ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش، لطفا مخوان

شهروندان – محسن ایزدیار*:
جناب وزیر، با سلام، در تاریخ93/2/18 آزمون ورودی پایه هفتم دبیرستان دوره اول استعدادهای درخشان سراسر کشور در سال تحصیلی 94-1393 برگزار شد که به این وسیله اینجانب استادیار دانشگاه با درجه دکتری زبان ادبیات فارسی، مراتب انتقاد و اعتراض خود را نسبت به پرسش‌های بخش فارسی این آزمون بنا به موارد زیر اعلام می‌دارد:

بخش فارسی این آزمون ۱۵ پرسش (۲۵ – ۱۱) داشته است که اکثر آنها دارای اشکال بوده‌اند. برای نمونه:دانش‌آموزان

۱- در پرسش شماره ۱۱ کلمه «خار» به اشتباه حروف‌‌نگاری شده است و باید خوار باشد. جالب آنکه تعیین‌کننده پاسخ، همین واژه است. در این صورت تکلیف دانش‌آموز چیست؟ اگر بخواهیم امتیاز این پرسش را از مجموع امتیازات آزمون ساقط کنیم در حقیقت صورت مساله را پاک کرده‌ایم!

۲- در پرسش ۱۵ بخشی از گلستان سعدی (متن قرن هفتم) آورده شده که جزء متون درسی فارسی امسال یا سال‌های پیشین دانش‌آموزان این مقطع نبوده است و از دانش‌آموزان خواسته شده واژه‌های پیشنهادی جایگزین شوند! جل الخالق! ۳- در قسمت بعد از پرسش ۱۵ بار دیگر متنی از گلستان سعدی آورده شده که باز از متن‌های سال جاری نیست و متن ارایه‌شده و حجم پرسش‌ها طولانی است.

از سوی دیگر پرسش‌های ۱۶ و ۱۷ مربوط به متن مذکور خطای پاسخگویی دارند زیرا رابطه واژگانی هرچهار گزینه پرسش ۱۶صحیح است و در پرسش ۱۷، حکایت گلستان سعدی با هیچ‌یک از ضرب‌المثل‌های چهارگزینه‌ای مطرح‌شده ارتباط معنایی ندارد! ۴- درخصوص متن بعد از پرسش ۲۰ که از شاهنامه فردوسی آورده شده است، متذکر می‌شویم دو قسمت از سه قسمت این متن جزء متون فارسی دانش‌آموزان پایه ششم نبوده است. ۵- هیچ‌یک از چهار گزینه پرسش ۲۲ صحیح نیست و شگفت اینجاست که شش بیت آورده شده است که چهار بیت آن برای دانش‌آموزان ناآشناست و از دانش‌آموزان خواسته شده دو موضوع «مضاف و مضاف‌الیه» و «موصوف و صفت» را در این شش بیت آن هم به نحوی که در پرسشنامه بر اساس شماره بیت‌‌ها آورده شده، بیابند که بدیهی است مستلزم دقتی فراوان است آن هم برای هیچ!

پیشنهاد می‌شود طراح یا طراحان محترم این پرسشنامه در بخش فارسی به بنده و امثال بنده معرفی شوند تا از آنها آزمون تخصصی در حد همان کتاب‌های دبستان بگیریم؛ اگر توانستند مطابق با همین نحوه پرسش‌ها از صدنمره، ۵۰ امتیاز کسب کنند، ما از هرگونه اعتراض صرف‌نظر می‌کنیم و مراتب عذرخواهی خود را اعلام می‌داریم و مکتب‌آموزشان خواهیم شد.

*استاد ادبیات

شرق

برچسب‌ها : ,