ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رییس سازمان نوسازی مدارس کشور:

نیم متر مربع فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز!

شهروندان:
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: به ازای هر دانش آموز در کشور نیم مترمربع فضای آموزشی یا ورزشی تکمیل نشده داریم.

مرتضی رییسیبه گزارش ایرنا، مرتضی رییسی روز دوشنبه در نشستی خبری فضای کنونی آموزشی و ورزشی دانش آموزان اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات شش هزار پروژه نیمه تمام در قالب ۳۱ هزار کلاس درس و با زیربنای ۶ میلیون مترمربع در آموزش و پرورش وجود دارد که از این تعداد ۲۰ درصد (۱۲۰۰ پروژه) یا مردمی که ۱۰۰ درصد هزینه های ساخت آن توسط خیرین تامین می شود و یا مشارکتی بین دولت و خیرین در حال احداث است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اکنون ۸۰ درصد پروژه های نیمه تمام معادل ۴ هزار و ۸۰۰ پروژه با استفاده از منابع دولتی در دست احداث است که از این میزان ۸۰۰ پروژه ورزشی و ۴ هزار پروژه آموزشی با زیربنای ۴ میلیون مترمربع است.

به گفته وی ، به رقم تنگناهای مالی سال ۹۱ و ۹۲ یک میلیون و ۲۰ هزارمترمربع فضای آموزشی جدید و جایگزین که شامل هزار و ۲۴۶ پروژه است را سال گذشته تحویل وزارت آموزش و پرورش داده ایم.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۹۷ هزار کلاس درس با زیربنای ۵۳ میلیون مترمربع در اختیار دانش آموزان کشور قرار گرفته است که از این میزان ۹ میلیون مترمربع آن توسط خیرین و نیکوکاران به دو صورت مردمی و مشارکتی ساخته شده است.

رییسی اظهار داشت: نیمی از پروژه های دولتی از محل طرح تخریب، بازسازی و مقاوم سازی در دست اجرا است و ما اکنون حدود ۲ میلیون مترمربع پروژه در قالب این طرح دردست اجرا داریم.

وی به اعتبارات مصوب سال گذشته در زمینه نوسازی، بازسازی و تجهیز مدارس کشور اشاره کرد و گفت: اعتبارات ملی مصوب براساس اصلاحیه قانون بودجه سال ۹۲ به این سازمان یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که ۷۰۰ میلیارد تومان آن تخفیف داده شده است.

وی با بیان اینکه با این میزان ۶۵ درصد اعتبارات عمرانی مصوب وزارت آموزش و پرورش در بخش ملی سال گذشته محقق شد اضافه کرد بیشترین تخفیف با رقمی معادل ۴۴۰ میلیارد تومان برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس و ۱۴۶ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس بوده است.

رییسی افزود: برای سال ۹۳ نیز اعتبارات عمرانی ملی معادل ۹۲۵ میلیارد تومان برای این سازمان درنظر گرفته شده است که از این رقم ۴۴۰ میلیارد تومان آن برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس و ۳۰۰ میلیارد تومان هم برای استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس درنظر گرفته شده است.

اولویت های کاری سازمان نوسازی مدارس در سال ۹۳

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تکمیل پروژه های نیمه تمام از محل منابع دولتی و کمک های خیرین اولویت اصلی ما در سال ۹۳ خواهد بود ، گفت: تا زمانی که پروژه های نیمه تمام وجود دارد شروع پروژه جدید به هیچ وجه قابل قبول نیست.

رییسی ادامه داد: افزایش سطح ایمنی عمومی مدارس از نظر سخت افزاری درمقابل بلایای طبیعی وهمچنین استاندارد سازی سیستم های گرمایشی مدارس از دیگر اولویت های امسال این سازمان است.

وی یادآور شد: پیش بینی می شود در مدت دو سال آینده ۲۰ هزار کلاس درس به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شود که برای هر کلاس درس به طور متوسط ۷۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

وی اظهار داشت: از آنجا که یکی از مشکلات وزارت آموزش و پرورش به ویژه در طرح های جاری و عمرانی اتکا به منابع عمومی دولت است و با توجه به مشکلات اقتصادی کشور پیگیری ایجاد منابع اعتباری پایدار را در برنامه داریم .

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس توضیح داد: اعتقاد داریم باید منابعی پایدار برای بخش عمرانی مدارس ایجاد کنیم تا خیرین نیز برای ادامه همکاری دلگرم شوند.

رییسی افزایش سطح مشارکت مردم را از دیگر اولویت های این سازمان برشمرد و افزود: از آنجا که در برخی استان های کشور دارای سرانه آموزشی بالاتر از حد استاندارد هستیم و در عین حال در برخی استان ها با استانداردهای امروزی فاصله داریم لذا ایجاد تعادل در توزیع منابع در برنامه های کاری قرار گرفته است.

۵۳ میلیون مترمربع فضای آموزشی موجود بدون متولی

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مساله نگهداری تجهیزات و فضاهای آموزشی موجود در کشور تاکنون مورد غفلت قرار گرفته ، گفت: اکنون بیش از ۶۰ میلیون مترمربع فضای سرپوشیده در اختیار وزارت آموزش و پرورش است که از این میزان ۵۳ میلیون مترمربع فضای آموزشی متولی نگهداری ندارد.

برچسب‌ها :