ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
استاندار چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

استان آبخیزی که مشکل آب دارد

شهروندان:
29 بهمن ماه، مصادف با صدمین روز کاری استاندار چهار محال و بختیاری ، پذیرای دکتر قاسم سلیمانی در مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران بودیم.

قاسم سلیمانی استانداری بومی و با سابقه طولانی مدیریتی که از ۲۰ آبان ماه امسال سکان هدایت بزرگترین استان بختیاری‌نشین کشور را بر عهده گرفته است با رویی باز پاسخگوی سؤالات و درخواست ما و بعضاً گلایه‌های مردم استان خود بود.

بختیاری‌ها نیز در استقبال از استاندار خود چنان سنگ تمام گذاشته بودند که وزیر کشور که در تمامی مراسم تودیع و معارفه استانداران سراسر کشور حضور داشته، آن را بی‌نظیر خوانده بود. سلیمانی از ۱۰۰ روز تلاش و تدبیر، برای استانی گفت که یکی از استان‌های محروم کشور است؛ از اقدام‌هایی که برای کارخانه‌ها و تولیدی‌های تعطیل شده صورت گرفته تا نتایجی که در این ۱۰۰ روز همچون بازگشایی فرودگاه تعطیل شده استان حاصل شده است. استاندار چهار محال و بختیاری با اشاره به برنامه‌های خود، از امید به آینده می‌گوید، امیدی که در سایه تدبیر و اعتدال، فرداهای بهتری را برای مردمانش نوید می‌دهد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تشریح مشکلات این استان، ابتدا به مسأله آب می‌پردازد. وی با بیان این که مشکلات آب در این استان چند جانبه است، می‌گوید: مشکل آب ما در استان به دو بخش داخل و خارج استان تقسیم می‌شود. در رابطه با مشکلات داخلی، در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از قنات‌های آب ما خشکیده‌اند و سفره‌های آب زیرزمینی هم بالای ۲۲ متر افت داشته‌اند. همچنین بیش از ۲۱۸ روستا، شهر و شهرک‌های صنعتی در استان ما به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند. در مجموع از لحاظ آب شرب، کشاورزی و صنعت با مشکل روبه‌رو هستیم. تخصیص‌های موجود برای بخش‌های مختلف که باید از طرف وزارت نیرو، مجوزهایش داده شود، برای نیازهای استان کافی نیست و همین مقدار هم بعضاً با مشکل داده می‌شود.

خروج آب از استان

سلیمانی با اشاره به مشکلات آب در خارج از استان تصریح می‌کند: مشکل ما در خارج از استان مربوط به برداشت آب استان‌های همجوار ما از چهار محال و بختیاری است. به عنوان مثال سرانه مصرف استان همجوار ما، یعنی اصفهان ۳۱۲ لیتر است که این مقدار بالای نرم کشور که ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر است، می‌باشد. در حالی که اصفهانی‌ها می‌توانند با صرفه‌جویی و مدیریت در مصرف آب، بخشی از مشکلات را حل کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که اصفهانی‌ها از چه راهکارهایی می‌توانند برای کاهش سرانه مصرف و مدیریت آب در استان خود استفاده کنند، خاطرنشان می‌کند:می‌توانند در سیستم کارخانجاتی که آب‌بری زیادی دارند، با استفاده از فناوری روز مصرف آب را کم کنند یا حتی با تصفیه پساب‌های آب، مصرف صنعت خود را تأمین کنند.در حال حاضر در بخش کشاورزی استان اصفهان بیشتر محصولات از جمله کشت برنج، به صورت غرقابی است ، در حالی که با مکانیزه کردن آن می‌توانند تا حدود چشمگیری در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

با برداشت آب برای شرب مشکلی نداریم

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان این که ما با برداشت آب استان‌های دیگر (یزد و اصفهان) برای شرب مردم مشکلی نداریم و موافق هستیم، تأکید می‌کند: ما تنها در شیوه و نحوه انتقال آب مشکل داریم. همچنین علاقه‌مندیم که به مسائل اکوسیستم و زیست‌محیطی استان ما توجه خاصی بشود. سلیمانی معتقد است که باید در نحوه انتقال آب بازنگری شود. باید کار کارشناسی مشترک با نظارت وزارت نیرو صورت پذیرد.وی با اشاره به جمع برداشت آب روان استان چهارمحال و بختیاری از زاینده‌رود که تنها حدود ۶ درصد است، می‌گوید: این در حالی است که استان ما خود سرچشمه است. به همین خاطر ما در این حوزه طرح و پیشنهادهایی داریم. پیشنهادمان این است که استان ما هم درنحوه اختصاص اعتبارها نقش داشته باشد و بدون حضور ما، وزارت نیرو و استان‌های دیگر برای سرنوشت آبی که در استان ما تولید می‌شود، تصمیم‌گیری نکنند.

معضلات کمبود آب

سلیمانی با تأکید دوباره بر این موضوع که ما خود استان آبخیز و تولیدکننده آب در کشور هستیم، خاطرنشان می‌کند: کارخانه فولاد یک میلیون تنی چهارمحال، کارخانه سیمان و کارخانه ورق خودرو از جمله صنایعی هستند که در استان ما آب مورد نیاز خود را یا از طریق چاه یا با تانکر آبرسانی تأمین می‌کنند و همه اینها در حالی است که ۹۶ درصد از کارخانجات و حدود ۷۰ درصد از بخش کشاورزی استان، آب‌های مورد نیاز خود را از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌کنند.

اقدام‌هایی که تا به حال برای حل معضل آب صورت گرفته

استاندار چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این سؤال که جنابعالی تا به حال برای حل مشکل آب در استان، چه اقدام‌هایی انجام داده‌اید، ‌می‌گوید: تا به حال جلسات متعددی با وزیر محترم نیرو و دکتر ابتکار، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم و همچنین جلسه مشترکی با استانداران استان‌های خوزستان، اصفهان و یزد برگزار کرده‌ایم. وی ماحصل این جلسه‌ها را این گونه تشریح می‌کند: <قرار شد که آب سد پیشنهادی بهشت‌آباد اول به منظور شرب تخصیص یابد و دوم در نحوه انتقال،کارشناسی مجدد صورت بگیرد. همچنین قرار شد در مورد انتقال آب از زاینده‌رود و پشت سد زاینده‌رود، بازنگری و کارشناسی مجدد به عمل آید.

جایگاه قابل قبول در کشاورزی

دکتر قاسم سلیمانی با بیان این که در بخش کشاورزی رتبه خوبی در کشور داریم، می‌افزاید: در پرورش ماهی قزل‌آلا و کشت بادام زمینی رتبه اول را دارا هستیم و در سایر شاخص‌های کشاورزی هم جایگاه‌مان مناسب است.> وی می‌گوید: <این همه ماجرا نیست و مشکلات در بخش کشاورزی هم وجود دارد. برای ما که در حاشیه رود کارون و زاینده‌رود قرار داریم، ‌شاید مهم‌ترین فعالیت اقتصادی ما، کشت و توسعه باغ‌ها باشد که اکنون متوقف شده است. ما انتظار داریم به عنوان استان آبخیز برای ایجاد اشتغال و توسعه صنعت وکشاورزی‌مان، تخصیص مناسبی در نظر گرفته شود.

پروژه‌های اقتصادی در کما

وقتی از استاندار می‌پرسیم که وضع پروژه‌های اقتصادی چهارمحال و بختیاری در چه حال است، با حالتی که نشان از تأسف و ناراحتی دارد، می‌گوید: درصد قابل توجهی از پروژه‌های اقتصادی ما در تعطیلی به سر می‌برند. مقداری نیمه تعطیل و مابقی با ظرفیت بسیار کمی در حال فعالیت هستند.

سلیمانی به یکی دیگر از معضلات استان، اشاره و خاطرنشان می‌کند: رئیس جمهوری سابق ۵۰۰ پروژه را در ۴ سفر استانی خود تصویب کرد که غالباً انجام شدنی نیستند! درصد بالایی از این پروژه‌ها، پیشرفت فیزیکی‌اش در حد صفر است، مقداری بین صفر تا ۲۰ درصد، تعدادی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد و تعداد خیلی کمی هم بالای ۸۰ درصد پیشرفت دارند که عمده آنها بیش از ۱۰ سال از کلنگ‌زنی‌شان که در زمان دولت اصلاحات بوده است،‌ می‌گذرد. برخی از این پروژه‌ها نیز توجیه ندارند، چرا که تنها براساس احساسات و خواست برخی از افراد تصویب شده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که برای خارج شدن استان از این وضعیت چه اقدام‌هایی تا به حال انجام داده‌اید، تصریح می‌کند: برای فعال کردن پروژه‌های تعطیل و نیمه تعطیل و رفع مشکلاتشان، یک کارگروه به ریاست معاونت برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار تشکیل داده‌ایم که به صورت هفتگی با حضور مدیران واحدهای تولیدی، مدیران دستگاه‌های مربوطه و مدیران بانک‌های عامل مرتبط، جلسه برگزار می‌کنند و وظیفه‌شان این است که مشکلات را بررسی و راهکارهای استانی را اجرایی کنند. راهکارهای مرتبط با سطح ملی را هم ارائه دهند تا ما با سرپرستی بانک‌های مرکزی و وزرای مربوطه رایزنی کنیم تا از این حالت رکود خارج شویم.

تشکیل اتاق فکر

سلیمانی همچنین در ادامه به اتاق فکری که در این خصوص تشکیل داده است اشاره و می‌گوید: اتاق فکری تشکیل داده‌ایم که در این اتاق فکر، مشاور برنامه‌ریزی استاندار به عنوان هماهنگ‌کننده، از مدیران بخش غیردولتی همچون خانه صنعت و معدن، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، سازمان نظام مهندسی و سایر تشکل‌های اقتصادی که به نوعی پارلمان اقتصادی بخش خصوصی هستند را دعوت کرده است تا با آسیب‌شناسی پروژه‌های موجود پیشنهادهایی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید را بررسی کنند.

وضعیت پروژه‌های نیمه تمام

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین درخصوص پروژه‌های نیمه تمامی که از گذشته به جای مانده است نیز خاطرنشان می‌کند: در همین دو کارگروهی که تشکیل داده‌ایم (کمیته و اتاق فکر) پروژه‌های نیمه تمام که با مانع برای پیشرفت روبه‌رو هستند، مورد بررسی قرار می‌گیرند و راهکارهای موجود برای حل مشکلاتشان ارائه می‌شود.

اجرای پروژه‌های جدید اقتصادی

وی از تعریف پروژه‌های جدید اقتصادی که عمدتاً در بخش‌های گردشگری کشاورزی و خدمات هستند، به عنوان بخشی از برنامه‌های خود برای استان چهارمحال و بختیاری نام برد و تصریح می‌کند: ما برای رونق دادن و حرکت دادن به این پروژه‌ها با رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی جلسات و مذاکرات متعددی داشتیم. قرار شد پروژه‌های عمده اقتصادی که توجیه فنی و مالی دارند را به صندوق معرفی کنیم تا بتوانند تسهیلات ریالی ارزی خود را تأمین کنند.

سلیمانی با بیان اینکه تاکنون توانسته‌ایم حدود ۴۰ پروژه اقتصادی را به صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل معرفی کنیم، می‌گوید: تسهیلات پیشنهادی برای این پروژه‌ها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان و ۵/۱ میلیارد دلار و نزدیک به ۴۰۰ میلیون یورو پیشنهاد شده که اگر تخصیص پیدا کند هم در مرحله اجرا اشتغال خوبی ایجاد می‌شود و هم در دوران سازندگی سبب ایجاد اشتغال خواهد شد که اگر اینها به ثمر برسند، بالای ۶ هزار اشتغال پایدار ایجاد خواهیم کرد.

نرخ رسمی بیکاری استان

دکتر قاسم سلیمانی در پاسخ به این سؤال که نرخ بیکاری در استان چهارمحال و بختیاری چقدر است، تصریح می‌کند: نرخ رسمی بیکاری که از دولت سابق به ما اعلام کردند ۹/۸ درصد است. رقمی که براساس شاخص یک ساعت کار در هفته است که شاخص قابل قبولی هم نیست. اگر شاخص را ببریم روی ۴ روز کار در هفته باز هم نرخ بیکاری بالاتر از این رقم اعلام شده است.

استاندار معتقد است که بیکاری در استان مسأله‌ای کاملاً ملموس است چرا که در این صد روزی که سکان هدایت استان را بر عهده گرفته است اکثر ارباب رجوع‌هایش را جوانان بیکاری تشکیل داده‌اند که از وی درخواست کار داشته‌اند.

نبود بودجه در اجرای پروژه‌های عمرانی

سلیمانی در خصوص پروژه‌های عمرانی نیز می‌گوید: اعتبارات تملک دارایی ما درسال ۹۲، به خاطر محدودیت بودجه که اثرات ناشی از تحریم‌هاست بسیار کم بوده است، چیزی حدود ۲۲ درصد و این بدان مفهوم است که تنها می‌توان وضعیت موجود را حفظ کرد. با این تفاسیر تلاش داریم، طرحی را اجرایی کنیم تا براساس آن پروژه‌های اقتصادی، زیرساخت‌ها و بخصوص جاده‌های استراتژیک، از لحاظ قانونی بتوانند از بحث فاینانس استفاده کنند و پروژه‌هایی که این امکان را ندارند، راهکارهای دیگری را دنبال کنند.

وی همچنین می‌گوید: به دنبال آن هستیم تا اگر بخش خصوصی طالب باشد ما غالب ورزشگاه‌های نیمه تمام، پروژه‌های زیرساختی آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، نیروگاه‌های برقابی، مجتمع‌های بزرگ پرورش ماهی و … را واگذار می‌کنیم آن هم در اقساط و بازپرداخت‌های بلندمدت.

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری

استاندار چهار محال و بختیاری با اشاره به جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری در این استان خاطرنشان می‌کند حدود ۱۱ پروژه بزرگ گردشگری در دست داریم که به عنوان مناطق نمونه گردشگری تعریف شده‌اند. بعضاً مجوزهای لازم را گرفته و به مراکز مربوطه مثل صندوق توسعه ملی معرفی شدند. سلیمانی می‌گوید: استان ما جاذبه‌های گردشگری بسیار خوبی دارد اما زیرساخت‌های مناسب وجود ندارد که ان‌شاءالله با اجرای این پروژه‌ها و فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب، جاذبه‌های جدیدی ایجاد خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این پروژه‌ها به عید نوروز امسال می‌رسد، خاطرنشان می‌کند: کارهای عمده ما به عید امسال نمی‌رسد، اما قطعاً تمهیداتی را برای رفاه حال مسافران نوروزی در نظر داریم، تا با حداقل امکانات، حداکثر خدمات‌رسانی را به مسافران نوروزی این استان داشته باشیم.

برقراری دوباره پروازهای استان

سلیمانی اما در صدمین روز فعالیت خود،‌خبر خوشی برای مردم و مسافران چهار محال و بختیاری دارد. فرودگاهی که در زمان دولت دهم عملاً پروازهایش تعطیل شده بود، با رایزنی و تلاش‌های استاندار، دوباره فعال و پروازهایش از سر گرفته شده است. وی با بیان این که ما فرودگاه مناسبی به لحاظ زیرساخت‌ها و تجهیزات داریم، خاطرنشان می‌کند: با رایزنی‌هایی که با وزیر محترم راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و فرودگاه‌ها و آژانس‌ها داشتیم، دو هفته است که پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان در روزهای شنبه و سه شنبه در خط هوایی تهران- چهار محال شروع شده است.> وی با تأکید می‌گوید: <تلاش داریم با رایزنی‌ها و بستن قراردادهای جدید، که به صورت چارترینگ است پرواز در خطوط هوایی مشهد ایجاد کرده و پروازهای تهران را تکمیل کنیم و در مرحله بعد به دنبال پرواز حجاج و ارتباط خطوط هوایی چهار محال و کویت هستیم.

اسکان دائمی عشایر

استاندار چهار محال و بختیاری، در پاسخ به این سؤال که مسأله اسکان واقعی عشایر این استان به کجا رسید، تصریح می‌کند: قبلاً طرحی داشتیم که در مناطق عشایرنشین یک تمرکز جمعیتی مسکونی داشته باشیم. در بعضی از مناطق این طرح اجرا شد و با توجه به این که در دنیای امروز، وسایل ارتباطی به لحاظ زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل و نقل، خیلی پیشرفت داشته است، عشایر دیگر معمولاً به شکل سنتی کمتر حرکت دارند. عشایر هم در ییلاق استان ما، در زمین‌های خودشان ساخت و ساز می‌کنند و با حفظ هویت عشایری خود، در جامعه اطراف خود حل شده‌اند. منتهی در برخی از مناطق صعب‌العبور، درحالی که ما خواهان تمرکز زندگی‌شان هستیم، اما خودشان چندان تمایل ندارند. به‌عنوان مثال در دهستان موگوئی که حدود ۱۵ روستا دارد و جمعیت‌شان بین ۳ تا ۴ هزارنفر است به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای حدود ۳ ماه در سال در محاصره برف هستند، هر چه ما اصرار می‌کنیم که متمرکز شوند، اما خودشان تمایل ندارند و به این زندگی علاقه‌مندند!

بی‌تدبیری صدا و سیما در سریال سرزمین کهن

دکتر قاسم سلیمانی، که خود یک بختیاری است، از بی‌تدبیری صدا و سیما در تهیه و پخش سریال <سرزمین کهن> گلایه‌مند است و می‌گوید: مشاورانی که برای سریال‌ها در نظر گرفته می‌شوند باید منصف و آگاه باشند، این بی‌تدبیری که در پخش سریال صورت گرفت، باعث ناراحتی عمیق بختیاری‌ها شد و حدود ۱۰ روز وقت مسئولین استان را گرفت.

وی با اشاره به این‌که در استان ما مهمترین شهرستان‌ها یا بختیاری‌اند و یا بختیاری‌نشین، تصریح می‌کند: از ۹ شهرستان استان ما، ۷ شهرستان یا بختیاری‌اند و یا بختیاری‌نشین، با وجود این‌که حساسیت در استان ما زیادتر بود و امکان تنش هم وجود داشت، اما با حداقل مشکلات روبه‌رو شدیم و با مدیریتی که صورت گرفت، صدای مردم به گوش دستگاه‌ها و مسئولان مربوطه منتقل شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش طولانی بختیاری‌ها در طول تاریخ ایران، خاطرنشان می‌کند: بختیاری‌ها نقش اول را در دوران مشروطه داشته و در ۸ سال دفاع مقدس نیز تیپ سرافراز قمر بنی‌هاشم(ع) خط شکن بودند و همیشه و همه جا این قوم در تمام صحنه‌های انقلاب اسلامی حضور داشتند. امیدوارم مسئولان فرهنگی دقت کافی و لازم را داشته باشند تا دیگر به هیچ قوم و فرهنگی توهین نشود.

سفرهای داخل استانی استاندار

سلیمانی در ادامه گفت‌وگوی خود و تشریح برنامه‌هایش از سفرهای داخل استانی خود که تا به حال طی دو مرحله صورت گرفته است، اشاره کرده و افزود: از ۲۰ آبان ماه سال جاری (۸ محرم) که وی رسماً استانداری چهارمحال و بختیاری را تحویل گرفته است با سفرهای داخل استانی به تمام شهرستان‌ها و برخی از روستاهای استان سفر کرده و از نزدیک با مسائل و مشکلات مردم بومی آشنا شده است.

وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم در این سفرها، به دیدارها و جلسات مفصل کاری در شهرستان‌های استان که با مدیران و مسئولان مربوطه دستگاه‌ها و سازمان‌ها برگزار شده است، اشاره کرده و می‌افزاید: دستگاه به دستگاه مشکلات را بررسی و آن‌ها را دسته‌بندی کردیم. آنهایی که در مجلس قابل حل بود، از مدیران قول گرفتیم و آن دسته که نیاز به تصمیم‌گیری در سطح استان داشت را طبقه‌بندی کردیم و قرار شد فرماندار با تشکیل جلسه آن‌ها را بررسی کند. دسته دیگر که نیاز به مجوزهای سطح ملی داشت را قرار شد بنده در سطح ملی پیگیری کنم.

 زینب مرادیان

برچسب‌ها : ,