ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در جلسه شوراي شهر مطرح شد

اعلام جزییات تخریب طوفان در پایتخت

شهروندان:
توفان تهران درحالی مهم ترین دستورجلسه هفتادویکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بود که بیش از آنچه صحبت از پیدا کردن قصور و اهمال های صورت گرفته از سوی سازمان ها باشد، دعوت شدگان و اعضای شورای شهر به تشکر و قدردانی از سازمان های دخیل مانند شهرداری، ستاد مدیریت بحران، آتش نشانی و… پرداختند.

طوفاندر این جلسه دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه تهران و محمود صلاحی، نماینده شهرداری در شورای شهر تهران درحالی به ارائه گزارش و آمار وارقامی درخصوص توفان تهران پرداختند که آمار و ارقام آنها پیش از این بارها از طریق رسانه ها اعلام شده و حاوی نکات جدیدی نبود. محمود صلاحی، نماینده شهرداری در شورای شهر تهران در گزارش خود با اشاره به جزییات تخریب توفان در پایتخت گفت: ۲۵۶۰ اصله درخت شکسته یا از ریشه درآمده اند، همچنین ۸۳ خودرو آسیب دیده و ۲۸ چراغ راهنمایی، ۹۱ تابلوی تبلیغاتی، ۲۱۹ پرچم و المان شهری، ۹ داربست، ۲۲ تیر چراغ برق، ۱۳ پورتال شهری، یک تلویزیون شهری، ۲۸ ریزش دیوار، ۳ خرابی سقف و ۵ کشته و ۸۱ جراحت که ۶۳ درصد آن مرد بودند در این روز رخ داد.

معاون امور شورای شهرداری تهران در مورد جزییات فوتی ها و افرادی که بر اثر توفان هفته گذشته جراحت جسمی دیده اند، گفت: یک نفر بر اثر سقوط درخت در ملک شخصی، یک نفر بر اثر سقوط قالب بتون ساختمان، یک نفر بر اثر سقوط آلاچیق فایبرگلاس میدان امام حسین، یک نفر بر اثر سقوط دورچین ساختمان در حال احداث و یک نفر نیز بر اثر سقوط از طبقه پنجم ساختمان فوت کردند. وی با اشاره به اینکه در مجموع ۸۱ مورد جراحت بر اثر توفان دوشنبه هفته گذشته رخ داده است، افزود: چهار مورد از مجروحیت ها براثر تصادف ماشین رخ داده، ۲۴ مورد ناشی ازشکستی سر و دست و قفسه سینه و۳۴ مورد نیز دچار بریدگی های مختلف شدند و سایر موارد نیز جراحات متفرقه دیدند. در این جلسه احمد صادقی، رییس ستاد مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه هواشناسی دراطلاعیه های خود از لفظ «بارندگی خفیف و باد نسبتا شدید» استفاده کرده گفت: درست است که این توفان توسط دستگاه هواشناسی قابل پیش بینی نبوده اما منشا آن منطقه ساوه بوده و با یک دیده بانی می شد از خسارات آن جلوگیری کرد.صادقی با اشاره به خسارت های توفان درحاشیه پایتخت گفت: بسیاری از درختان بهشت زهرا به همراه تعداد زیادی از بیلبوردهای تبلیغاتی اطراف حرم امام (ره) از بین رفته بود که خوشبختانه صبح فردا تمام آنها بازسازی شد. نکته حایز اهمیت دراین جلسه شورای شهر گرم بودن بازار تشکر و قدردانی از سازمان ها و ارگان های درگیر دراین ماجرا بود به نحوی که تمامی اعضای شورای شهر یا مسوولان دعوت شده، پس از آنکه نوبت به سخنرانی آنها می رسید، بیش از آنکه به طرح سوالات و انتقادات و ابهاماتی که درعملکرد این سازمان ها بوده بپردازند، به تشکر و قدردانی از آنها اکتفا می کردند و معتقد بودند که به جای واکاوی آنچه «گذشته» باید به «آینده» فکر کرد و به فکر تامین خسارت آسیب دیدگان بود. به این ترتیب هیچ سازمان یا ارگانی حتی به اهمال و کم کاری مقصر شناخته نشد چه رسد به آنکه بخواهد به عنوان «متهم» معرفی شود.

حاشیه های جلسه این هفته

اسماعیل دوستی: شهرداری در این زمینه هنر نکرده است بلکه هنر این بود که ما وقوع توفان، ساعت و سرعت آن را پیش بینی می کردیم و جمع آوری کردن درخت و بنر و برخی لوازم وظیفه ذاتی شهرداری بوده است. وی با طرح این پرسش که اگر به جای توفان در شهر زلزله می آمد آقایان کجا بودند؟ اظهار کرد: عدم هماهنگی بین ستاد مدیریت بحران و شهرداری تهران کاملامشهود است اما آقایان تنها در این زمینه صحبت می کنند که شهرداری معاونت خدمات شهری خود را برای جمع کردن خسارات مامور کرده است اما باید بدانیم که این اقدام هنر نیست. احمد دنیامالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران: بر اساس نظر کارشناسان ۱۰ درصد درختان ولیعصر (عج) به دلیل بالابودن ارتفاع یا پوسیده بودن ریشه شان ایمن نیستند، باید بدانیم که در آینده قطعا با وقایع مشابه همچون سیل، فرونشست یا توفان مجدد مواجه خواهیم بود و باید در این راستا اقدام کنیم. وی افزود: بر اساس اعلام سازمان آب و فاضلاب شهر تهران فرونشست های ۳۶ سانتیمتری در سال داریم. دنیا مالی تصریح کرد: مسوول خسارت های جانی و مالی وارده به مردم شهرداری تهران است و اگر در این زمینه مکانیسم لازم را ندارد باید اعلام کند تا شورا مصوبات لازم را در این زمینه داشته باشد. رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران: گزارش شهرداری در مورد فازهای قبل و حین وقوع توفان قابل قبول نیست. محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران: یکی از سه گسل تهران احتمال وقوع زلزله اش بیش از هفت ریشتر است و باید بدانیم که آیا در این زمینه و مواجهه با این موضوع آمادگی داریم یا اقدام های لازم را انجام داده ایم. وی افزود: بیمارستان هایی داریم که قدمت ۵۰ و ۶۰ ساله دارند که شهرداری باید نسبت به نوسازی آنها تصمیم های لازم را اتخاذ کند.

اعلام اسامی برخی صنایع و مشاغل مزاحم پایتخت

معصومه آباد، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سال هاست در شهر پرجمعیت تهران مردم با معضلی چون صنایع و مشاغل مزاحم و آلاینده در محل سکونت خویش مواجهند، اظهارکرد: از این جمله می توان به فعالیت کارخانه دخانیات در محله یی تحت عنوان سلامت اشاره کرد که سالیان مدیدی است موجب انتشار بخارات سمی ناشی از فرآیند تولید موجب آلودگی محیط زیست و سلب آسایش شهروندان شده است. وی افزود: بخارات سمی برخاسته از مراحل خشکسازی توتون و تنباکو و نیز انتشارات ناشی از واکنش های جانبی فرآیند تولید با حضور مواد سرطانزا علاوه بر محله «سلامت» ساکنان محلات «هلال احمر» و «مخصوص» را طعمه خود ساخته است و عدم رسیدگی در دراز مدت بیماری های دستگاه تنفسی، بروز عفونت گوش میانی، بیماری های انسداد دستگاه تنفسی و سرطان ریه را به همراه خواهد داشت. وی همچنین از کارخانه سیمان واقع در بافت های مسکونی محله طوس (مشیریه سابق) و کارگاه های استوک در محله خاورشهر کوره های آجرپزی محله دولتخواه، اسماعیل آباد و خاورشهردرکنار کارگاه های صنعتی مسگرآباد برای ساکنان محله مسعودیه مشکلات را به عنوان دیگر مشاغل آلاینده تهران اعلام کرد. عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در مورد انتقال این صنایع به خارج از تهران گفت: قانون صراحتا اعلام کرده که شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه ها، کارگاه ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه ها، دکان ها، مراکز سازنده مواد محترقه، اصطبل چهارپایان، مراکز دامداری و بطور کلی تمام مشاغل و کسب هایی که ایجاد مزاحمت و سر و صدا می کنند یا سبب تولید دود، عفونت یا تجمع حشرات و جانوران می شود جلوگیری کند. درهمین خصوص رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه معماری ساختمان دخانیات بسیار ارزشمند است، گفت: ساختمان دخانیات می تواند به موزه سلامت تبدیل شود.

دفاع شاکری از تعطیلی آموزش موسیقی در فرهنگسراها

مجتبی شاکری: لایحه حجاب و عفاف که دارای بیش از ۳۰۰ بند است و تکلیف بیش از ۲۵ دستگاه ذی مدخل را روشن می کند در دولت قبل ابلاغ نشد و نمی دانم در این دولت ابلاغ شده است یا خیر اما می توانیم آن را در دستور کار شورا قرار دهیم و بندهای مربوط به وظایف شهرداری را بررسی و ابلاغ کنیم. وی همچنین با انتقاد از آموزش موسیقی در فرهنگسراها و سراهای محلات گفت: اخیرا صحبت هایی در این خصوص مطرح شد که از نظر ما استفاده از موسیقی انقلابی و ارزشی در فرهنگسراها و سراهای محلات پسندیده است اما تبدیل این مراکز به آموزشگاه های موسیقی اصلابه صلاح شهرداری نیست لذا دوستان در اظهارنظرهای خود دقت کنند تا شاهد عکس العمل از سوی شهروندان نباشیم.

برچسب‌ها : ,