ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
ابتکار در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل عنوان کرد :

تغییرات آب و هوایی و تحریم های ناعادلانه دو چالش جدی محیط زیست ایران

شهروندان:
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تغییرات آب و هوایی و تحریم های ناعادلانه بر ایران دو چالش عمده محیط زیست کشور در شرایط فعلی است.

دیدار به گزارش ایرنا معصومه ابتکار در دیدار با هائولیانگ شو معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دستیار رییس برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) گفت: بر اساس آنالیزهای انجام شده، تاثیرپذیری ایران از پدیده گرمایش جهانی بیش از اندازه پیش بینی شده بوده و منجر به افزایش ۱ تا ۵/۱درجه ای گرما در منطقه، کاهش میزان بارندگی و خشکسالی در کشور و در نتیجه تاثیرات منفی بر حوزه های اقتصاد، کشاورزی و محیط زیست شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تحریم ناعادلانه علیه ایران نیز تاثیری بسیار منفی در روند اجرای پروژه های مرتبط با محیط زیست همچون کنترل آلودگی هوا، بهبود کیفیت آب و انتقال تکنولوژی داشته است.

ابتکار تأکید کرد: محیط زیست ایران و منطقه نیازمند استفاده از حمایت ها و تجربیات بین المللی است، زیرا نقش و تأثیر گرمایش جهانی بر تنوع زیستی، منابع آب و سایر مباحث زیست محیطی کاملاً روشن است و از این رو همکاری با نهادهای جهانی همچون جف، به منظور اجرای استراتژی های توسعه پایدار با توجه به نگاه جهانی که به این حوزه ها وجود دارد، ضروری است.

معاون رئیس جمهور افزود: برای حفظ محیط زیست منطقه و جهان باید بر اساس مکانیزم های جهانی و بین المللی عمل کنیم.

ابتکار با گلایه از عدم همکاری کامل جف با ایران در زمینه گرمایش جهانی و سایر موضوعات مرتبط با محیط زیست، گفت: اگرچه من هم به خوبی از چالش های متعدد محیط زیست جهان که شما با آن درگیر هستید اطلاع دارم ولی منطقه ما به دلیل شگل گیری جنگ های متعدد در منطقه و مسائل امنیتی از وضعیت خاصی برخوردار است و به همین جهت از شما انتظار حماتی بیشتری داریم.

معاون رییس جمهوری با ابراز خرسندی از نگاه و حمایت رییس دولت تدبیر و امید نسبت به محیط زیست، گفت: استراتژی های زیست محیطی دولت بسیار روشن و جدی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه مجموعه دولت تدبیر و امید نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست آگاه هستند تا جایی که شاهد تغییر رویه در بسیاری از وزراتخانه های مرتبط با حوزه محیط زیست همچون نفت و صنعت هستیم و حتی نعمت زاده وزیر صنعت و معدن از تحصیلات مرتبط با محیط زیست نیز برخوردار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فرابخشی بودن محیط زیست و چالش های متعددی که محیط زیست کنونی ایران با آن مواجه است، اظهار داشت: همراهی تمامی قوا و نهادها و دستگاه های اجرایی شرط لازم برای مقابله و کنترل این چالش هاست.

ابتکار با ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب و چالش های متعدد محیط زیست ایران، گفت: گستردگی چالش ها در تمامی حوزه ها از جمله تغییرات آب و هوا، گرد و غبار، آلودگی هوا، مسئله تالاب ها و … مشهود است و زمان کافی برای رفع آن ها نیز وجود ندارد، به گونه ای که این معضلات به سرعت در حال گسترش است.

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به سابقه طولانی همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با یونپ و UNDP، ابراز امیدواری کرد: با افزایش این همکاری ها و حمایت بیشتر جف از پروژه های زیست محیطی ایران، شاهد اتفاقات مثبتی در این حوزه باشیم.

سازمان های جهانی از اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه محیط زیستی فرامرزی ایران در منطقه حمایت کنند

وی با تاکید بر تاثیرپذیری ایران از معضلات منطقه، تصریح کرد: منشا گرد و غباری که در ایران شاهد اثرات نامطلوب آن هستیم در خارج از مرزهای ایران و در سوریه، عراق و اردن است و اگرچه ایران چند یادداشت تفاهم دوجانبه و منطقه ای با کشورها امضاء کرده است ولی اجرایی کردن این تفاهم نامه ها نیازمند همکاری سازمان های جهانی مانند یونپ و UNDP است.

معاون رئیس جمهور افزود: به عنوان مثال عراق برای حل مشکل گرد و غبار اعلام آمادگی کرده است ولی به دلیل مسائل امنیتی و درگیری با گروهک تروریستی داعش، توانایی پیگیری اقدامات عملی در این حوزه را ندارد و این بخشی از مشکل ایران برای همکاری با کشورهای منطقه به منظور رفع چالش های زیست محیطی است.

حل مسائل محیط زیست نیازمند پیوند با اجتماع

هائولیانگ شو معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دستیار رییس برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP)، با ابراز خرسندی از توجه و فعالیت های ابتکار در حوزه محیط زیست و آگاهی از مسئولیت سنگین وی در این حوزه، گفت: فکر می کنم حل مسائل محیط زیست ایران علاوه بر حمایت دولت نیاز به پیوند اجتماعی با مردم و بدنه جامعه ایرانی دارد.

وی هدف از این دیدار را آشنایی بیشتر با برنامه ها و فعالیت های زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست دانست و برای همکاری بیشتر و استفاده از تجربیات ایران در زمینه حفاظت محیط زیست در منطقه اعلام آمادگی کرد.

شو ابراز امیدواری کرد: همکاری های ایران و UNDP بیش از گذشته به ویژه در حوزه تالاب ها با محوریت کنوانسیون رامسر ادامه یابد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به تجربیات خوب ژاپن در زمینه تالاب ها، گفت: تعامل با سایر کشورها برای استفاده از تجربیات محیط زیستی آن ها در برخورد با چالش های متعدد، بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: مدیریت پسماند، کیفیت آب، آلودگی هوا، بهره وری انرژی از جمله دیگر مباحث مهم حوزه محیط زیست است.

شو در ارتباط با گسترش همکاری های ایران با سازمان های بین المللی گفت: منابع مالی UNDP محدود است و ساز و کار و سیاست های جف نیز با UNDP مرتبط نیست و UNDP تنها بخشی از هماهنگی را با جف انجام می دهد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: باید تلاش های لازم برای تعریف پروژه های مرتبط با تغییرات آب وهوا و بهینه سازی مصرف انرژی صورت پذیرد و ما آماده همکاری های جدی و تبادل تجربیات کارشناسی و تخصصی با شما در این زمینه ها و استفاده از تجربیات ایران برای حل معضلات منطقه ای هستیم.

ظرفیت سازی رویکرد UNDP برای حمایت از دولت ها در زمینه محیط زیست

وی افزود: رویکرد ما حمایت مالی از دولت ها و کشورها نیست، بلکه بیشتر به دنبال ظرفیت سازی هستیم و تجربه های مفیدی هم در این زمینه کسب کرده ایم.

شو گفت: پدیده گرد و غبار نقاط زیادی از جهان از جمله قزاقستان و چین را درگیر کرده است، و فکر می کنم برای بر طرف کردن این چالش نیاز به برنامه های بسیار زیاد و متنوعی داریم.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به تجربه خوب ایران در زمینه بیابان زدایی، اظهار داشت: انتقال تجربیات ایران به سایر کشورهای منطقه گامی موثر برای حل این بحران است.

این مقام مسئول ادامه داد: ظرفیت سازی در منطقه برای بهره بردن از آموزش هایی که کشورهای اروپایی می توانند در این زمینه ارایه دهند از جمله دیگر راه کارهای پیشنهادی برای رفع چالش گرد و غبار در منطقه است.

شو ابراز امیدواری کرد: با فعال شدن دفتر UNDP در عراق زمینه برای همکاری بیشتر منطقه ای فراهم شود.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست عصر روز گذشته ( شنبه ) با هائولیانگ شو معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و دستیار رییس برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و گفت و گو کرد.