ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

فردایمان بهتر از امروز است

شهروندان – دکتر هادی معتمد*:
از آنجا که ما در حوزه میدانی کار می‌کنیم و به شکل مستقیم با مردم که همان مراجعان ما محسوب می‌شوند، سروکار داریم و از طرفی در محیط دانشگاه هم با دانشجویان در ارتباط هستیم، بخوبی می‌توانیم شرایط موجود را تحلیل کنیم.

امید به فرداشرایط مردم از نظر اقتصادی مطلوب نیست و مشکلات اقتصادی مانند تورم، گرانی‌ها و اجاره خانه همچنان بر مردم فشار می‌آورد. اما درکنار همه این مشکلات اقتصادی، برداشت کلی این است که در یکسال گذشته میزان فشار روانی کاهش یافته و مردم امیدوارانه‌تر به آینده نگاه می‌کنند.

بویژه در بحث مذاکرات و انرژی هسته‌ای همچنین بالا رفتن وجهه بین‌المللی کشورمان نسبت به گذشته، یک آرامش روانی در بین مردم ایجاد شده است.

این آرامش روانی بویژه در دو حوزه وزارتخانه‌های بهداشت و علوم به مراتب بیشتر احساس می‌شود. ما به عینه دیدیم که در این دو وزارتخانه کارهای بسیار زیادی انجام شده و هم‌اکنون شاهد نوعی ثبات و امنیت روانی در بین مخاطبان این دو حوزه هستیم. به همین علت معنای استیضاح اخیر را به هیچ وجه متوجه نشدم، چراکه آقای فرجی ‌دانا در حوزه دانشگاه بخوبی کار کردند و در این ۳۰ سال که در محیط دانشگاه، شاگردی می‌کنم، بخوبی دیدم که چه آرامش روانی بین دانشجویان برقرار شده است.

از سویی حتی در ظاهر هم روحیه امید و شادابی در بین مردم بیشتر شده و امید به آینده به وجود آمده، چیزی که در گذشته واقعاً از بین رفته بود. به قول گل آقا که وقتی می‌گفتند؛حالت چطور است؟ می‌گفت: «از فردا بهترم.» در گذشته هم هر وقت می‌پرسیدند، «حالت چطور است؟ می‌گفتیم از فردا بهتریم.»

یعنی مردم فکر می‌کردند که در آینده؛ شرایطشان بدتر می‌شود؛ اما الان اوضاع فرق کرده و با وجود مشکلاتی که هست، مردم احساس می‌کنند فردایشان بهتر از امروزشان است. چون در حوزه‌های مختلف بویژه در وضعیت سیاسی مردم، گشایش ایجاد شده، تورم به ۲۵ درصد رسیده، دلار و وضعیت کسب و کار ثبات پیدا کرده است، و همه اینها موجب شده تا مردم به آینده امیدوارانه نگاه کنند.

البته باید پذیرفت که مردم ایران با یک لقمه نان هم می‌توانند زندگی کنند، چراکه مردم مقاومی هستند، بنابراین حتی اگر تحریم‌ها افزایش یابد، کشور به این راحتی‌ها آسیب نمی بیند. موضوع اصلی این است که در گذشته امید به آینده کم شده بود و حالا خوشبختانه افزایش یافته است. همان‌طور که می‌دانید امید به آینده یکی از شاخص‌های بهداشت روانی است که در کنار امنیت اجتماعی اهمیت زیادی دارد.

 * آسیب‌شناس

ایران