ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نوزدهم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز پنج شنبه برابر با نوزدهم تیر 1393 هجری خورشیدی، دوازدهم رمضان 1435 هجری قمری، دهم جولای سال 2014 میلادی است. 29 سال پیش در چنین روزی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات قدس 3 را با رمز «یا امام جعفر صادق(ع)»آغاز کرد.

تاریخمهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

۱۹ تیر ۱۳۶۸

آیت ‏اللّه مرتضی مظاهری نجفی عالم بزرگ و صاحب آثاری چون نهایه المومول در شرح کفایه الاصول، رساله استدلالیه در مسایل فقهیه و معارف رجالی در ۹۱ سالگی در اصفهان درگذشت.

۱۹ تیر ۱۳۶۴

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات قدس ۳ را با رمز یا امام جعفر صادق(ع) در جنوب دهلران با هدف ضربه زدن به دشمن بعثی آغاز کرد.

۱۹ تیر ۱۳۵۳

دولت آمریکا به کشورهای تولیدکننده نفت هشدار داد که اگر باز هم از تولید نفت خود بکاهند این عمل برای آنها مشکلات سیاسی و امنیتی به دنبال خواهد داشت.

۱۹ تیر ۱۳۳۱

محمدرضا پهلوی فرمان نخست وزیری دوباره ی محمد مصدق را امضا کرد. مصدق در ۱۴ تیر ماه استعفا کرده بود اما حمایت مردمی در سرتاسر کشور، تظاهرات و اعتصاب های گسترده و فشار افکار عمومی، محمدرضا پهلوی را وادار به عقب نشینی کرد.

۱۹ تیر ۱۳۲۴

روزنامه ی یزدان در تهران به علت اهانت به محسن صدر (صدرالاشراف) نخست وزیر وقت، ۱۵ روز توقیف و از چاپ و انتشار آن جلوگیری شد.

۱۹ تیر ۱۳۲۰

ایوان مایسکی سفیر شوروی در لندن در دیدار با آنتونی ایدن وزیر امورخارجه انگلیس، تمایل دولتش را برای یک اقدام فوری به منظور رویارویی با خطر نفوذ روزافزون آلمانی ها در ایران به اطلاع وی رساند.

۱۹ تیر ۱۳۲۰

سید حسین بهجتی گنابادی شاعر و ادیب ایرانی بر اثر ابتلا به بیماری سل در زادگاهش گناباد درگذشت. دیوان اشعار وی شامل چهار هزار بیت شعر است.

۱۹ تیر ۱۳۱۳

مسکو گزارشی درباره ی علاقه ی دولت شوروی به برقراری رابطه ی سیاسی و تجاری با ایران به دولت وقت فرستاد.

۱۹ تیر ۱۳۰۵

ششمین دوره ی مجلس شورای ملی با سخنان رضاخان آغاز به کار کرد. این مجلس تا ۲۲ مرداد ۱۳۰۷ به کار خود ادامه داد.

۱۹ تیر ۱۳۰۵

نخستین شماره ی روزنامه اطلاعات بصورت تک برگی به سردبیری عباس مسعودی در تهران منتشر شد.

۱۹ تیر ۱۳۰۲

سفارت آمریکا از وزارت مالیه ایران خواست یک نسخه از قانون تشکیلات اداره ی خزانه داری کل و یک نسخه از نظامنامه ی داخلی وزارت مالیه را برای آنها بفرستد.

۱۹ تیر ۱۲۸۷

روس ‏ها به شمال ایران حمله کردند و به قتل و غارت روستاها پرداختند.

روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد ۱ و ۲)

برچسب‌ها : ,