ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

هفدهم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز سه شنبه برابر با هفدهم تیر 1393 هجری خورشیدی، دهم رمضان 1435 هجری قمری، هشتم جولای سال 2014 میلادی است. 77 سال پیش در چنین روزی، پیمان سعدآباد به امضای وزیران امور خارجه ایران ، ترکیه ، عراق و افغانستان رسید.

تاریخمهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

۱۷ تیر ۱۳۷۸

آیت الله مهدی حائری یزدی فیلسوف بزرگ با بیش از نیم قرن تلاش علمی و فکری در ۷۶ سالگی درگذشت.

۱۷ تیر ۱۳۷۷

آیت‏اللَّه محمد اسماعیل صائنی زنجانی حکیم، فیلسوف و صاحب آثاری چون تقریرات درس فقه و اصول آیت‏اللَّه محقق داماد در ۶۶ سالگی درگذشت.

۱۷ تیر ۱۳۷۴

آیت‏اللّه سیدمحمدحسین حسینی تهرانی عالم، عارف و صاحب آثاری چون رساله ی سیر و سلوک منسوب به بحرالعلوم، رساله ی لُبُّ اللُّباب در سیر و سلوک اولی الالباب، توحید علمی و عینی، اللّه شناسی، معادشناسی، نور ملکوت قرآن، نور ملکوت نماز و نور ملکوت دعا در ۷۱ سالگی درگذشت.

۱۷ تیر ۱۳۵۹

همزمان با حمله ی توپخانه های ارتش بعثی عراق به قصر شیرین، هواپیماهای این رژیم منطقه های مسکونی و غیر نظامی سردشت را بمباران کردند.

۱۷ تیر ۱۳۵۶

محمدرضا پهلوی در کاخ سعدآباد با موشه دایان وزیرامور خارجه رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

۱۷ تیر ۱۳۴۹

کویت در بیانیه ای مشترک با دولت ایران، سیاست ایران را در خلیج فارس تأیید کرد.

۱۷ تیر ۱۳۳۰

هاری ترومن رییس جمهوری آمریکا، اورل هریمن را مامور میانجیگری میان ایران و انگلیس در مساله ملی شدن صنعت نفت ایران کرد.

۱۷ تیر ۱۳۲۰

در آستانه ی اشغال ایران از طرف نیروهای متفقین، لرد هالیفاکس سفیر انگلیس در واشنگتن از دولت آمریکا خواست به دلیل آن که ممکن است هواپیماهای نظامی ارسالی آمریکا به ایران به دست نیروهای «محور» بیافتد، از فرستادن آنها جلوگیری کند.

۱۷ تیر ۱۳۱۶

وزیران امورخارجه ایران ، ترکیه ، عراق و افغانستان در کاخ سعدآباد قراردادی را امضا کردند که میان آنان نوعی اتحاد راهبردی به وجود می آورد. این قرارداد به پیمان سعدآباد مشهور شد.

۱۷ تیر ۱۳۰۳

در جلسه ی مجلس شورای ملی به ملک الشعرای بهار اجازه ی سخنرانی داده شد، بهار در ابتدای سخنانش از این که برای سخن گفتن یک نماینده در مجلس به رای گیری نیاز است، ابراز تاسف کرد و درباره ی قتل میرزاده ی عشقی گفت که قتل او یک اقدام سیاسی بوده است.

۱۷ تیر ۱۳۰۰

روزنامه گلشن در تهران و با مدیریت سیدمحمدرضا رضوانی دوباره منتشر شد، این روزنامه پس از کودتای سوم اسفند توقیف شده بود.

روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد ۱ و ۲)

برچسب‌ها : ,