ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مولاوردی خبر داد: ارزش گذاری کار خانگی زنان در حساب‌های ملی

پدیده زن سرپرست شدن از الگوی واحدی پیروی نمی‌کند

شهروندان:
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در حال حاضر 12.1 درصد خانوارهای ایرانی زن سرپرست هستند، گفت: شاهد زنانه شدن فقر هستیم.

شهیندخت مولاوردیبه گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با افزایش زنان سرپرست خانوار مواجه شدیم و درحال حاضر ۱۲٫۱ درصد خانوارها زن سرپرست هستند، گفت: این خانوارها وضعیت اقتصادی و معیشتی مناسبی ندارند و شاهد زنانه شدن فقر هستیم.

وی با تاکید بر اینکه این زنان آمادگی لازم برای مواجهه با بحران‌های زندگی را ندارند، اظهارکرد: این پدیده در سال‌های اخیر از یک الگوی واحد تبعیت نمی‌کند و برخلاف گذشته علاوه بر زنان مطلقه شاهد شکل گیری الگوی دختران خودسرپرست نیز هستیم که از سن ازدواجشان گذشته و خودسرپرست هستند.

مولاوردی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، با بیان اینکه در حال حاضر یکپارچه سازی آمار این زنان را برای رسیدن به یک مدل حمایتی مشخص در دستور کار داریم، از انجام آن تا پایان شهریور ماه و با همکاری وزارت صنعت،معدن و تجارت، بهزیستی، کمیته امداد، استانداری تهران و فرمانداری شهر ری در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: در صورت موفقیت آن را در کل کشور پیاده می‌کنیم.

وی همچنین از تشکیل کارگروهی با همکاری وزارت کار برای کاهش فقر این زنان خبر داد.

مولاوردی در ادامه در مورد افزایش مرخصی زایمان زنان شاغل به ۹ ماه نیز گفت: طبق تصویب مجلس در دولت گذشته دستگاه‌ها مختار به اجرا یا عدم اجرای این مصوبه هستند و دستگاه‌ها می توانند از اعتبارات خود ما به التفاوت آن را بپردازند که البته این اتفاق نمی‌افتد و ما در حال پیگیری این موضوع در معاونت راهبردی ریاست جمهوری هستیم.

وی همچنین در مورد ساعت کاری زنان کارمند با اعلام اینکه در دولت گذشته به میزان ۴۴ ساعت در هفته بود گفت: تقاضا شده بود که این میزان ادامه یابد.

مولاوردی همچنین از ارائه یک لایحه برای کاهش ساعت کار زنان کارمند که دارای شرایط خاصی مثل داشتن فرزند یا همسر معلول و یا فرزند زیر هفت سال هستند به کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این موضوع باعث کاهش فرصت‌های شغلی زنان نمی شود؟ گفت: در این مورد در حال پیگیری بحث ایجاد توازن بین زندگی و کار هستیم که بر این اساس برنامه‌هایی مثل ایجاد مهدهای کودک مجاور ادارات و… برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در بحث اشتغال زنان در دستور کار است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده درباره سیاست‌های مربوط به زنان خانه دار نیز اظهارکرد: در حال پیگیری لایحه بیمه زنان خانه دار با مشارکت سازمان تامین اجتماعی و به موازات آن ارزش گذاری کار خانگی در حساب‌های ملی هستیم.

وی در مورد ارتقاء جایگاه مدیریتی زنان با اشاره به دنبال کردن برنامه‌های توان افزایی زنان نخبه، گفت: با توجه به این برنامه و افزایش فارغ التحصیلان دختر، به دنبال افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی زنان مدیر هستیم.

مولاوردی در ادامه با اشاره به افزایش آمار طلاق در کشور این مهم را پدیده‌ای چند عاملی دانست و اظهارکرد: این موضوع باید به صورت فرابخشی در دستور کار قرار بگیرد و ستاد امور زنان و خانواده با همکاری سازمان جوانان سیاست هایی را در دستور کار دارد.

وی با تاکید بر اینکه بدون مشارکت بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد هیچ کاری پیش نمی رود، گفت: به دنبال بهره‌گیری از این بخش‌ها در ساماندهی به مشکلات هستیم.

مولاوردی در مورد چگونگی حمایت از سازمان های مردم نهاد گفت: تاکنون ۱۷۰۰ سازمان مردم نهاد را شناسایی و به دنبال برگزاری نشست های منطقه‌ای با آنها هستیم.

وی در پایان افزود: همچنین در حال طراحی اتاق فکر از طریق سازمان‌های مردم نهاد در تمام استان‌ها هستیم تا تمام پروژه‌های خود را از طریق آنها انجام دهیم.