ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بحران نظام بودجه‌ای با تداوم روند فعلی اداره صندوق‌های بازنشستگی

شهروندان:
جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با اشاره به روند فزاینده و نگران کننده بازنشستگی‌های بدون ضابطه در سال‌های گذشته، گفت: تداوم روند فعلی اداره صندوق‌های بازنشستگی، نظام بودجه ای کشور را با بحران مواجه می کند.

بازنشستگان- سالمندانمهر نوشت: محمود عسگری آزاد افزود: در سال ۱۳۸۴ تعداد بازنشستگان کشوری ۷۱۹هزار و ۲۳۷نفر بود که این تعداد در سال ۱۳۹۲ با ۶۸ درصد رشد به یک میلیون و ۲۰۴هزار و ۸۳۰ نفر رسید.

وی ادامه داد: در صورتی که براساس نرم های علمی و بین المللی، تعداد بازنشستگان نباید از یک ششم تعداد کل مشمولان یک صندوق یعنی ۱۷ درصد بیشتر شود، این نسبت در صندوق بازنشستگی نیروهای لشکری به ۱۰۱درصد رسیده و تعداد بازنشستگان آن از تعداد شاغلان بیشتر شده است.

وی در همین چارچوب افزود: در سال ۸۴ سهم کمک دولت در تامین هزینه های صندوق بازنشستگی کشوری ۴۶درصد بوده که این میزان در سال ۹۲ به ۷۶درصد رسیده و سهم دولت از تامین هزینه های صندوق بازنشستگی لشکری هم به ۹۸ درصد بالغ شده است.

عسکری آزاد اضافه کرد: میزان کمک دولت در سال ۸۴ به صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری یک هزار و ۵۹۸میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۹۲ به ۲۱هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان بالغ شده؛ یعنی سهم کمک دولت در مجموع پرداخت های صندوق ها از ۴۶ درصد سال ۸۴ به ۷۶ درصد در سال ۹۲ رسیده و این نسبت برای صندوق بازنشستگی لشکری به بیش از ۹۰درصد رسیده که این خطری جدی برای صندوق های بازنشستگی است.

وی با بیان اینکه طبق بررسی های انجام شده، این رقم در ۸ سال آینده به سطح ۵۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید گفت: ۲٫۸ درصد از بودجه عمومی دولت در سال ۱۳۸۴ برای تامین منابع مورد نیاز صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری صرف می شد که این نسبت در سال ۱۳۹۲ به ۱۴ درصد از عملکرد بودجه عمومی دولت بالغ شده که دقیقا معادل هزینه های عمرانی سال ۱۳۹۲ کشور است.

جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با بیان آنکه رقم کمک های دولت به صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری در سال جاری بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان است افزود: اگر این روند ادامه یابد، در ۸ سال آتی، براساس قیمت های امروز، فقط باید ۶۰ هزار میلیارد تومان به این دو صندوق کمک شود که این رقم معادل ۲۸درصد بودجه عمومی دولت خواهد بود.

وی اظهار داشت: به علت ضعف در قوانین و مقررات، هم اکنون برخی افراد از ۳ صندوق به طور همزمان حقوق بازنشستگی می گیرند و برخی از بازنشستگان بیش از۱۱میلیون تومان حقوق دریافت می کنند و فقط رشد حقوق سال ۹۳ این افراد بیش از سه برابر حقوق تعداد زیادی از بازنشستگان مشمول حداقل حقوق بازنشستگی است و برای حل این معضلات لایحه ای تنظیم و تقدیم دولت شده است.

وی ادامه داد: در بازه زمانی سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ متوسط سن بازنشستگی مردان در ایران ۵۲٫۳ سال و زنان ۴۹٫۹سال بوده که معدل این نسبت در جهان برای مردان ۶۳٫۱ و زنان ۶۰٫۶ سال است.

جانشین معاون توسعه مدیریت و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور گفت: نگاهی به آمارهای ارائه شده و از سوی دیگر مشکلات و تنگناهای اقتصادی و معیشتی که بازنشستگان کشور با آنها مواجهند، ضرورت بازنگری در قوانین مرتبط با خروج از خدمت و تدابیر موثر برای رفع کاستی های موجود و تقویت بنیه اقتصادی بازنشستگان پس از خروج از خدمت دولتی را الزامی می کند و ما تلاش می کنیم که با اجرای نقشه راه اصلاح نظام اداری و بازنگری در مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری، این اهداف را هرچه سریع تر محقق کنیم.

برچسب‌ها : ,