، قم، شیراز، اهواز و آبادان شهرهایی هستند که از نظر وضعیت آبی به مرز هشدار رسیده اند.

به گفته محمودی در حوزه آب و فاضلاب شهری و روستایی و در حوزه مدیریت منابع آب برای تمام سدهایی که مصرف آب شرب دارند، باید برنامه مشخصی تا آذرماه سال آینده با ضریب اطمینان بالا طراحی شود.

وی افزود: برای مشهد، بندرعباس و قم باید یک کمیته خاص ایجاد شود و به صورت دایمی بحث آب شرب این شهرها پایش شود.

وی با بیان اینکه در استفاده از منابع سدها اولویت با تامین آب شرب است، تصریح کرد: باید پیش بینی های دقیق تری در بخش آب شرب صورت گیرد و گزارش های ماه به ماه ازطریق مدیریت منابع آب پایش شود.

براساس این گزارش آب موجود در مخازن سدهای پنجگانه تهران از جمله لار، طالقان، ماملو، کرج و لتیان به ترتیب ۱۴، ۱۵۵، ۱۱۱، ۹۷ و ۳۵ میلیون مترمکعب است.

این در حالی است که آب ورودی به مخزن سدهای لار، طالقان، ماملو، کرج و لتیان از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تاکنون به ترتیب ۵۶، ۴۰، ۲۴، ۴۶ و ۶۰ میلیون مترمکعب گزارش شده است.

گزارشها حاکی از آن است که آب ورودی به سدهای تهران، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۴ درصد در مقایسه با زمان مشابه سال آبی قبل کاهش داشته است.

هم اکنون آب موجود در سدهای تهران حدود ۴۱۲ میلیون مترمکعب ثبت شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته که ۶۲۴ میلیون مترمکعب بوده ۳۴ درصد کاهش نشان می دهد.

براساس این گزارش آب موجود در مخزن سدهای لار، طالقان، ماملو، کرج و لتیان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به ترتیب ۷۱،۴۱، ۲۳ ، ۱۵ و ۳۸ درصد کاهش یافته است.

با توجه به آمار و ارقام اعلامی توجه جدی به مساله آب از نظر مدیریت منابع و رعایت مصرف باید به مساله عمومی و همگانی تبدیل شود تا در آینده نه چندان دور با مشکل کم آبی و یا قطعی آب روبرو نشویم.

برچسب‌ها :