ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تفریح در مناطق حفاظت شده بلامانع است؟

شهروندان:
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ابهر گفت: تفریح در مناطق حفاظت شده و با رعایت اصل حفظ محیط زیست و خودداری از هرگونه بوته‎کشی و شکار بلامانع است.

طبیعت“سعید حقیقی” در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مناطق حفاظت شده که با هدف حفظ گونه‎های گیاهی و جانوری مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند متعلق به همه افراد جامعه و نسل‎های آینده است که همگان باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

وی تصریح کرد: مجوز شکار در فصل‎های خاص و با توجه به شرایط منطقه اعلام می‌شود، زیرا هدف از اعلام زمان ممنوعیت شکار با هدف حفظ گونه‎های مختلف وحوش انجام می‌شود که ضروری است تا همگان تابع قوانین و مقررات در این حوزه باشند.

این مسئول تاکید کرد: با توجه به اینکه این منابع ثروت ملی محسوب شده و متعلق به عموم مردم است با متخلفان و متجاوزان در این حوزه برخورد می‌شود و در همین راستا طی سال گذشته ۲۷ نفر و با تخلفات شروع شکار در وقت غیرقانونی، شکار غیرمجاز و همچنین حمل سلاح غیرمجاز در شهرستان ابهر دستگیر و جهت پیگیری قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ابهر با بیان اینکه طی سال‎های اخیر جرایم سنگینی برای تخلفات این حوزه منظور شده است، گفت: شاید وضع این قوانین تا حد قابل توجهی بتواند نقش بازدارندگی از وقوع جرایم در این حوزه را داشته باشد، ولی باید توجه داشت که بازدارنده کامل نیست و حتی ممکن است تبعات دیگری از جمله مقاومت این افراد در برخورد با ماموران این حوزه را به وجود بیاورد.

حقیقی با تاکید بر لزوم فرهنگ‎سازی در این حوزه، خاطرنشان کرد: طی سال‏‌های اخیر با رویکرد جدی در زمینه آموزش و نهادینه کردن فرهنگ حفظ محیط زیست ورود پیدا کرده‎ایم و عمده توجه به مدارس ابتدایی است، زیرا مفاهیمی که در این دوره آموزش داده می‌شود تا مدت‎های مدید و با فرهنگ رفتاری فرد عجین می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: بهترین روش در این حوزه آموزش مقطعی معلمان است، زیرا آن‎ها مدت زمان بیشتری با دانش‎آموزان ارتباط دارند و از هر فرصت مناسبی برای بیان و تبیین این مفاهیم می‎توانند استفاده کنند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ابهر تصریح کرد: معمولاً یک‌پنجم اراضی حفاظت شده را به ‌عنوان منطقه امن اعلام می‎کنند که به عنوان زیستگاه اصلی جانوران و محل زادآوری آن‎ها است که چرای دام و شکار در آن ممنوع بوده و حتی تفرج در این مناطق امن با تمهیدات خاصی انجام می‌شود.

حقیقی تاکید کرد: درحدود ۷۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان ابهر در منطقه خراسانلو به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده که نقش عمده‎ای در تغذیه وحوش و پرندگان مختلف دارد.

برچسب‌ها : ,