ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

قانون تنظیم خانواده در حال لغو شدن است

شهروندان:
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که قانون تنظیم خانواده در کشور در حال لغو شدن است.

مهر جمعیتنوشت: حسینعلی شهریاری ظهر چهارشنبه در سومین همایش بین المللی سلامت بانوان، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت جمعیت کشور، یکی از قوانینی که در حال لغو شدن قرار دارد قانون تنظیم خانواده است.

وی تصریح کرد: یکی از ابعاد مهم جامعه ما سلامت بانوان است که در این خصوص قوانین مختلف و مناسبی را مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش زمان مرخصی زایمان، زمان شیردهی، افزایش مرخصی بدون حقوق از جمله این قوانین است که متاسفانه برخی از وزارتخانه ها این قانون را اجرایی نمی کنند.

شهریاری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش قوانین مربوط به بانوان را اجرایی نمی کند، گفت: یکی از وزارتخانه هایی که این قوانین را اجرایی نمی کند آموزش و پرورش است در حالیکه بخش زیادی از بانوان در این وزارتخانه فعالیت می کنند.

وی افزود: سقط درمانی طی چهار ماه اول بارداری و قانون جمعیت و تعالی خانواده نیز از دیگر قوانین تصویب شده مجلس است که این قانون به دلیل بار سنگین مالی اجرایی نشده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای اجرایی شدن قانون جمعیت و تعالی خانواده نیاز به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است که در حال رایزنی با معاونت های رئیس جمهور هستیم تا بخشی ازبودجه های لازم را تخصیص دهند.

شهریاری یادآور شد: به قول احمدی نژاد رئیس جمهور سابق حوزه بهداشت و درمانی مثل چاهی است که هر اندازه در آن بودجه بریزیم باز هم جادارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه میزان درآمد ما در حوزه بهداشت و درمان به اندازه کشور های آفریقایی و جهان سوم است اما هزینه کرد ما مثل کشور های اروپایی و آمریکا است که این مهم باعث بروز مشکلاتی برای کشور شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت یازدهم بیشترین اعتبار را برای حوزه بهداشت و درمان گذاشته اما این رقم نیز همچنان متناسب با میزان خدمات و نیازها نیست.

شهریاری ادامه داد: متاسفانه بخش اندکی از دریافت یارانه انصراف دارند در حالیکه این میزان اگر افزایش داشت اعتبارات مربوط به بهداشت و درمان افزایش می یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کاهش مرگ و میر مادران هر ساله ۹ درصد کاهش داشته، گفت: متاسفانه عدالت در بحث سلامت مادران در کشور آنگونه که انتظار است رعایت نمی شود بنا بر این باید به فکر راه چاره مناسب بود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز بحث سزارین از دیگر مشکلات کشور است زیرا ۱۰۰ درصد زایمان های بیمارستان های خصوص با استفاده از سزارین است و در بیمارستانهای دولتی نیز این آمار به ۵۰ درصد می رسد.

شهریاری یادآور شد: شاید بتوان تعرفه پایین زایمان طبیعی و بد آموزش دیدن پرستاران و ماماها را از جمله دلایل افزایش سزارین عنوان کرد.