ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
محمدرضا عارف:

پلی می‌شوم برای ورود جوانان به مجلس

شهروندان:
استراتژی ها رخ می نمایانند. صحبت از استراتژی های اصلاح طلبان است برای یک انتخابات سرنوشت ساز دیگر. برای همه چیز برنامه ریزی کرده اند. حرف از احداث یک «پل» است میان مجلس و جوانان.

عارفاحداث کننده پل هم محمدرضا عارف است یکی از اصلی ترین چهره های اصلاح طلب برای انتخابات مجلس دهم. سال ۹۳ را سال تدوین سیاست ها، ضوابط و راهبردها نام نهاده است. از نظر نیروهای کیفی برای انتخابات مجلس خود را تامین می دانند و می گویند اگر پشتیبانی و حضور حداکثری مردم برای انتخابات بعدی باز هم تحقق پیدا کند پیروزی اصلاح طلبان این بار برای انتخابات مجلس دهم قطعی است. برنامه بعدی شان رسیدن به یک لیست مشترک میان اصلاح طلبان است و قدم بعدی ائتلاف با معتدلان جریان رقیب. پله پله می خواهند به جایی برسند که سال هاست در تصرف اصولگرایان قرار دارد اما می خواهند همان طور که به دولت بازگشتند این بار به مجلس پل بزنند. روز گذشته محمدرضا عارف با پرده برداری از جدیدترین استراتژی اصلاح طلبان نشان داد که برنامه های اصلاح طلبان از اصولگرایان جلو تر است. عارف از ورود جوانان به مجلس صحبت کرد همان چیزی که این روزها در میان اصولگرایان به نوعی کیمیا شده است و خبری از آن نیست. پروژه های متعدد برای جوانگرایی و جوانسازی هم جواب نداده است و حالاباید دید پل جدید اصلاح طلبان مستحکم احداث می شود یا خیر؟

یک مجلس مقتدر به نفع همه نیروهای کشور است

محمدرضا عارف روز گذشته از ایجاد یک جبهه متشکل از احزاب همسو نیز خبر داد. به گزارش ایسنا، رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه می خواهم پلی برای ورود جوانان به مجلس باشم، اظهار کرد: ما به دنبال تشکیل جبهه یی متشکل از احزاب و تشکل های همسو هستیم. محمدرضا عارف در بخشی از سخنان خود در دیدار با اعضای سازمان استمرار امید با بیان اینکه جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی جایگاه ویژه یی است و این جایگاه برمی گردد به نگاهی که نظام به مردم دارد، تصریح کرد: این نگاه در قانون اساسی به صورت برجسته مشخص شده و مورد تاکید امام راحل نیز بوده است. در دیدگاه امام، مجلس در راس امور قرار دارد. ما بر این باوریم که داشتن یک مجلس مقتدر، توانا و متخصص به نفع همه نیروها در کشور است. حتی به دولت نیز کمک خواهد کرد. مجلسی که از حقوق قانونی خود برای نظارت و پرسش از همه نهادها استفاده کند به نفع کشور است. وی همچنین گفت: مهم ترین برنامه ما مشارکت مردم است. در سال ۹۲ مشارکت بسیار خوبی در کشور را شاهد بودیم و برای انتخابات مجلس نیز مهم ترین برنامه ما افزایش سطح مشارکت مردم است. اگر بتوانیم پشتیبانی و حضور حداکثری مردم را داشته باشیم، پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس قطعی است.

سال ۹۳ وارد مصادیق نمی شویم

عارف تاکید کرد: در ارتباط با ائتلاف، ابتدا بحث ما اجماع است، اینکه بتوانیم لیست واحدی را در داخل جبهه اصلاحات ارائه دهیم. ما سال ۹۳ را سال تدوین سیاست ها، ضوابط و راهبردها گذاشتیم و راهبرد نخست ما این است که اصلاح طلبان بتوانند با رسیدن به اجماع با یک لیست حضور پیدا کنند و بعد از آن به ائتلاف با رقیب بپردازیم تا حتی الامکان با میانه روها و معتدلین جریان رقیب یک ائتلاف نسبی داشته باشیم. رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه برنامه ما این است که سال ۹۳ وارد مصادیق نشویم، گفت: به اندازه کافی نیروی کیفی برای معرفی در انتخابات مجلس داریم. برنامه ما این است که در سال ۹۴ وارد مصادیق شویم. اگر بتوانیم معیارها و ویژگی های فردی که بتواند در انتخابات مجلس شرکت کند را درست انتخاب کنیم، مجلسی مقتدر خواهیم داشت که بتواند به مسائل کشور نگاه کلی داشته باشد و با دید منطقه یی و بخشی نگری وارد حوزه عمل نشود.

انتخاب احمدی نژاد نتیجه عملکرد اصلاح طلبان بود

رییس بنیاد امید ایرانیان از شرایط جوانان نیز گفت و در ادامه اظهار کرد: به هرحال جوانان در یک فضای ناامیدی، سردی و بی تفاوتی مطلق به میدان آمدند و انصافا سنگ تمام گذاشتند. آیا می خواهیم آنها را رها کنیم و دوباره مثلادر اسفند ۹۴ وعده های بی ربط دهیم و آنها را به صحنه بکشانیم؟ این یعنی اینکه ما هر دو سال یک بار از آنها بخواهیم که در یک بازه زمانی دو، سه ماهه با ما باشند و بعد آنها و خواسته هایشان را نادیده بگیریم. عارف با اشاره به اینکه هنوز در جبهه اصلاحات ما نتوانسته ایم این را جا بیندازیم که انتخاب احمدی نژاد نتیجه عملکرد اصلاح طلبان، بود گفت: ما در بنیاد امید فعالیت خودمان را در قالب یک حرکت پروسه درازمدت برنامه ریزی کرده ایم. در هر یک از فعالیت های سیاسی و انتخاباتی هم به عنوان یک پروژه فعالیت می کنیم. حال در یک پروژه ممکن است شکست بخوریم، به فرض شکست، هر شکستی مقدمه یک پیروزی باشد و نباید این طور باشد که بگوییم ما در انتخابات شکست خوردیم و تا لحظه آخر در انتخابات بعد ندانیم که قصد آمدن داریم یا خیر. این برای یک جریان سیاسی معنی ندارد. اگر قرار است تاثیرگذار باشیم باید برنامه درازمدت ما مشخص باشد. وی در ادامه اظهار کرد: رویکرد و نقش ما ممکن است متفاوت شود اما شکی در حضور نداریم. با این نگاه، هیچ شکستی نباید آسیب جدی به حرکت و فعالیت جریانات داخل نظام تلقی شود. با تحلیل یک شکست در یک پروژه سیاسی و یافتن راهکار مناسب می توان به پیروزی در پروژه سیاسی بعد رسید. در عین حال امیدوارم که دولت آقای روحانی بتواند به اهداف خود برسد که موفقیت و پیروزی دولت قطعا پیروزی همگان و از جمله اصلاح طلبان خواهد بود.

استراتژی های اصلاح طلبان به ایستگاه می رسد؟

تعیین استراتژی از سوی اصلاح طلبان در شرایطی صورت می گیرد که ماه ها از جلسات انتخاباتی اصولگرایان و تلاش آنان برای رسیدن به وحدت می گذرد. عارف معتقد است که کار آنچنان سختی را برای رسیدن به مجلس در پیش ندارند. اجماع اصلاح طلبان روی یک لیست و ائتلاف با معتدلان جناح رقیب همان نسخه یی است که بدون شک اصولگرایان با اختلافات بی شمارشان از پس آن به راحتی برنخواهند آمد. بدنه اجتماعی اصلاح طلبان جوانان زیادی دارد اما در میان اصولگرایان خبری از این موضوع نیست. چند شاخه شده اند و جوان ترین شاخه شان جبهه پایداری است که آنچنان تمایلی برای وحدت با اصولگرایان سنتی ندارد.

برچسب‌ها : ,