ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نوروزی‌ها حفاظت از محیط زیست را فراموش نکنند

شهروندان:
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با توجه به افزایش سفرهای نوروزی و حضور گردشگران و میهمانان در طبیعت و پارک ها از میهمانان نوروزی می خواهیم تا حفاظت از محیط زیست را فراموش نکنند.

حسن عباس نژادحسن عباس نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به وجود مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در آذربایجان غربی و غنای طبیعی آن، برای حفاظت و نگهداری این میراث طبیعی از مردم می خواهیم تا از بهره برداری، شکار و صید غیرقانونی و غیرمسوولانه حیات وحش و رستنی های بهاری طبیعت و به خصوص مناطق چهارگانه بپرهیزند.

وی روشن کردن آتش را در طبیعت آسیب زا عنوان کرد و گفت: چادر زدن و روشن کردن آتش در جنگلها و مراتع و مناطق طبیعت گردی و سهل انگاری در خاموش کردن آن، خسارت جبران ناپذیری به این ذخایر می رساند و تنوع زیستی را به خطر می اندازد.

عباس نژاد رها کردن زباله های غیرقابل بازیافت در طبیعت را یکی دیگر از آسیب های جدی به طبیعت دانست و گفت: برای مدیریت پسماند و زباله ها، مسافران نوروزی و طبیعت گردان می توانند با جمع آوری آنها در کیسه های مخصوص زباله و رساندن آن به مکان های مخصوص جمع آوری زباله، در پاکیزگی طبیعت و حفظ خاک و آب از آلودگی ها، نقش موثری ایفا کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: از مسافران نوروزی می خواهیم تا با معاینه فنی خودروهای خود و رعایت نکات زیست محیطی، در پاکیزه نگهداشتن هوای لطیف بهاری و آلوده نشدن آن با آلاینده هایی که سلامتی هموطنان را به خطر می اندازد شهیم باشند.

عباس نژاد اظهار کرد: تمیز کردن خودرو یا ریختن روغن های سوخته در آبهای روان و سطحی، باعث آلودگی جبران ناپذیر این عنصر حیاتی و به خطر افتادن و نابودی آبزیان می شود.

استان آذربایجان غربی با داشتن مناطق چهارگانه ای مانند پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو، منطقه حفاظت شده مرکان و جنگلهای میرآباد سردشت، اثر طبیعی ملی غار سهولان، منطقه شکارممنوع بیان، جزایر دریاچه ارومیه، پارک ملی دریاچه ارومیه، دریاچه مارمیشو، تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد، تالاب سلدوز نقده، تالابهای بورالان ماکو و سایر مناطق از غنی ترین استان های ایران اسلامی است که همه ساله شاهد حضور طبیعت گردان و مسافران نوروزی است.

موزه تاریخ طبیعی آذربایجان غربی نیز به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین موزه های کشور در ایام نوروز برای بازدید هموطنان دایر است.